Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Sifnos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-13, 17:41
Kent@ Kent@ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 20
Standard Boende

Hejsan, jag undrar om det är någon som vet ett bra boende nära havet.

Kent@
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-13, 20:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende

Jag har bott på Pension Irene i Faros. Det är ett enkelt boende som ligger nära havet med fin utsikt. Ett äldre grekiskt par äger stället och allt är välskött.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-13, 22:17
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: Boende

Aperanto, som beskrivs på Sifnos-sidan, är ett helt underbart boende. En underbar utsikt från altanen, bara några steg till jättefin strand och till tavernor. Lugnt, tyst och vänligt! Rena och fina rum. Bussen till övriga byar billig, och gick ofta. Helt klart vår favorit!
Ingegerd
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-06-14, 09:13
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende

Aperanto är mycket nyare och finare än Pension Irene men utsikten är bra även från det senare som är billigare. Skulle ni inte få plats på Aperanto eller tycka att det är för dyrt är Pension Irene ok. Tanten st'dar noga och det finns kylsk[p p[ rummen. Ligger 2 minuters promad fr[n Aperanto.
V'drparet pratar inte engelska.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-17, 18:20
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Grundvik Piteå
Inlägg: 104
Standard Sv: Boende

Citat:
Jag har bott på Pension Irene i Faros. Det är ett enkelt boende som ligger nära havet med fin utsikt. Ett äldre grekiskt par äger stället och allt är välskött.
Eva
Minns du vad det kostade? har planer att åka dit till våren
Glenn
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-08-17, 18:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Boende

Jag bodde på Aperanto för några år sen och läget var svårslagbart. 20 sek till stranden och restaurangerna. Skulle jag åka till Sifnos igen, kommer jag trots allt inte att bo i Faros igen, detta pga av att restaurangerna i Faros inte var några höjdare direkt. Maten var ok, men inte mer.

Bästa maten åt jag i Vathy och där bor jag nog nästa gg. Strandnära boenden är bl a Nikos Studios och Xanthakis.

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-08-17, 19:31
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Boende

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Bästa maten åt jag i Vathy och där bor jag nog nästa gg. Strandnära boenden är bl a Nikos Studios och Xanthakis.
Vid de delar av stranden (Vathy) där vi badade var det hala "undervattensklippor" precis när man skulle gå i. Jag halkade och skrapade upp knät... Hade hört så mycket gott om Vathy. Vid vilken del av stranden ska man bada om man vill slippa dessa "klippor"??

/Siri
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-17, 19:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende

Citat:
Ursprungligen postat av glenn_f Visa inlägg
Minns du vad det kostade? har planer att åka dit till våren
Glenn
Vi betalade 30 euro och var där några dagar runt den 10 sept det året Anna Lind mördades. Vet inte hur mycket priserna gått upp sen dess men det torde vara ganska marginellt.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-08-17, 19:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Boende

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Vid vilken del av stranden ska man bada om man vill slippa dessa "klippor"??
Även vi noterade dessa undervattensklippor. Vi badade ganska långt åt vänster till. Nästan nedanför det stora lyxhotellet. Där var det mest sand och långgrunt.

/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-08-17, 19:56
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Boende

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Även vi noterade dessa undervattensklippor. Vi badade ganska långt åt vänster till. Nästan nedanför det stora lyxhotellet. Där var det mest sand och långgrunt.
Okej. Tack för hjälpen, då provar vi där nästa gång!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-08-18, 10:20
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Boende

Aperanto är ett ganska dyrt alternativ. Hade nyligen mailkorrespondens med ägaren Loukianos Dimitris.
Han vill ha 130 Euro/natt om man stannar i 7 nätter efter midsommar nästa sommar.
(Detta gäller de större rummen med altan).

Visserligen har ju priserna gått upp väldigt de senaste åren, men jag tror att det kan finnas billigare och fortfarande bra alternativ.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-08-18, 11:09
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Boende

Citat:
Ursprungligen postat av Homeros
Aperanto är ett ganska dyrt alternativ. Hade nyligen mailkorrespondens med ägaren Loukianos Dimitris.
Han vill ha 130 Euro/natt om man stannar i 7 nätter efter midsommar nästa sommar.
Vi fick pris där på 90€ per natt för 3 personer i början på JULI, 3 nätter... Det gällde också ett av de större rummen med "kök". Priserna måste ha gått upp väldigt mycket...

Vi valde dock inte det altenativet utan tog oss boende i Kamares. Fantastisk altan med bedövande utsikt.
25 meter till strandkanten. Bättre läge får man leta efter! Pris 35 € per natt med städning varje dag. Prisvärt!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-08-18, 11:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende

Kanske har priserna gått upp mycket just på Sifnos. Jag tycker personligen att priserna legat ganska så stilla under hela 2000-talet men då reser jag inte i högssäong. Jag har betalat mellan 20-30 euro alla åren utom möjligen ett år på Naxos då tror jag att vi betalade 35 euro men då kom vi dit runt den 20 augusti. jag väljer bort de dyraste och de enklaste ställena men bor ofta ganska bra. Förbokar oftast bara ställen där jag bott tidigare och vet att jag får ett bra pris eller ställen som inte tar mer vid förbokning.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-08-18, 11:45
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Boende

Har suttit och kollat lite priser inför nästa säsong gällande 2 vuxna samt 2 barn i extrabäddar.
Överlag tycker jag att det är ganska höga priser på boende numera.
Perioden som jag frågat om gäller midsommar till mitten/slutet på juli, alltså inte den dyraste s.k. peak season (slutet juli till slutet aug).
Några exempel nedan efter mailkorr. med resp. ställe.
I samtliga fall avser offert krav på boende 4-7 nätter för detta pris:

Aperantos/Sifnos
som sagt ovan 130 Euro/natt

Santa Maria/Milos
vill ha 150 Euro/natt

Senia apartm./Paros
vill ha 120 Euro/natt fram till mitten på juli, därefter 150 Euro/natt.

Överlag ligger priserna på en bra bit över 100 Euro/natt på flera tillfrågade ställen.

Billigast är Honeymoon/Santorini denna period:
70 Euro/natt om familjen tränger ihop sig i ett rum och 90 Euro/natt om vi vill ha en 2-rummare.

/Homeros
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-08-18, 12:12
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Boende

Jag antar att ni valt boende av högre standard. Då blir det ganska mycket dyrare. Om ni inte måste ha samma standard på rummen under hela resan så kan ni få något fräscht och bra för kanske 60-70 €/natt i månadsskiftet juni/juli om ni väljer på plats.


När ska ni åka?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-08-18, 13:10
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Boende

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Jag antar att ni valt boende av högre standard. Då blir det ganska mycket dyrare. Om ni inte måste ha samma standard på rummen under hela resan så kan ni få något fräscht och bra för kanske 60-70 €/natt i månadsskiftet juni/juli om ni väljer på plats.


När ska ni åka?
Hej, vi siktar på runt den 1 juli och sedan 3 veckor framåt nästa år.
Det som tydligen gör det dyrt är att många hotell tar så mycket som 20 Euro för en extrabädd, även för barn i åldern 7-10 år !
Enbart resa för 2 vuxna går att hitta boende av hög klass i 2-bäddsrum för 70-80 Euro under denna tid, men är man en familj som vill ha ett större rum med plats för 2 st extrabäddar alt. en 4-bäddslägenhet så blir det tyvärr betydligt dyrare har jag märkt .

-Tar tacksamt emot tips på bra boende med denna boendeform.
Gärna tips överallt i Kykladerna då vi nästa år har tänkt att koncentrera oss på resa där, men resrutt är ännu ej spikad. Boendet spelar självklart in vart vi åker.

/Homeros
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-08-18, 13:41
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Boende

Citat:
Ursprungligen postat av Homeros Visa inlägg
Hej, vi siktar på runt den 1 juli och sedan 3 veckor framåt nästa år.
Okej. Jag skulle då avsluta med en lite "lyxigare" boende. Det ni tycker mest om, även om det är närmare högsäsong. Naxos är som du kanske känner till en billig ö. Ni har väl varit där? Avsluta där kanske? Kan inte tänka mig något bättre!!

Folegandros kan jag också rekomendera, men där behöver ni förboka. Lite dyrare, men i början på juli är det inte värsta högsäsongen än. Ett altenativ är att ta 2 dubbelrum. Det finns inte många 4-bäddsrum på Folegandros. Tex. Ampelos Resort, lite utanför Chora 65€/rum eller Meltemi hotel där vi bodde 60 €/rum. Endast det första altenativet har pool. Vi bodde som sagt på Meltemi 2-3 sista nätterna i juni, tror jag och betalade 45€/natt för ett mycket fint trippelrum. Eftersom ni behöver två dubbelrum så borde ni försöka pruta!

Om jag var ni skulle jag åka Milos/Sifnos - Folegandros - Naxos - Paros/Antiparos.

Folegandros, Sifnos, Naxos är mina favorit öar, men jag tror Milos skulle passa er utmärkt, även om jag inte var lika förtjust. Värt att tänka på är att boendepriserna i västra kykladerna är högre, därav Milos/Sifnos. Jag skulle inte ta båda p.g.a. priset...

Senast redigerad av Siri A den 2008-08-18 klockan 14:13.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-08-18, 13:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende

Aegeo på Folegandros där jag bodde har några trippelrum som kan ta upp till fem personer. Mycket fräscht boende i Choras utkant. Det tar 3-5 minuter att promenera till centrum av Chora. De har ett ställe till vid busstorget som heter Evgenia.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2008-08-18 klockan 14:00. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-08-18, 14:24
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Boende

Tack Siri & Eva för de värdefulla tipsen. Ska ta med dem i mina reseplaner.
Och att det är dyrare i västra Kykladerna kände jag heller inte till, jag visste i.o.f. att Milos är lite dyrare. Har märkt det angående boende också.
Naxos är min favorit-ö, och där har vi som sagt tänkt att avsluta. Det är också bra priser på Naxos, har även hört att priserna är liknande på både Paros och Antiparos, som jag inte har varit på än. Visserligen ett kort stopp i Parikias hamn för många år sedan, men inte mer än så !
Folegandros har jag inte heller varit på, men är nyfiken på ön. Verkar vara mycket sevärd och som gjort för att tömma ett helt kameraminne på .

Vi har även varit inne på om vi kanske ska ta enkel resa ner med Apollo till Santorini. Starta några dagar där och sedan vidare till 2-3 ytterligare ställen, och sedan flyga hem från Aten.

Planeringen av resan är nästan ett lika stort nöje som själva resan .

/Homeros
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-08-18, 14:31
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Boende

Citat:
Ursprungligen postat av Homeros Visa inlägg
Tack Siri & Eva för de värdefulla tipsen. Ska ta med dem i mina reseplaner.
Och att det är dyrare i västra Kykladerna kände jag heller inte till, jag visste i.o.f. att Milos är lite dyrare.
Av de öarna vi besökte i våras. Folegandros, Milos och Sifnos upplevde vi Milos som den billigaste, både vad gäller boende och matpriser.

Om ni vill ta enkelresa ner till Santorini har ni ingen längre båtresa till Folegandros, men iår gick Flying Cat 3 från Pireus på ganska precis 3 timmar för 49€/pers. Kanske blir det billigare med flyg till Aten båda vägarna... Man får avgöra själv hur mycket tid och pengar man vill lägga på resande!

Vill du veta mer? Starta en ny tråd! Det är många som kan tipsa!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT