Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2018-04-07, 19:52
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Astypalea. Kunde inte låta bli!

Här kommer mobilnummret till taxi på Astypalea, en mycket trevlig tjej.
+306975706365
//
KR
Svara med citat
  #22  
Gammal 2018-04-10, 17:12
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 701
Standard Sv: Astypalea. Kunde inte låta bli!

En FB-bok vän till mig och hans sambo gick till Vatses och Kaminakia. De var från Norge. Jag skulle inte ge mig på det. Måste varit svettigt.
Kanske går det att ta taxi till stränderna. Allting har ju ett pris.

Ett tips som man kan sig till med buss är att åka buss mot Maltezana och fortsätta till ändhållplatsen där bussen vänder. Där finns en trevlig och lugn sandstrand. Två bra tavernor finns tvärs över gatan. Man kan logga in på ena tavernans wifi nere på stranden. Jag var där många gånger i somras. Åkte moppe dit. Asfalt hela vägen.

Åkte även till Vatses. Där har öppnat ett kaffe där man kan få en bra greksallad.

Vägen till Kaminakia är sämre än den till Vatses så det besöket hoppade jag över.

Skriv gärna några ord på forumet.

/pawik
Svara med citat
  #23  
Gammal 2018-04-12, 17:39
Roger & Lotta Roger & Lotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Ort: Ekerö, Stockholm
Inlägg: 33
Standard Sv: Astypalea. Kunde inte låta bli!

Tack så mycket "KR" för taxinumret, det kommer säkert till användning!
Tack oxå till "pawik" för info. Jag förstår att det är tokvarmt (och dammigt) men enligt kartmätningen på jogg.se (den är tillförlitlig) är det bara 4 km till Vatses från ändhållplatsen i Livadi (man tar buss dit och börjar gå). Kaminakia är för långt så det vill jag inte prova. Vi tänkte ta bussen till ändstationen typ Schinontas beach och sen gå mot Exo Vathy, där vi äter lunch. Det är 12 km och det gäller att börja innan det blir smällhett. Massor med vatten med såklart. Hem måste vi åka. Är inte orolig över kostnaden för taxis men att de kanske inte kör dessa sträckor för vägarna är så dåliga? Som sagt, vi gillar att röra oss på semestern och är i god kondition men efter en hel dag på stranden/långprommis är det ett måste att åka bil hem till Chora.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2018-07-31, 14:38
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Astypalea. Kunde inte låta bli!

Citat:
Ursprungligen postat av Celbe Visa inlägg
Men en dag ska vi sitta på balkongen på Oneiro och njuta av utsikten igen!
Nu måste jag få citera mig själv . Det tog 386 dagar, sedan satt vi faktiskt på den där balkongen igen! Eller rättare sagt, vi fick ett annan studio än vad vi haft tidigare hos Oneiro, men utsikten var (och är) lika fin därifrån. Det var dessutom fullmåne och vindstilla vår första kväll för att göra allting ännu bättre.

Vi hade fem nätter på Asty och var otroligt nöjda när vi åkte därifrån. Hade gärna stannat någon dag till men vi hade bokning på Amorgos som väntade (nackdelen med att boka i förväg...). Härligt väder, åt otroligt god mat och njöt av utsikten morgon, middag och kväll. För första gången åkte vi även till Maltezana för sol, bad och mat. Varför vi inte tagit oss dit tidigare kan man verkligen undra. Den lilla stranden vid ändhållplatsen för bussen var jättetrevlig, jag tyckte tavernan till vänster var bäst (sett från stranden) och hr Celbe tyckte den högra .

Nu ska det verkligen inte dröja 7 år till vi besöker ön nästa gång. Det fungerade alldeles utmärkt med inrikesflyget och vill man ta sig dit med färja, går denna numera på dagtid så man slipper anlända/åka därifrån mitt i natten. Enda nackdelen för de som ska hämta och lämna folk/hyrbilar är att vissa dagar anländer färjan och flyget med bara lite mellanrum så de måste i princip ha gasen i botten för att hinna.

Celbe
Svara med citat
  #25  
Gammal 2018-07-31, 17:45
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 701
Standard Sv: Astypalea. Kunde inte låta bli!

För mig är och förblir Asty min återvändarö. Där finner jag lugnet och stillheten. Sedan förra årets besök har det blivit flera långresor och dom tär rätt hårt på kassan men till Asty kommer jag att återvända till, det är ett som är säkert.

/pawik
Svara med citat
  #26  
Gammal 2018-08-18, 20:19
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Astypalea. Kunde inte låta bli!

Årets öluff började på Astypalea. Flyg till Aten och sedan inrikes till Astypalea. Undrade lite var vi hamnat när vi klev av på flygplatsen (med vändplan!). Det såg i ärlighetens namn ganska kargt, platt och tråkigt ut. Vi fick stå och vänta en stund på vårt incheckade handbagage (alla resväskor, även små, checkas in eftersom de inte får plats inne i planet). Bagagebandets gummi är sprucket och gnisslade betänkligt när det väl drog igång.

Vi bodde på Aphrodite studios i Pero Gialos. Det bästa boende vi haft i Grekland hittills. Rymligt och fint rum med bra köksutrustning (som vi knappt använde - det har blivit mer och mer så på våra resor), stor uteplats med havsutsikt och nära till stranden. Transfer ingick och små smörgåsar, piroger och fantastiska bakverk varje morgon. Plus nybryggt kaffe i "korridoren". Normalt går jag till bageriet på morgonen, eftersom jag är den rastlösa och pigga, men det behövdes aldrig här. 75 euro per natt betalade vi (i början av juli). På Santorini hade vi nog inte fått en källarskrubb till det priset...

Stranden i Pero Gialos helt okej med gratis solstolar om man beställer vid kafét eller baren som de tillhör. Vårt favoritställe vid stranden blev ouzerian Anastasia med rosa och lila bord (utan solstolar).

Kanske inte Greklands vackraste ö (vi åkte till Amorgos efter Astypalea), men den kvalar in bland de trevligaste och mest avslappnade.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2018-08-19, 12:17
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 701
Standard Sv: Astypalea. Kunde inte låta bli!



Trevligt att ni fick en bra vistelse.
Antar att ni menar ouzerian vid busshållplatsen.

/pawik
Svara med citat
  #28  
Gammal 2018-08-19, 13:21
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Astypalea. Kunde inte låta bli!

Ingen aning om det fanns en busshållplats där - vi drack ouzo! Den ligger vid bortre änden av stranden, alltså bortom solstolarna. Framför den, närmare stranden, finns en restaurang som också har bord på sanden.

Ah, nu fattar jag vilken ouzeria du menar, den vid busshållplatsen! Den verkade inte ha så mycket mat, i alla fall såg vi aldrig någon äta där, så vi provade aldrig den.

Anneli
Svara med citat
  #29  
Gammal 2018-08-19, 15:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 250
Standard Sv: Astypalea. Kunde inte låta bli!

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Vi bodde på Aphrodite studios i Pero Gialos. Det bästa boende vi haft i Grekland hittills. Rymligt och fint rum med bra köksutrustning (som vi knappt använde - det har blivit mer och mer så på våra resor), stor uteplats med havsutsikt och nära till stranden. Transfer ingick och små smörgåsar, piroger och fantastiska bakverk varje morgon. Plus nybryggt kaffe i "korridoren". Normalt går jag till bageriet på morgonen, eftersom jag är den rastlösa och pigga, men det behövdes aldrig här. 75 euro per natt betalade vi (i början av juli).
Det låter verkligen som ett fantastiskt boende!

Citat:
Kanske inte Greklands vackraste ö (vi åkte till Amorgos efter Astypalea), men den kvalar in bland de trevligaste och mest avslappnade.
Förstår att det är svårt att bedöma en ö när nästa ö är Amorgos, som är en av de vackraste öarna i Grekland.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2018-08-19, 19:16
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Astypalea. Kunde inte låta bli!

Jag åker gärna tillbaka till Astypalea. Det var så lugnt och skönt. Nästan en kulturkrock att komma till Egiali och Amorgos! Vi vande oss dock snabbt. Landskapet är vidunderligt och dramatiskt. Ett välkommet återbesök och vi kommer säkert att återvända dit också.

Aina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT