Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-09-05, 03:03
anncha50s avatar
anncha50 anncha50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Tärnaby
Inlägg: 26
Standard Båtluff Agathonissi, Lipsi och Fourni

När vi klev av båten på Agathonissi i fredags 31/9 efter knappt 2 dygns ”nedtrappning” i Pythagorio på Samos, infann sig genast den där underbart avkopplande ”båtluffarkänslan”. Jag tror att alla andra Kalimeravänner vet vad jag menar. Denna lilla underbara ö, som ett litet miniparadis.
Vi var här för många år sedan, minns inte exakt när, men säkert 13-14 år sedan och det mesta var sig likt. Den gången bodde vi hos Maria. Vi kom hit ”av en slump” och blev kvar 8 dgr för vi trivdes så fantastiskt bra. Umgicks med gamla luffarkompisar, ett italienskt par som vi träffat ngr år tidigare på Donoussa och ett svenskt par från Västkusten.
Den här gången bokade vi rum hos Voula och Yannis, tips från er här på Kalimera.nu. Vilken tur. Jag minns ju detta trevligs par från restaurangbesöken, men den hör gången blev kontakten mera personlig.
Voula, som har haft ett tufft år med svåra ryggsmärtor och operation till slut i april, var på bättringsväg, men kan inte längre arbeta lika mycket som förr. Hon kan inte längre vara i köket, utan ägnar sig åt mera administration och sin lilla affär med fina väskor, kläder och smycken. Jag och Voula har därför emallamåt kunnat sittat ner en stund och haft mycket fina samtal om ”allt mellan himmel och jord” . Vilken underbar kvinna och människa! Jag kommer gråta senare idag när jag ska säga adjö för den här gången! För nu måste vi försöka komma hit snart igen! Min man Anders, vill att vi redan nu ska boka upp ett rum för nästa år. Tänk om vi kunde få med barn och barnbarn till denna lilla underbara plats på jorden?
Voula berättade att du Janne snart kommer hit, på lördag 8/9. Nu missar vi att träffa dig tyvärr. Det hade varit trevligt efter alla år jag varit Kalimera.nu medlem att få träffa dig personligen. Skulle även vara så trevligt att en gång få träffa er alla andra Greklandsvänner? Vi förstår ju varandra liksom, vi ”talar ju liksom samma språk”. Vi har bott 38 år i Tärnaby och det är som ”bygdens stora son”, Ingemar Stenmark sa: ”Det är ingen ide att försöka förklara för någon som inte förstår”. Jag tror det var ungefär så, han sa.
Nu bär det av i eftermiddag till Lipsi och sedan avslutar vi denna båtluff med några dagar på Fourni. Både Lipsi och Fourni är nya öar för oss. Det känns spännande, men samtidigt känns det vemodigt att lämna Agathonissi... Men om allt blir som vi vill, så är vi hör igen om ett år!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-09-05, 03:26
anncha50s avatar
anncha50 anncha50 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Tärnaby
Inlägg: 26
Standard Sv: Båtluff Agathonissi, Lipsi och Fourni

Kom på att jag kan ju även bifoga några bilder😉.... men hur gör man??🤪Har varit medlen många år, men mest läst andras inlägg och sällan bidragit med något eget och definitivt har jag inte lagt ut någon bild. Hur gör man?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-09-05, 07:18
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 709
Standard Sv: Båtluff Agathonissi, Lipsi och Fourni

Du går in på din kontrollpanel.
Sedan på bilder och album. Lägg till album. Sätter en rubrik på albumet.
Där det står "typ av album" punktar du för "publikt". Tryck på skicka.
Så har du ditt album! Som är öppen för forumets medlemmar att titta på.

Vill du sen lägga in det i din berättelse får du läsa vidare hur man gör det.

Visst är det trevligt att sitta i Voulas lilla shop och prata med henne! Hon ska nu ta det lugnt med ryggen för att så småningom bli helt bra efter operationen. Det brukar vara hennes mor som fixar den goda getgrytan.

Hälsa från oss, lova det! Vi kommer tillbaks nästa år till denna underbara ö med underbara människor.
Ha det så bra på vårt älskade Fourni hälsar

Birgitta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-09-05, 07:27
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Båtluff Agathonissi, Lipsi och Fourni

Citat:
Ursprungligen postat av anncha50 Visa inlägg
Umgicks med gamla luffarkompisar, ett italienskt par som vi träffat ngr år tidigare på Donoussa och ett svenskt par från Västkusten.
Jag besökte Agathonissi förra året och träffade ett italienskt par (han f.d. telecomingenjör numera pensionär, hon f.d. lärarina, numera pensionär). Vi träffades på en liten och ödslig stenig strand som ligger bakom kullen till höger (näsan mot vatten) om byn. Väldigt jobbigt ta sig ner till denna strand. Paret berättade att det var den 17:e gången i följd de besökte Agathonissi, de bor alltid hos Voula. Numera stannar de 6-8 veckor i sträck, och de berättade att det är de som sköter Voulas får/getter som finns på denna strand. Det gör de varje år under deras besök på Agathonissi. De matar djuren (när det behövs), ställer fram vatten, kontrollräknar djuren, etc. Ett mycket trevligt par och vi pratade länge.

Kan det vara samma par du nämner i ditt inlägg?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-09-05, 08:07
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 709
Standard Sv: Båtluff Agathonissi, Lipsi och Fourni

Detta är det trevliga paret Voula och Yannis på Glaros/Seagull.




Birgitta.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-09-05, 08:20
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Båtluff Agathonissi, Lipsi och Fourni

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Detta är det trevliga paret Voula och Yannis på Glaros/Seagull.Birgitta.
Jag var nog inte tydlig i mitt inlägg. Min fråga gäller det trevliga italienska paret i anncha50:s inlägg, inte Voula och Yannis.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-09-05, 09:00
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 709
Standard Sv: Båtluff Agathonissi, Lipsi och Fourni

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Jag var nog inte tydlig i mitt inlägg. Min fråga gäller det trevliga italienska paret i anncha50:s inlägg, inte Voula och Yannis.
Ursäkta RobEri, jag svarade inte dig.
Jag ville bara visa andra hur Voula och Jannis ser ut.

Birgitta.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-09-05, 09:20
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Båtluff Agathonissi, Lipsi och Fourni

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Ursäkta RobEri, jag svarade inte dig.
Jag ville bara visa andra hur Voula och Jannis ser ut.Birgitta.
Jaha, OK. Men det var bra och veta hur Voula/Jannis ser ut. Tack. Jag har nämligen inte träffat dem, jag bodde på ett annat ställe men det italienska paret jag träffade på stranden nämnde deras namn eftersom de sköter deras djur när de är på besök och alltid bor hos Voula/Jannis.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-09-05, 09:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Båtluff Agathonissi, Lipsi och Fourni

Citat:
Ursprungligen postat av anncha50 Visa inlägg
Voula berättade att du Janne snart kommer hit, på lördag 8/9.
Det stämmer inte riktigt. Jag har mejlat Voula, så be henne kolla sin mejl.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-09-06, 11:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 235
Standard Sv: Båtluff Agathonissi, Lipsi och Fourni

Citat:
Ursprungligen postat av anncha50 Visa inlägg
Det känns spännande, men samtidigt känns det vemodigt att lämna Agathonissi...
Hur gick det att lämna Agathonissi?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT