Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-07-26, 20:52
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Är det behagligt eller för varmt i augusti?

Gubben min fick ett ryck och tycker att jag + ungarna är värda en resa när han jobbar, och det verkar finnas resor till just Karpathos. Min fråga är - är det himskans varmt där i augusti? Eller skall man fundera på Kanarieöarna?

Det var väldigt länge sedan jag reste i augusti...

Mvh
Gita

Senast redigerad av Gita den 2005-07-26 klockan 21:06.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-07-26, 23:59
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Är det behagligt eller för varmt i Augusti?

Hej!
Jag har inte varit där i augusti,men här ( http://www.wunderground.com/global/stations/WLGKP.html ) får du en URL där du kan kolla.....
Har för mig att det finns statistik att leta reda på där......
Annars kan man kolla årstempen på t.ex Rhodos eller östra Kreta, det borde vara ungefär samma...
Just nu är det rätt varmt, säger mina bekanta på Karpathos, men som med väder så förekommer det variationer.....
Sen ligger Karpathos rätt ensamt i havet, så det brisar för det mesta, iallafall vid kusten....
Mvh,
Mikke
(KfK)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-07-27, 00:18
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Är det behagligt eller för varmt i augusti?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Gubben min fick ett ryck och tycker att jag + ungarna är värda en resa när han jobbar, och det verkar finnas resor till just Karpathos. Min fråga är - är det himskans varmt där i augusti? Eller skall man fundera på Kanarieöarna?

Det var väldigt länge sedan jag reste i augusti...

Mvh
Gita
Hej!
Här på mitten av nordsidan av Kreta (Rethymno) så har vi under de senaste veckorna haft typ 28 grader celsius nattetid, ungefär det samma dagtid i skuggan men naturligtvis väldigt mycket varmare (+37 eller mer) i solen från lunchtid och under eftermiddagarna.
På Karpathos är det säkert snäppet svalare och dessutom en skön nordlig havs-bris som sveper in!
Go for it!!

Calle!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-07-27, 01:06
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Är det behagligt eller för varmt i augusti?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Gubben min fick ett ryck och tycker att jag + ungarna är värda en resa när han jobbar, och det verkar finnas resor till just Karpathos. Min fråga är - är det himskans varmt där i augusti? Eller skall man fundera på Kanarieöarna?
Är inte Kanarieöarna ännu varmare?

Ruby
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-07-27, 07:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Är det behagligt eller för varmt i augusti?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Gubben min fick ett ryck och tycker att jag + ungarna är värda en resa när han jobbar, och det verkar finnas resor till just Karpathos. Min fråga är - är det himskans varmt där i augusti? Eller skall man fundera på Kanarieöarna?

Det var väldigt länge sedan jag reste i augusti...

Mvh
Gita

Jag har tillbringat tre augustiveckor i Pigadia för några år sedan. Jättebra väder ofta strax under eller över 30 grader och endast riktigt blåsigt några få kvällar. Visst är det för varmt för långa vandringar dagtid men det kanske barnen inte är intresserade av ändå. Även om det var mycket turister kanske mest grekiska sådana och grekamerikaner var stämningen avslappnad och skön. Inte alls så hysterisk som det kan vara på andra platser i aug. Karpathos har en speciell charm och underbara stränder. Trevligare människor har jag sällan mött och befolkningen är verkligen vänlig.Stadstranden i Pigadia gillade jag inget vidare men den verkar andra kalimeror nöjd med.

Fördelen med aug är att havet är varmt, frukten mogen, bussarna går ofta
och kvällarna är härligt varma. Priserna var inte särskilt höga för att vara aug och jag har varit där efter eurons införande. Upplever inte att restaurangerna höjde sina priser som man gör ex på fastlandet i Parga där varje månadskifte under turistsäsongen får en ny prislista.

Nackdelar uttorkad natur och ibland för mycket turister men så kändes det inte särskilt ofta på Karpathos.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-07-27, 15:20
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Är det behagligt eller för varmt i Augusti?

Känner att A/C är att föredra när man åker i augusti, men vet inte vad det blir än, äldste sonen är lite motsträvig. Också Rethymnon har dykt upp och lockar. Akti Chara tex.

Man får fjärilar i magen när man börjar planera såhär huxflux, annars bokar jag minst 6 månader före...

Kanarieöarna har väldigt behaglig klimat, Atlanten svalkar, det blir inte lika varmt som vid Mdelhavet, men resan är lång dit.

//Gita
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-07-27, 15:44
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Är det behagligt eller för varmt i Augusti?

Åk till Karpathos Jag skulle aldrig tveka om jag skulle välja bland dom ställerna du räknar upp

Riitta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-07-27, 16:08
sally sally är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 49
Standard Sv: Är det behagligt eller för varmt i Augusti?

Efter allt positivt om Karpathos så får det bli en resa dit i augusti, trots att semesterkvoten var "fylld" (Athen, Kreta och Glyfada) för i år till Grekland. Om det så bara skulle vara hälften så bra som Kalimerorna skriver så måste det ändå vara ett "gryffeställe"! Sedan är det ju otroligt spännande med ett nytt ställe!
Tack för all "matnyttig" info! (Kanske skriver jag på fel ställe?)
Sally/Anki
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-07-27, 16:48
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Är det behagligt eller för varmt i Augusti?

Jag håller med att Karpathos lockar VÄLDIGT mycket (och planen är Karpathos till nästa år), men det är lite svårt att finna A/C och pool på en och samma hotell, samt nära havet eftersom jag är ute så här sent.

Någon som vet något om Seven Stars? Inga bilder på nätet... Dock 600m till stranden (jag vet, låter kräset, men ungarna...)

//Gita

Senast redigerad av Gita den 2005-07-27 klockan 16:52.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-07-27, 19:57
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Är det behagligt eller för varmt i Augusti?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Kanarieöarna har väldigt behaglig klimat, Atlanten svalkar, det blir inte lika varmt som vid Mdelhavet, men resan är lång dit.
Jaha, är det därför det inte går så mycket resor dit på sommaren? Jag trodde att det var tvärtom, dvs. att det berodde på att det var för varmt. Själv har jag bara varit där i mars, men det var väldigt länge sen...

Ruby
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-07-29, 19:17
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Är det behagligt eller för varmt i Augusti?

Hej!
Här < http://www.wunderground.com/history/...lyHistory.html > finns väderstatistik för augusti 2004.....för vad det nu är värt...
Eller flytta fram avresan till september....
Mikke
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-07-29, 21:28
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Är det behagligt eller för varmt i Augusti?

Efter många om och men blev har det nu bokats till Kreta, Rethymnon. (Karpathos 2006 skall bokas i Oktober!) Och precis när jag efter mycket vånda (för varmt? lagom varmt?) bokade, så klagar nu sonen på öronvärk, och inga värktabletter hjälper, så det blir väl vårdcentralen imorgon bitti. Hoppas det inte är värre än att vi kommer iväg i alla fall. Han måste ju kunna bada och snorkla!

Konstigt att resa såhär helt huxflux - jag brukar planera ett år i förväg...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-07-29, 21:42
karinafps avatar
karinafp karinafp är uppkopplad nu
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 190
Standard Sv: Är det behagligt eller för varmt i Augusti?

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
(Karpathos 2006 skall bokas i Oktober!)
Dito, dito...

Karin
precis hemkommen
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-07-29, 22:50
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Är det behagligt eller för varmt i Augusti?

Välkommen hem. Jag får väl också boka i oktober då

Riitta
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-07-29, 23:10
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Är det behagligt eller för varmt i Augusti?

.....låter bra!
Då kan vi ha en OHEMULT GIGANTISK KALIMISTKONGREGATION på Karp i oktober nästa år.......nånstans.....Faros,Pelagos, Mouraio,Scala,whatever....
Dä blir grejer dä.....
Mikke
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-07-29, 23:45
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Är det behagligt eller för varmt i Augusti?

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke
Då kan vi ha en OHEMULT GIGANTISK KALIMISTKONGREGATION på Karp i oktober nästa år.......
Detta är kanske en ohemul fråga men tror du inte de menar att de ska BOKA i oktober...I ÅR... för att kunna fara NÅNGÅNG nästa år

Senast redigerad av Elisabet den 2005-07-29 klockan 23:56.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-07-29, 23:56
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Är det behagligt eller för varmt i Augusti?

.......tännkte inte på de.....
fast.....nä......ja tror de mener att de ska dit då......felskrevet, lixxom.....typ.....
Mikke
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-07-30, 14:45
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Är det behagligt eller för varmt i Augusti?

Sorry, sorry, felsyftning där eller kortslutning i skallen då jag var så speedad efter att ha bokat en resa...

Bokning sker i Oktober så att man kan njuta av själva tanken hela vintern, själva resan blir antagligen i slutet av juni.

Hoppas inte alla läser Kalimera, för då blir det väl folkvandring dit, så mycket "reklam" som det har gjorts här på Forumet. Eller är det egoistiskt?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-07-30, 14:58
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Är det behagligt eller för varmt i Augusti?

Hoppas inte alla läser Kalimera, för då blir det väl folkvandring dit, så mycket "reklam" som det har gjorts här på Forumet. Eller är det egoistiskt? [/QUOTE]
Så tänker vä alla !! Alla greklandsresenärer läser väl inte Kalimera får vi hoppas,för då blir det nog fullt på Karpathos.Om det nu går så mycket plan dit o det tror jag inte.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-07-30, 15:03
karinafps avatar
karinafp karinafp är uppkopplad nu
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 190
Standard Sv: Är det behagligt eller för varmt i Augusti?

Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler
Om det nu går så mycket plan dit o det tror jag inte.
Nu, nej! Men de håller på och bygger vid flygplatsen, och ryktet på ön är att man planerar att bygga ut så att den blir större än den på Rhodos...

Karin
som hoppas att ryktet har fel...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT