Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-06-25, 00:00
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 211
Standard Årets resa till Chora Sfakion

Så, också i år blev det en resa till Chora Sfakion, byn som jag besökt varje år sen 2008. Åkte ner 4 juni och hem 18 juni. På flyget ner var det endast 65 passagerare och hem så var det 155 och detta på ett flyg som tar drygt 220 passagerare.

Bodde som vanligt på Hotel Stavris och känslan som mötte i byn var att det verkligen var lågsäsong. Dom flesta av turisterna var tyskar, fransmän och polacker. Alla restauranger var öppna förutom Three Brothers som höll på med att göra i ordning för säsongen med att fräscha upp sitt ställe.

Första veckan bestod av av strandliv och goda middagar, oftast hos mina vänner på Lefka Ora. Efter första veckan så var det dags för en vandring upp till Anopoli som ligger på 600 m över havet. Stannade som vanligt för frukost hos byns bagare, Giannis, som lagar traktens bästa Sfakian pie. Han bjuder alltid på andra goda bakverk samt hans egna raki, och för mig är det den bästa frukosten som finns i hela världen. Där sitter man med en underbar utsikt över bergen och med en underbar krispig bergsluft.

Har gjort den här vandringen till Anopoli många gånger förut och direkt fortsatt ner till Loutro, men denna gången stannade jag en natt. Hyrde ett rum av Giannis och nästa gång blir det inte bara en natt, för känslan av sinnesro går inte att beskriva i ord.

Om ni vill se bilder av den här resan så finns det i min profil under albumet Sfakia 2021.

Trevlig midsommar!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-06-25, 06:43
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Årets resa till Chora Sfakion


Jag känner verkligen känslan av att sitta hos Giannis, bagarn i Anopoli, och äta frukost! Vilken härlig karl!
Själv kommer jag till Chora Sfakion om 12 dagar. Anopoli kommer jag inte att besöka denna gång, men i oktober kommer jag att bo där några dar.

Tack för rapporten, Marco!

Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-06-25, 10:19
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Årets resa till Chora Sfakion

Jättekul att se dina bilder!

/Maria
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-06-25, 10:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Årets resa till Chora Sfakion

Citat:
Ursprungligen postat av Marco Visa inlägg
Har gjort den här vandringen till Anopoli många gånger förut och direkt fortsatt ner till Loutro, men denna gången stannade jag en natt. Hyrde ett rum av Giannis och nästa gång blir det inte bara en natt, för känslan av sinnesro går inte att beskriva i ord.
Tack snälla för din rapport Marco!

Nu vill jag också bo några nätter i Anopoli. Birgitta brukar ju bo där och skriver lyriskt om stämningen, och nu skriver du samma sak.

Tack också för fina bilder. Bilden över Ilingas beach var helt fantastisk!

Glad Midsommar till dig också!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-06-25, 11:56
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Årets resa till Chora Sfakion

Marco,du skrev under en bild: "En utsikt jag aldrig kan få nog av".

Jag upplevde likadant när George, min taxichaufför, körde mig upp till Anopoli en sen kväll. Bilden på Chora Sfakion i nattbelysning var så fruktansvärt vacker!

Birgitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-06-25, 19:18
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: Årets resa till Chora Sfakion

Tack för bilder och text från Chora Sfakion. Om vi har tur är vi där i början av September och bor naturligtvis på Stavris. Även vi är återvändare, sedan 2009, undantaget förra året.
Lena och Nisse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-06-26, 07:24
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Årets resa till Chora Sfakion

Oj, nu vill jag också äta paj hos bagaren i Anopoli. Du fick det att låta så fint! Tack för väldigt fina bilder också!

/ Anne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-06-26, 22:37
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 211
Standard Sv: Årets resa till Chora Sfakion

Tack alla snälla för responsen!

Ser fram emot din rapport Birgitta från Chora Sfakion. Det var så härligt att äntligen få spendera i alla fall en natt i Anopoli, vilket paradis för både kropp och själ!

Hoppas att också du Janne för möjlighet att stanna några nätter i Anopoli, det kommer du aldrig att ångra. Finns gott om möjligheter för fina vandringar där uppe!

Hoppas ni kommer iväg i september Lena och Nisse, har för mig att ni hamnade på en bild jag tog en gång utanför Stavris en gång.

Anne, hoppas du för möjlighet att äta världens godaste frukost hos Giannis uppe i Anopoli med en fantastisk utsikt över bergen!

/Marco
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-06-28, 10:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Årets resa till Chora Sfakion

Citat:
Ursprungligen postat av Marco Visa inlägg
Hoppas att också du Janne för möjlighet att stanna några nätter i Anopoli, det kommer du aldrig att ångra. Finns gott om möjligheter för fina vandringar där uppe!
Det hoppas jag också, och när allt detta är över kanske det blir några nätter där.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-06-28, 11:51
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Årets resa till Chora Sfakion

Jag tror jag måste ta en dagstur till Anopoli kosta vad det kosta vill (taxi t.o.r.)!
Sätta mig hos bagarn en stund och köpa hans honung, äta en middag på taverna Anopoli eller Platanos. Även fast Chora Sfakion har god mat men i Anopoli är dom ett strå vassare!



Birgitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-06-28, 14:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Årets resa till Chora Sfakion

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
En vacker dag sitter även jag där och njuter.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT