Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-20, 12:33
Smileygirl Smileygirl är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 9
Standard Öluffa med resväska eller ryggsäck?

Snälla hjälp oss!
Sambon och jag diskuterar oss blå , vilket är bäst att packa i när man öluffar. En resväska med hjul eller en stor 70 liters ryggsäck?

Är det några problem att ta med sig resväska på båtarna till de olika öarna?

Vad brukar ni packa i?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-20, 12:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Öluffa med resväska eller ryggsäck?

Jag har ryggsäck av sentimentala skäl, jag älskar känslan.

Men egentligen är jag övertygad om att en liten väska på hjul är minst lika bra.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-20, 12:43
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Öluffa med resväska eller ryggsäck?

Citat:
Ursprungligen postat av Smileygirl
Snälla hjälp oss!
Sambon och jag diskuterar oss blå , vilket är bäst att packa i när man öluffar. En resväska med hjul eller en stor 70 liters ryggsäck?

Är det några problem att ta med sig resväska på båtarna till de olika öarna?

Vad brukar ni packa i?
Etter mange år med ryggsekk og alltid mye rot og klær som ikke så vakre ut etterhvert, gikk vi over til koffert med hjul. En stødig og god koffert. Alt ligger like vakkert som når du pakket det og det er oversiktlig. Aldri mer ryggsekk, kun en dagstursekk som er med inn på flyet og kan romme badetøy og vann til våre daglige vandreturer. Ikke noe problem på båtene heller.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-20, 13:07
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 759
Standard Sv: Öluffa med resväska eller ryggsäck?

Jag föredrar ryggsäck. Då har man båda händerna fria
Mycket bara när man har barn o barnvagn med sig.

En annan nackdel med resväskor m hjul är att det inte alltid finns möjlighet att rulla dem på plant underlag, dessutom för de ett fasligt oväsen.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-20, 13:47
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Landskrona
Inlägg: 541
Standard Sv: Öluffa med resväska eller ryggsäck?

Vi har alla gånger vi luffat (samt även till Thailand) åkt med varsin rygga, min är på 55 liter och sambons är nog på c:a 50, samt två mindre dagryggisar. Jag säger som Inkfish, jag älskar känslan av att resa med ryggsäck. MEN jag ska samtidigt erkänna att i år var faktiskt första gången som tanken förespeglade mig att det KANSKE skulle vara bättre med en liten trolley med bra hjul istället. Inte för att jag behöver mer utrymme, långt därifrån, men för att kunna packa bättre och ha mer översyn. Min rygga är "toppmatad" vilken innebär ett evigt rotande, det man ska ha tag i ligger naturligtvis längst ned. Å andra sidan är den lagom i storlek för mig att bära och har bra "magremmar". Mot detta får man då sätta mer oväsen när man kommer gåendes (inget smygade när man anländer sent) samt att plan mark, ja, det existerar ju knappt!

Celbe
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-20, 14:08
Meltemin Meltemin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 22
Standard Sv: Öluffa med resväska eller ryggsäck?

Ryggsäck! Men mer för att det känns rätt än för att det inte skulle funka med en resväska. Att ö-luffa med resväska skulle, för mig, kännas lite som att gå på kvarterskrogen i smoking... Det passar liksom inte.

Jag och min sambo har varsin reseryggsäck i 65 resp 75 liter. Ryggorna är tvådelade (en stor övre del och en mindre nedre del) och öppnas horisontellt med en dragkejda när ryggsäcken ligger platt på backen - därmed slippar man också problemet med att gräva i toppmatade ryggor. De är slitstarka, sköna att bära och har funkat väldigt bra för oss. Märket är Everest och finns på Stadium. Tror att de större modellerna kostar 1100-1300 kronor, cirka.

Å andra sidan har jag sett åtskilliga ö-luffare med gamla ramryggsäckar gjorda för fjällvandring . De är otympliga, alltid toppmatade och i valet mellan en sådan och en resväska på hjul, tar jag garanterat resväskan.

Fast till sist handlar det ändå om hur du tänker luffa. Vet ni redan var ni ska bo och har kort asfalterad väg till och från båten, och inte byter ö alltför många gånger under resan, spara pengarna och använd den resväska du har.

/Meltemin
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-07-20, 14:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Öluffa med resväska eller ryggsäck?

Första ö-luffen i år utan ryggsäck. Hade en normalstor kabinväska och en liten ryggsäck. Föredrar ryggsäck just när jag reser men kläderna håller sig snyggare i kabinväskan och innehållet blir mer lättöverskådligt. Stor väska skulle jag aldrig ö-luffa med då det alltid finns trappor eller andra hinder att ta sig över. När jag reste från Samos till Patmos var vi väldigt få passagerare på snabbåten och landgången till kajen var lite provisorisk. Krävdes ett mindre hopp men besättningen lyfte över mitt bagage enkelt och smidigt.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-07-20, 17:34
Henriksson Henriksson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 175
Standard Sv: Öluffa med resväska eller ryggsäck?

Vi köpte väldigt praktiska väskor på Biltema till tonåringarna. Det är en trolleyryggsäck (handtag och hjul). Väldigt lätt att dra omkring med men bra att kunna bära på ryggen i trappor och på klappersten, dessutom finns en mindre ryggsäck som man fäster med dragkedja utanpå den stora ryggan. Vi föräldrar bar traditionella ryggsäckar med inte allt för mycket packning
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-07-22, 22:53
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 373
Standard Sv: Öluffa med resväska eller ryggsäck?

Citat:
Ursprungligen postat av Smileygirl
Snälla hjälp oss!
vilket är bäst att packa i när man öluffar. En resväska med hjul eller en stor 70 liters ryggsäck? - Är det några problem att ta med sig resväska på båtarna till de olika öarna?
Jag har aldrig ö-luffat, men kan däremot tänka mig att ryggsäck är nog alternativet jag skulle välja. Då har man ju båda händerna fria och packningen är mer jämför delat över kroppen. Sen är det nog praktiskt att ha med sig en liten ryggsäck om du gör dagsutflykter.

Med ryggsäck så blir det nog lättare att ta sig fram. Idag finns det i butikerna många bra ryggisar för olika resor. Jag håller i för sig med EVA L om att kläderna håller sig snyggare i en kabinväska än i en ryggis, men ryggis är dock mer praktisk om man ska vandra, ö-luffa etc. Kabinväskan är bättre om man ska resa till en plats där man kommer att stanna under hela perioden.

Jag hoppas du finner den praktiska väskan som passar dig.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-07-23, 00:21
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Öluffa med resväska eller ryggsäck?

Hej,
Jag har börjat använda en bag med hjul som är lättare än en resväska. En rygga kommer jag ALDRIG att använda. För mig känns det bara bökigt och besvärligt. Det passar bara inte mig och min rygg. Under mina första år som greklandsresenär blev det först vanlig resväska, sen resväska med hjul och nu är det en "hjulbag" för hela slanten! Ett alternativ till, tycker jag, "lätt packning". Kläderna håller sig ganska bra om man rullar dem och det ryms mycket. Kompletterar med ett spännband runt om för att vara säker på att inte dragkedjan spricker upp.

Hälsn
Eva

Senast redigerad av inkfish den 2006-07-23 klockan 13:42. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-07-25, 18:41
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Kungsängen
Inlägg: 373
Standard Sv: Öluffa med resväska eller ryggsäck?

Citat:
Ursprungligen postat av Hjalta99
Hej,
Jag har börjat använda en bag med hjul som är lättare än en resväska. En rygga kommer jag ALDRIG att använda. För mig känns det bara bökigt och besvärligt. Det passar bara inte mig och min rygg. Hälsn Eva
Ja, man använder ju naturligtvis den sorts väska som passar än själv. Då det är många som undrar hur man ska packa och vilken sorts väska man ska använda, så rekommenderar många ryggsäck.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-07-28, 10:12
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Öluffa med resväska eller ryggsäck?

Bortsett från att det kan finnas vissa medicinska skäl till att välja ryggsäck eller rullväska, så är det HELT OCH HÅLLET EN SMAKSAK vilken men väljer!

En del tycker det är lättare att packa och hitta i en resväska, andra tycker samma sak om en ryggsäck. En del tycker att en rullväska är lättare att bära och mer praktisk att ta sig fram med, andra tycker precis tvärtom.

Och sen finns den där aspekten med "känslan" då. En del har den, andra fattar inte vad det handlar om!

Kort sagt, om man är osäker på vilket som passar en själv bäst så provar man en gång, och sedan vet man vilken typ man är; ryggsäckstypen eller rullväsketypen. Sedan är man glad och nöjd över att vara just en sån.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-07-31, 09:29
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Öluffa med resväska eller ryggsäck?

Jag har aldrig ö-luffat men har under de gånger jag åkt till Grekland varit tvungen att åka båt till typ Naxos o Agistri... Ännu värre var det dock på resan till Agistri där vi var tvugna att åka båt från Pireus till Egina och därifrån med annan opch mycket mindre båt från Egina till Agistri... Hade då trolley (större med hjul och handtag som kunde dras upp) och detta funkade hur snärtfritt som helst....Så utifrån detta kan jag säga att det spelar nog ingen större roll om man skall luffa med stor ryggsäck eller med resväska med hjul och handtag... Jag kommer nog alltid att fortsätta att ha min resväska med hjul.... I övrigt lycka till med valet...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-08-01, 15:08
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Öluffa med resväska eller ryggsäck?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Och sen finns den där aspekten med "känslan" då. En del har den, andra fattar inte vad det handlar om!

Har jag uppfattat dig rätt? Att om man inte använder/tycker om ryggsäck så fattar man inte vad det handlar om?
Och har ingen känsla?
Du är lite fel ute där om det är så du menar. Jag använder en bag med hjul för att ryggsäck inte passar min rygg och tycker att det är jättejobbigt att släpa runt med nåt tungt på ryggen. Jag får ont, blir svettig, på dåligt humör , den är i vägen, ett evigt av- och påande m.m. Jag använder inte rygga hemma heller. Jag har provat vid olika tillfällen men nej tack, nej.... Jag är så glad ändå bara jag får/har möjlighet att åka till mitt kära Grekland så jag skulle kunna åka med en ICA-påse!
Det här är min högst personliga åsikt/erfarenhet av ryggsäckar. Andra får ha sin och alla blir vi saliga var och en på sitt sätt.
Eva


Senast redigerad av Hjalta99 den 2006-08-01 klockan 15:15.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-08-01, 15:20
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Öluffa med resväska eller ryggsäck?

Citat:
Ursprungligen postat av Hjalta99
Har jag uppfattat dig rätt? Att om man inte använder/tycker om ryggsäck så fattar man inte vad det handlar om? Och har ingen känsla?
Nej, då har du inte alls fattat vad jag menade.

En del säger att de använder ryggsäck bara för "känslan", det "ska" vara så annars känns det inte som de båtluffar, eller nåt annat som de inte riktigt kan sätta ord på.

Andra skakar på huvudet när de hör sådant och förstår inte alls vad det skulle vara för känsla.

Jag lägger ingen värdering i det, utan bara konstaterar. Därför säger jag också att det helt handlar om tycke och smak vilket av dem man väljer.

DOCK med undantag av medicinska skäl. Jag använder till exempel inte rullväska pga en skada i nacken som gör att jag absolut inte kan gå och dra eller bära något med sådan snedbelastning som rullväska innebär. Med ryggsäck däremot får jag inte ont.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT