Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-11-18, 12:19
ch4 ch4 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 28
Standard Ekologiskt?

Hej!
Jag har funderat lite... Det känns som de flesta grönsaker och frukter i Grekland är ekologiska utan att de skyltar om det så som här i Sverige. Citrusfrukterna är skrovliga/fula och vindruvorna små, men de smakar verkligen fantastiskt!
Tomater som besprutas (ej eko) är jag allergisk mot hemma, jag får blåsor i munnen. Ekologiska går bra. I Grekland har jag aldrig reagerat, men jag har heller aldrig sett att det stått "organic" någonstans. Är det kanske mer en självklarhet där eller används något annat medel? Någon som vet?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-11-18, 19:12
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 723
Standard Sv: Ekologiskt?

Ja, mycket är ekologiskt, då det är odlat i princip på bakgården. MEN. EU:s bidrag, för att bönder ska avveckla alt ställa om produktionen har lett till att Grekland importerar tomater för 18 miljoner € årligen - och det från Holland!

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-11-18, 19:33
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 447
Standard Sv: Ekologiskt?

Netwolf, om din uppgift stämmer, måste denna import ske under sommarmånaderna. Då är det inte möjligt att producera tomater i växthusen på Kreta, på grund av hettan i växthusen. Under resten av året produceras enorma mängder av grönsaker här och som skickas vidare även utomlands. Godast är att äta direkt på plats i växthusen! De vi hjälper i växthusen tycker att de odlar ekologiskt, men de garanterar inte detta.
Ekologisk odling sker och produkterna marknadsförs även på marknaderna till betydligt höjda priser.
/ Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-11-20, 18:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 370
Standard Sv: Ekologiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av ch4 Visa inlägg
Det känns som de flesta grönsaker och frukter i Grekland är ekologiska utan att de skyltar om det så som här i Sverige. Citrusfrukterna är skrovliga/fula och vindruvorna små, men de smakar verkligen fantastiskt!
Så tänker jag också, ju fulare frukt och grönt desto godare är det, inte minst gäller det tomaterna. Men om det är ekologiskt odlat vet jag inte.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-11-21, 07:24
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Ekologiskt?

Citat:
Jag har funderat lite... Det känns som de flesta grönsaker och frukter i Grekland är ekologiska utan att de skyltar om det så som här i Sverige.
Bra tänkt. Alltså är fenomenet "ekologiskt" en nostalgisk trend och vi kan nöja oss med "naturligt" som då är den äkta varan.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-11-21, 17:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ekologiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, mycket är ekologiskt, då det är odlat i princip på bakgården. MEN. EU:s bidrag, för att bönder ska avveckla alt ställa om produktionen har lett till att Grekland importerar tomater för 18 miljoner € årligen - och det från Holland!

/Netwolf


Det där stämmer med vad jag precis läst i Kajsa Ekis Ekmans bok Skulden. Hon skriver att pga EU:s jordbrukspolitik importerar Grekland mer grönsaker än de exporterar - t ex tomater för 12 milj € årligen, är hennes siffra.

Men jag hade inga illusioner om ekologiskt och närodlat innan heller. Man ser ju, när man handlar frukt och grönsaker i Grekland, att mycket ser lika välputsat ut som oekologiskt och importerat gör hemma. Ibland står det ju på att det är lokalt, t ex när det gäller apelsiner och vindruvor, och man ser på storlek och färg att det ser "äkta" ut. Men mycket övrigt är nog importerat (och icke ekologiskt).
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-11-21, 17:43
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ekologiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Så tänker jag också, ju fulare frukt och grönt desto godare är det, inte minst gäller det tomaterna. Men om det är ekologiskt odlat vet jag inte.
Precis så. På Amorgos i höstas såg jag amorgianska vindruvor i en låda bredvid de importerade. Det var STOR skillnad.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-11-21, 18:17
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 723
Standard Sv: Ekologiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Det där stämmer med vad jag precis läst i Kajsa Ekis Ekmans bok Skulden. Hon skriver att pga EU:s jordbrukspolitik importerar Grekland mer grönsaker än de exporterar - t ex tomater för 12 milj € årligen, är hennes siffra.
Jag tror jag hörde det på Aktuellt och är ganska säker på att det var 18 de sa. Visserligen kan jag ha hört/minnas fel, men so what. 12 millar är inte kattpiss det heller.

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-11-21, 18:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Ekologiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag tror jag hörde det på Aktuellt och är ganska säker på att det var 18 de sa. Visserligen kan jag ha hört/minnas fel, men so what. 12 millar är inte kattpiss det heller.

/Netwolf


Nej, jag menade bara att bekräfta det du skrev. Våra olika siffror kan röra sig om olika sätt att räkna, olika år eller vad som helst.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-11-24, 09:59
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Ekologiskt?

Vad jag förstår är det dyrt att bara certifiera sig.Sedan så har jag förstått att mångt o mycket som odlas drivs upp med näringslösningar o tillskott o ej naturligt.Likväl som köttdjur/mjölk får räcerfoder för att ge mer.Konstigt att vi inte alltid mår så bra?
Hasse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-11-27, 15:13
ch4 ch4 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2014
Inlägg: 28
Standard Sv: Ekologiskt?

Tack för era svar! Jag har bara rest till Grekland mellan Juli-September, så antingen är de eko eller så tål jag de importerade tomaterna? Äter mycket grekiska sallader! Men är säker på att jag inte tål de vanliga i svenska butiker, oavsett land. Knepigt...
Jag har nästan bara sett "ful oputsad" frukt i Grekland, ser likadant ut i ekologiska avdelningen på ICA, försöker handla så mycket eko som plånboken tillåter
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-12-01, 12:54
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Ekologiskt?

Jag tror att på de flesta små öarna så är det EKO som gäller,utan cert då,vilket jag inte bryr mig om,då jag ser hur det odlas osv.Senast på Karpathos,eko oliver/olja,get,honung...småskaligt o gott som f-n
Syran i tomater bl.a. i många importer till Sverige är häftigare än solmogna i Grekland,i mitt tycke.
Hasse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-12-01, 13:58
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Ekologiskt?

Om de importerar tomater för 12 miljoner euro per år blir det en tia per grek...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-12-01, 17:37
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Ekologiskt?

Vet inte hur det är med grönsaker i allmänhet i Grekland, och huruvida de är ekologiska eller ej. Har dock inga illusioner om att lokalt odlade grönsaker automatiskt innebär att de är ekologiska. Tycker inte miljömedvetenheten verkar var så stor i Grekland.

När det gäller oliver och olivolja så hörde jag i ett tv-program (minns inte vilket) att i stort sett alla olivodlingar regelbundet besprutas mot ohyra på Kreta. Det märks också när jag inför hemresan brukar köpa olivolja : det är bara ett fåtal som är märkta med "ekologiskt odlade".
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-02-22, 14:53
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Ekologiskt?

Har inte varit inloggad i detta forum på mycket länge, men råkade läsa detta inlägg och kände att jag var tvungen att kommentera. Tyvärr så är det så att det mesta som odlas här är besprutat! Det finns ekologiskt eller som de säger här biologiskt, men priserna är skyhöga jämfört med de besprutade. Vi har som regel att INTE köpa tex tomater och gurkor utanför säsong dvs under vinterhalvåret då de flesta kommer från Kreta. (Känt för mycket besprutning) . Det som är mest besprutat är dock vindruvorna men tack och lov börjar det dyka upp fler och fler ekologiska vinodlingar. Under höst och vinterhalvåret (när vi själva inte har odlingar) handlar vi på Alfa/Vita som har stort sortiment med ekologiska frukt och grönsaker, där hittar vi också ekologiska viner och olivoljor.

Yvonne
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-02-22, 20:23
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Ekologiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av yvonne Visa inlägg
...kände att jag var tvungen att kommentera. Tyvärr så är det så att det mesta som odlas här är besprutat! Det finns ekologiskt eller som de säger här biologiskt, men priserna är skyhöga jämfört med de besprutade. Vi har som regel att INTE köpa tex tomater och gurkor utanför säsong dvs under vinterhalvåret då de flesta kommer från Kreta. (Känt för mycket besprutning) .

Yvonne
Tack! Bra att veta

Tycker det är bra att man här hemma har ett ganska stort utbud av ekologiska varor i de flesta butiker och till rätt hyfsade priser dessutom


Simetra
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT