Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-06-09, 12:36
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard En underbar ö

Vi har planer på att åka till Milos, men det verkar vara så himla dyrt där med boende i augusti.
Någon som kan hjälpa oss med resutt? Hade tänkt att åka så här: Landar på Santorini-Milos-Naxos-Koufonissi-Paros-Santorini (28 dagar)

Eller om vi skulle skippa Milos är det någon som kan rekomendera någon annan ö som har hyfsat bra båtförbindelser?
Vi vill ha fina bad/stränder, mysig by, relatvit billiga boenden, får gärna vara lugnt men inte "dött". Måste finnas lite att göra.

Tips någon? Snälla!
/Alexandra som börjar bli orolig att pengarna inte räcker till
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-06-09, 13:18
Pia B Pia B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Harads
Inlägg: 13
Standard Sv: En underbar ö

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Vi har planer på att åka till Milos, men det verkar vara så himla dyrt där med boende i augusti.
Någon som kan hjälpa oss med resutt? Hade tänkt att åka så här: Landar på Santorini-Milos-Naxos-Koufonissi-Paros-Santorini (28 dagar)

Eller om vi skulle skippa Milos är det någon som kan rekomendera någon annan ö som har hyfsat bra båtförbindelser?
Vi vill ha fina bad/stränder, mysig by, relatvit billiga boenden, får gärna vara lugnt men inte "dött". Måste finnas lite att göra.

Tips någon? Snälla!
/Alexandra som börjar bli orolig att pengarna inte räcker till
Jag är också sugen på Milos men funderar över det där med kostnaderna och båtförbindelserna. OM vi (jag och mina två döttrar, 10 och 12) åker till Milos, bör man boka innan? Vi flyger till Aten på måndag och efter två nätter där ska vi vara en vecka på Naxos där jag har bokat. Nästa ö blir alltså omkring den 22 juni.
Jag skulle gärna vilja ha tips på bra ställen med tanke på barnen som gärna vill träffa kompisar. Och för mig som ensam vuxen vore det också kul att träffa likasinnade.
Bara fyra dagar kvar, nu börjar det allt pirra i magen
Pia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-06-09, 17:03
bm bm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 15
Standard Sv: En underbar ö

Vi var på Milos år 2001. Ön är fin och det går att hitta många pärlor.
Vi hyrde bil alla de dagar vi var där och det tror jag är ett måste för att ön skall bli "bra". Vi bodde i Appolonas, ok med en hyfsad strand ( för ett kvällsdopp eller två ) i övrigt så tog vi bilen till de olika stränderna/ byarna.
mvh BM
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-06-10, 01:40
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: En underbar ö

Ingen av oss har körkort, men jag hoppas ha mitt innan vi åker så att vi kan hyra moppe. Verkar lite krångligt att komma till de fina ställena utan något fordon.
Är det värt att åka dit om man inte kan hyra moppe eller bil?
Någon?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-06-30, 13:12
Lennartssons Lennartssons är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 30
Standard Sv: En underbar ö

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Ingen av oss har körkort, men jag hoppas ha mitt innan vi åker så att vi kan hyra moppe. Verkar lite krångligt att komma till de fina ställena utan något fordon.
Är det värt att åka dit om man inte kan hyra moppe eller bil?
Någon?
Har precis kommit hem från Milos. Busstrafiken satte igång i ökad omfattning när vi var där och ett antal pärlor går att ta med buss. Det finns även taxi till hyfsad kostnad satt i relation till bilhyran. Vi bodde i Adamas och bussarna utgår därifrån. Vi bodde centralt högst upp i Adamas för 25€ natten (dubbelrum) med AC, TV och balkong (20€ utan balkong). De har även familjerum. Husfrun var väldigt vänlig och tillmötesgående. Fick tom skjuts till apotek och de var villiga att köra oss till stränderna. Jag kan återkomma med namn och tel. För att få en strandöverblick så är det ett måste att starta sin vistelse med en rundtursbåt och medhavd karta. Pricka ut vilka stränder som ser fina ut och ta er sedan dit. Det är nödvändigt med transporter för att nå de bästa stränderna.
Det var många som körde runt med moped och det räcker. Det är många turister på vägarna så det är lugn trafik.
Ha en god tur!
Lennartssons
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-07-01, 20:47
Lennartssons Lennartssons är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 30
Standard Sv: En underbar ö

Hotellet heter Andrikos rooms
Önskar ni balkong boka rum 1 eller 2. Det är dubbelrum.
Nr 1 är det största rummet. De ställer in extra sängar om det behövs.
De har även familjerum. Mycket rent och fint.
Städning varje dag och byte av handd var 3:e dag.
Inte illa för ett billigt pris. Glöm inte att konfirmera att ni ska dit.
Maria tar annars någon annan. Vill gärna ha svenskar.
Ni ångrar er inte.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-07-01, 23:29
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: En underbar ö

Hej!

Låter ju jättebra verkligen, ska dit i början av september beror på båtvgångarna från Naxos. Är det samma pris oavsett när eller har de hög- mellan och lågsäsong på hotellet?

Annars hur var Milos, var Adams en trevlig by osv? Någonting förrutom båtutflykten som är ett "måste"? Och minns du vad båtutflykten kostade?

/Alexandra
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-07-02, 15:32
Lennartssons Lennartssons är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 30
Standard Sv: En underbar ö

Låter ju jättebra verkligen, ska dit i början av september beror på båtvgångarna från Naxos. Är det samma pris oavsett när eller har de hög- mellan och lågsäsong på hotellet?

Jag vet inte priset i september. Vi var där 3e veckan i juni så det är väl jämförbart säsongsmässigt.

Annars hur var Milos, var Adams en trevlig by osv? Någonting förrutom båtutflykten som är ett "måste"? Och minns du vad båtutflykten kostade?

Milos är strändernas ö och känns som en stor ö eftersom stränderna ligger utspridda längs kusterna. Adamas är en bra utgångsort för turerna runt ön. Det finns några trevliga restauranger men framförallt några bra bagerier där man kan köpa fetaostpajer, olivbröd och annat gott. Det är ett måste! (Plaka och katakomerna är några andra "måsten".) Det finns även gott om bil- och mopeduthyrare. Pollonia är en mysigare och mindre "by", men vi tyckte att den kändes avsides eftersom man måste ta sig runt ön. Som jag nämnt tidigare utgår buss (och taxi) från Adamas och det är praktiskt om man inte vill hyra fordon varje dag. Det är badbart även i Adamas men de andra stränderna är bättre.
Vi åkte med Kapten Yannos och det kostade 20€/pers. Ta med badkläder, karta, snorkel och cyklop. Båten stannar för bad 2ggr och för lunch på Kimolos (Lunchen ingår inte!). Det finns även segelbåtar som gör turer och en annan större rundtursbåt (Den var inte igång när vi var där.)

Ha en trevlig resa!
Lennartssons
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-07-03, 17:57
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: En underbar ö

Okej låter ju jätte bra!
Är riktigt sugen på Milos, men är som sagt lite krångligt att ta sig dit, men det löser sig nog...
Annars var det dyrt att leva där med tanke på mat osv?
/alexandra
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-07-04, 17:59
Lennartssons Lennartssons är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 30
Standard Sv: En underbar ö

Vi tyckte inte att det var dyrare än på andra öar.
Vi var även på Serifos och där var boendepriserna högre. Pratade med några tjejer från Athen och de berättade att Serifos blivit populärt bland athenarna. För några år sedan var det folktomt på stränderna (i juni), nu är det betydligt fler besökare.
/Lennartssons
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-07-06, 09:45
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: En underbar ö

Ringde till Maria på Andrikos, Milos, i søndags och frågade om pris før ett rum utan balkong i augusti.50 euro skulle hon ha.Fick ner det till 40 eftersom jag skulle ha det ensam.Ville tanka på det och återkom dagen efter før att boka det.Då ville hon ha 60 och kunde gå ner till 50, efter många om och men.Kom inte ihåg att hon sagt 40 till mig dagen innan... Och att få det før 20-25 euro i juni som Lennartssons fått, var fel...inte møjligt... Nu pratar jag flytande grekiska så det var inga språkproblem utan snarare gnidighet ifrån hennes sida. Det blir i allafall inte dar jag bokar. Hade det inte varit så att jag anlander mitt i natten skulle jag struntat i att førboka. Stannar nog ett par dagar extra på Karpathos dar Mikke varit så snall och hjalpt mig med billigt boende, trots høgsasong
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-07-06, 11:49
Lennartssons Lennartssons är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 30
Standard Sv: En underbar ö

Oj då, det var besynnerligt. Maria var väldigt tillmötesgående mot oss.
Lennartssons
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-07-06, 12:09
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: En underbar ö

Ja det var synd før det såg så 3-vligt ut Maria var inte otrevlig. Men jag førstår hon vill tjana pengar nar det finns møjlighet. Men det blev bara lite dumt nar hon inte ville erinra sig om att ni fått ett rum før det priset. Och an så lange ar minnet med mig .Men jag kanske finner någonting annat
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-07-24, 22:47
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: En underbar ö

"Låter ju jättebra verkligen, ska dit i början av september beror på båtvgångarna från Naxos. Är det samma pris oavsett när eller har de hög- mellan och lågsäsong på hotellet?

Annars hur var Milos, var Adams en trevlig by osv? Någonting förrutom båtutflykten som är ett "måste"? Och minns du vad båtutflykten kostade?"



Hej Alexandra.
Vi bodde på Dionysis hotel inne i Adamas v 27, betalade 36 E/natt för dubbelrum. Där var snyggt och fint, ägaren har ett hotell till, Semiramis och det var nog något billigare.
Priset är inte detsamma oavsett säsong, dyrare på högsäsong. Men jag tror att vi hade fått fatt i billigare rum om vi inte hade bokat innan. Vi träffade några andra som hade bott för 30 E/natt och de var tre personer.

Vi blev riktigt förtjusta i ön och kommer säkert att återvända. Vi kom aldrig med någon båttur för det blåste fel vind för de billiga, dvs 20 E och 50 E/person som katamaran och stor segelbåt kostade tyckte vi var för mycket. De gick dessutom inte runt hela ön.

Vi åkte buss och hyrde moppe. Bussen tar dig fram på många ställe. Ex - Rutten ut till Appollonia kan innebära tre dagars olika stopp - ett för Sarakiniko, en häftig vit vulkanvik, ett för Papafragas ett klippbad och ett för sandstrandsbadet i byn Appollonia. Alla tre jättehärliga.

Missa inte att börja med att gå in på turistkontoret där båtarna lägger till och hämta gratiskartor och en jättefin turistbroschyr om ön.

Ha det bra.

Ingrid Ny
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT