Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-01-31, 12:00
Alex9191 Alex9191 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2016
Inlägg: 27
Standard Vilken ö välja bort mellan Sifnos/Serifos, Folegandros och Amorgos?

Hej alla!

Jag och min kille ska öluffa lite kort i Kykladerna i juni-juli. Vi kommer fram till Aten den 25e juni och övernattar första kvällen i Pireus på Argo Hotel. Sedan tänkte vi åka till två öar för att avsluta två till tre dagar i Aten innan vi tar flyget hem igen den 9e juli.
Tidigare tänkte vi alltså åka till Sifnos, Folegandros och Amorgos men nu har dels min kille blivit mer sugen på Serifos än Sifnos och vi har bestämt oss för att stanna i Aten några dagar. Vi kommer alltså endast kunna besöka två av dessa öar.
Jag tror jag är mest sugen på Amorgos, men sedan är jag kluven... Har ju hört så mycket bra om både Amorgos och Folegandros, men att Folegandros är en mindre variant av Amorgos. Är det så "smart" att endast åka till Folegandros och Amorgos om dessa öar nu liknar varandra så pass mycket? Skulle det inte kännas som att nästan besöka samma ö och som att det hade varit bättre att istället för en av dom två öarna besöka Sifnos eller Serifos? Och om valet skulle vara mellan Folegandros och Amorgos, vad välja?

Vad finns det för likheter och olikheter mellan Folegandros och Amorgos?

Och alla ni klocka här på forumet, vilka av dessa öar hade ni åkt till om ni bara fick åka till 2? Vi tycker om lugn och ro, få turister, avlägsna stränder, god mat, det "äkta Grekland", vackra byar, ja allt som är härligt helt enkelt
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-01-31, 14:04
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Vilken ö välja bort mellan Sifnos/Serifos, Folegandros och Amorgos?

Jag hade valt Sifnos och Folegandros. Dels är de två öarna ganska olika varandra men båda jättefina!
Dels ligger Amorgos ganska så avsides från dessa övr tre öar du nämner. Med lång restid.
Serifos har jag aldrig varit på så den ön kan jag inte uttala mig om.
I allt annat tycker jag Amorgos är mest speciell.
En annan variant är Naxos och Amorgos (med tanke på läget, båtförbindelser och utgångspunkt Aten).
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-01-31, 15:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vilken ö välja bort mellan Sifnos/Serifos, Folegandros och Amorgos?

Citat:
Ursprungligen postat av Alex9191 Visa inlägg
Och om valet skulle vara mellan Folegandros och Amorgos, vad välja?
Jag skulle välja Amorgos alla dar i veckan. Folegandros är också en underbar ö, men det finns bara ett Amorgos.

Citat:
Och alla ni klocka här på forumet, vilka av dessa öar hade ni åkt till om ni bara fick åka till 2?
Folegandros och Sifnos är en mycket bra kombo, bättre än Folegandros och Serifos, tycker jag. Det går snabbåt mellan Folegandros och Amorgos, om ni vill se båda öarna.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-01-31, 17:00
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Vilken ö välja bort mellan Sifnos/Serifos, Folegandros och Amorgos?

Om jag skulle välja bort en av öarna du nämnder skulle det vara Serifos.
Jag har varit både på Amorgos och Sifnos och båda ligger höjt på favorit listan.
Folegandros har jag aldrig varit på, Serifos har jag varit på några dagar.

Tobbe
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-02-01, 09:40
Alex9191 Alex9191 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2016
Inlägg: 27
Standard Sv: Vilken ö välja bort mellan Sifnos/Serifos, Folegandros och Amorgos?

Oj, nu blev det svårt! men tack för era svar!

Men jag är ganska säker på Amorgos.. Så, vad skulle ni säga var bäst av dessa två alternativ: Amorgos och Folegandros eller Amorgos och Sifnos?
Är Amorgos och Folegandros väldigt lika?

Vet förresten någon när löpartävlingen är i Folegandroa i år? Vet ju att det brukar vara runt slutet av juni, alltså när vi skulle vara där i såna fall. Är det massa folk på ön då?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-02-01, 09:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vilken ö välja bort mellan Sifnos/Serifos, Folegandros och Amorgos?

Citat:
Ursprungligen postat av Alex9191 Visa inlägg
Men jag är ganska säker på Amorgos.. Så, vad skulle ni säga var bäst av dessa två alternativ: Amorgos och Folegandros eller Amorgos och Sifnos? Är Amorgos och Folegandros väldigt lika?
Amorgos och Folegandros är både lika och olika. Amorgos är större och där finns mycket mer att se och göra än på Folegandros. Gillar ni pittoreska bergsbyar kommer ni att älska byarna på Amorgos. Jag tror att ni skulle tycka mycket om båda öarna. Ni gillar säkert Sifnos också, som är en annan typ av ö. Amorgos är min favoritö nummer tre, och Sifnos nummer fyra.

Löpartävlingen brukar vara i slutet av juni. Hur det är i år vet jag inte.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-02-01, 10:58
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Vilken ö välja bort mellan Sifnos/Serifos, Folegandros och Amorgos?

Utan att ha kollat hur färjelinjer ser ut i år så är min känsla att det är mycket enklare att kombinera Sifnos/Serifos med Folegandros än att ta sig över till Amorgos.
Och i valet mellan Sifnos och Serifos är det enkelt ....Sifnos!!!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-02-01, 13:15
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Vilken ö välja bort mellan Sifnos/Serifos, Folegandros och Amorgos?

Välj två öar som ligger nära varandra och då sliper du/ni långa resor (och kanske även sjösjuka) samt dyra båtbiljetter. Det spelar ingen roll vilka öar, oavsett valet så blir det bra ändå och du/ni kommer att vara supernöjd(a). Gör inte det svårare än vad det egentligen är, komplicera inte. Åk och njut, det kommer att bli bra! Så enkelt är det!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-02-02, 13:58
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Vilken ö välja bort mellan Sifnos/Serifos, Folegandros och Amorgos?

Vi är alla olika som tur är jag gillade Serifos bättre än Sifnos
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT