Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-08-13, 19:28
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Har nu idag fått min bok skriven Kajsa Ekis Ekman. Leopardförlag.se
Hörde henne på radio och bestämde mig för att skaffa boken. Den kom ut 1/8, är det nån som hunnit börja läsa? Ska bli intressant att få denna fråga belyst från annant håll än det sedvanliga. Ska ta med den till Kreta, börjar få ihop ett litet resebibliotek.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-08-14, 21:46
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Förstår att det inte är någon som har läst/eller hört om denna bok. Jag återkommer längre fram när jag läst den.
Inledning: föreställ dig att din lön en dag upphör att komma..... Månaderna går. jobba eller bli avskedad.... alla du känner får sina löner halverade eller arbetslösa. ....SVT SR stänger ner,tidningar går i konkurs inom ett halvår, skärgården säljs ut till spekulanter ....du uppmanas ta med sprutor o bandage till sjukhuset, ......ser din kompis mormor tigga på ICA. ....du arbetar gratis o kallas lat i europeisk press....självmordsstatistiken gått upp med 40% senaste året..17 miljoner euro lämnar landet varje kvartal i räntebetalning till Europa/IMF.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-08-14, 22:38
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Jag läste en intervju med författarinnan tidigt i våras, och tänkte genast att den måste jag läsa då den kommer ut. Men sedan tappade jag bort namnet på både titel och författare, och har inte lyckats hitta det. Så TACK för tipset ramses, nu ska jag beställa den!

Ann-Kristin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-08-15, 07:28
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Spännande och, kan jag tänka mig, skriven från ett intressant och nytt perspektiv. Ser fram emot att slippa läsa en massa dumma fördomar om grekland och grekerna. För det tror jag hon kommer att avhålla sig ifrån att göra om hon levt där själv. (Till skillnad från vad många europeiska journalister gjort, de senaste sex åren.)
Får bli min septemberbok för i år.
Tack för tips!

Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-08-15, 08:00
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Varsågoda! Tror vi får intressant läsning.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-08-15, 08:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Den verkar intressant. Ska jag lägga till i min ständigt växande bokhög. Jag skulle behöva gå i pension!

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-08-15, 10:19
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Kajsa Ekis Ekman er tydeligvis en engasjert journalist og forfatter, omfatter en rekke områder av samfunnet. Ang. Hellas rettes bl.a. skyts mot kapitalismens og korrupte politikeres innvirkning i Hellas.
Hun har en blogg der man kan lese ting hun har skrevet.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-08-15, 11:45
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Länk till radiointervju finns här

/NW
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-08-21, 18:48
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Tack för tipset Ramses,
När jag läst ditt inlägg, beställde jag genast boken via Bokia. Nu följer den med oss ned till Kreta. Jag har under den grekiska krisen varit undrande över vad som varit sant och osant i press och debatt. Jag har försvarat Grekland allt jag kunnat och förmedlat vad jag trott vara sanning och som jag fångat upp från våra grekiska vänner. Nu får jag mer "kött på benen". Tack!
/ Jannis
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-08-27, 14:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

I dagens DN recenseras boken. Läs här.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-08-27, 21:51
Marja Marja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: Västkusten
Inlägg: 333
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Tack! Jag har inte läst boken men jag tycker att det är bra med debatt och att Kajsa Ekis Ekman gör sig hörd. Intressant att följa de som engagerar sig på riktigt. Marja
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-08-27, 22:09
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Här är hon med i SVT Gomorron.......

https://www.youtube.com/watch?featur...&v=Xy4Fqy3JZVs
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-08-28, 09:02
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Takk for tipset! Jeg har nå kjøpt boken som e-bok og gleder meg til å lese den!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-08-30, 20:05
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Jag är tydligen den förste att avge ett omdöme om Kajsa Ekis Ekmans bok. Mitt betyg: 5 på 5-gradig skala! Det är ett helt fantastiskt jobb hon gjort! Förutom pedagogiska förklaringar till skeendet, har hon också delgett sina erfarenheter och upplevelser tillsammans med sina grekiska vänner.
Be mig inte sammanfatta boken, men inte under en minut var det trist att läsa.
Nu väntar vi på framtiden för Grekland. Syriza, Neo Demokratia, Gyllene gryning, åt vilket håll kommer det att gå?
Det var många som var engagerade för några år sedan kring krisen och skrev inlägg och var säkra på att Grekland var ett u-land. Köp och läs upp er.
/ Jannis
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-09-05, 20:28
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

I dagens Göteborgs-Posten finns en recension av boken, läs den här.

/kimmen
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-09-06, 10:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Och här är en recension från SvD.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-09-09, 17:38
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Ja, det var väl vad man kunde vänta sig från "kapitalets" talesman. Men oavsett SvD:s delvis negativa kritik, tycker jag att boken innehåller levande journalistik, förutom pedagogiska förklaringar till skeendet.
Detta övergår mitt naturvetenskapliga och medmänskliga förstånd:
Hur kan det var möjligt för ett land att "tvingas" låna pengar för att betala de s.k. nödlånen till till 5 % ränta, medan Tyskland står för slantarna genom lånade pengar, som de bara betalar 1 % i ränta för?
/ Jannis
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-09-09, 19:45
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Hur kan det var möjligt för ett land att "tvingas" låna pengar för att betala de s.k. nödlånen till till 5 % ränta, medan Tyskland står för slantarna genom lånade pengar, som de bara betalar 1 % i ränta för?
/ Jannis
Rent formellt sett handlar alltid ekonomi att tjäna pengar. Men i det här sammanhanget får man ändå se att man lånar ut av "medmänsklighet" till ett land som står nära konkursens brant, men som fortfarande är villigt att förhandla , där inte kaos råder utan fortfarande en viss ordning, för att rädda ansiktet på det ekonomiska systemet som helhet, som bygger på att pengar går runt, och att alla är med på detta.
I det långa loppet är det dock fortfarande ovisst om inte Grekland måste gå sin egen väg, och det då kommer att betyda en betydande förlust för dom som nu satsar pengar, men så långt kan man inte, och vågar inte se. Man vill hålla fast i det längsta vid den rådande ordningen, och hoppas att pengar ska ge utdelning, fast detta hopp hänger på en tunn tunn tråd.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-09-09, 22:02
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Det dom är mest upprörande (förutom alla människor i Grekland som nu gått/går ett olyckligt öde till mötes p.g.a krisen) är hur man (från europeiskt håll) försöker lägga skulden på folket istället för att lägga den på EU och makthavarna samt på de korrupta politikerna i landet. Grekerna framställs på ett sätt i europeisk press som gör att fördomar sprids. Ett sätt för EU att föra blickfånget bort från att systemet inte är så säkert och vattentätt som de först ville tuta i oss.
Dessutom, EU är ett förbund. Och då det gick bra för alla inom förbundet var det inga problem men när nåhon sen behövde hjälp så blev det en annan låt i skällan. Vad hände medI lust och nöd...
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-09-09, 22:15
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Det dom är mest upprörande (förutom alla människor i Grekland som nu gått/går ett olyckligt öde till mötes p.g.a krisen) är hur man (från europeiskt håll) försöker lägga skulden på folket istället för att lägga den på EU och makthavarna samt på de korrupta politikerna i landet. Grekerna framställs på ett sätt i europeisk press som gör att fördomar sprids. Ett sätt för EU att föra blickfånget bort från att systemet inte är så säkert och vattentätt som de först ville tuta i oss.
Dessutom, EU är ett förbund. Och då det gick bra för alla inom förbundet var det inga problem men när nåhon sen behövde hjälp så blev det en annan låt i skällan. Vad hände medI lust och nöd...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT