Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-10-16, 16:58
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Solbränna ett svenskt behov ?

Jag undrar lite över solbränna som alla vill skaffa sig o undrar varför ?
Jag vistas så lite som möjligt i solen, men eftersom jag bor halva året i Grekland och dessutom seglar ganska mycket så visst får jag lite "solbränna" men jag använder aldrig solkrämer, eftersom jag tror att de är jättegiftiga.
Nu är vi snart inne på hösten, jag har efter ett halvt år inte blivit brun, och jag kan åka hem, utan att någon reagerar o tror att jag är rik o solbrännd.
I Asien betyder solbränna låg klass/arbete på fält o alla vill vara så vita som möjligt, många använder puder.
Så varför vill man i Sverige se ut som någon som plockar ris i solen, och svettas o lider, dessutom till lägsta lön ?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-10-16, 22:50
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Solbränna ett svenskt behov ?

Inte bara svenskar!
Där vi badar på Samos finns en holländska vi kallar
för pepparkakan,dom är där på morron å dom är kvar
när vi åker därifrån,ligger i solen hela tiden.
Vi har släkt i Holland och jag ringde upp och frågade
om det inte pratades nånting där om malignt melanom,
Joo,det pratades mycket om det sa min svägerska.
Då blir jag lite brydd,hur vågar man ligga och grilla
sig dag ut och dag in.
Men man gör som man vill......

Pia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-10-17, 15:26
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Solbränna ett svenskt behov ?

Kan bara svara för mig: JAG känner mig lite piggare när jag är lite brunare än en blekfis, solar med måtta. Har sett skräckexempel på "pergamenthud" nu när jag var på Rhodos, inte snyggt, ser ohälsosamt ut, när det syns att man legat o pressat i solen, så den nästan är smuts-svart/grå ut....
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-10-17, 18:35
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Solbränna ett svenskt behov ?

Min mamma pressade maximalt i unga dagar, när hon ble 83 utvecklades en cancerliknande sjukdom i ansiktet, huden "jäste" och lossnade. Hon behandlades under ett halvt år och är nu troligen frisk igen. Jag frågade henne varför och svaret var att hon ville visa sin solbränna för vänner,
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-10-17, 22:56
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Solbränna ett svenskt behov ?

Spizeman, nu är du väl ute å seglar..igen..fast inte på riktigt denna gången..haha😅
Rik o solbränd/fattig risarbetare?! Två ytterligheter!
I betraktarens ögon är väl en gyllene hud mer tilltalande än en blekvit..i alla fall när man ser på TV eller bläddrar i modekataloger.
Om man har fått solbränna så visar det att man har varit ute i friska luften med sol o vind.
Jag är mycket utomhus i stugan och på våra resor och får snabbt solbränna.
Den håller i sig nästan året runt och är en bra grund till nästa resa.
Jag är enig med IRSA, blekvita ser inte lika sunda ut.
Man undrar vad de gör när de inte är utomlands.
Sen kan det ju va så att man inte tål sol eller inte har pigment som utvecklas till att man blir brun.
Är jag ute på farligt vatten nu? Svårt att argumentera utan att det tolkas fel, tror jag..😟
/
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-10-17, 22:59
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Re: Solbränna ett svenskt behov ?

Jag tycker iofs det känns fräscht, när man blir lite brunbränd, men det är ändock inget jag eftersträvar. Det bara blir så.
Visst, jag kan ligga på en strand och sola några timmar. T ex om jag har en god bok, men jag föredrar parasoll. Fast inte mer än nån dag, sen lessnar man. Allra helst föredrar jag dock att husera i skuggan på en trevlig bar och sippa på en kall.

Familjen kallar mig f ö för skuggmannen. De vill gärna ligga i solen och pressa, medans jag håller mig i skuggan. Den som blir brunast är dock jag och det får man minsann höra "Hur kan du bli så brun som inte ens är i solen?". Måhända är det mina samegener, som gör att jag tål solen bra. Sen hänger man ju inte bara i baren, utan man blir ju brun bara man rör på sig.

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-10-17, 23:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Re: Sv: Solbränna ett svenskt behov ?

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Jag är enig med IRSA, blekvita ser inte lika sunda ut.
Man undrar vad de gör när de inte är utomlands.
Jag har alltid förundrats över asiaters rädsla för solljus. Det är inte bara en gång, man sett asiater komma till stranden, nästan påklädda, likt gamla tiders baddräkter och dessutom har många paraplyer. Märkligt i sanning.

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-10-17, 23:21
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Solbränna ett svenskt behov ?

Aha Netwolf, det är samegenerna!! Dom har jag ju åxå!!
Det förklarar en hel del🤗
/ Kajja
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-10-18, 12:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Re: Solbränna ett svenskt behov ?

Självklart är det inte bara svenskar som solar för att få färg. Det gäller de flesta nationaliteter som reser till solen, för att just SOLA och bada.

Jag solar aldrig, och då menar jag verkligen aldrig. Men gjorde i mitt yngre jag. Då var det viktigt att ha färg, och visst kände jag mig fräschare. Idag undviker jag solen och skyddar mig så mycket jag kan. Är jag borta en vecka eller två är det ingen som ser att jag har varit vid Medelhavet när jag kommer hem. Vid länge resor är det mer märkbart, eftersom man får färg även utan att vara i solen.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-10-18, 15:35
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Re: Solbränna ett svenskt behov ?

[QUOTE=Kalimera;423068]Självklart är det inte bara svenskar som solar.

Helt självklart är det så, men greker och medelhavsfolk har nog dels en annan hudtyp och dessutom är de i solen under lång tid. Medan vi nordbor åker en vecka eller 2, och då blir brunheten något att visa upp hemma.

Följderna är nog allt för få som vill tänka på.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-10-18, 23:27
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Solbränna ett svenskt behov ?

Så varför vill man i Sverige se ut som någon som plockar ris i solen, och svettas o lider, dessutom till lägsta lön ?


Detta var din frågeställning: bara den är ju problematisk, om vi nu vill problematisera.



För det första , vad förväntar du för svar på den frågan? Jag skriver detta i stor ödmjukhet, för frågeställningen är intressant, inte minst i våra dagar, beroende på vem som har möjlighet att resa.



Det du beskriver är människor som för en oerhört stor ansträngning får ihop en oerhört liten summa för sin försörjning. De kan inte styra över vilken ev. solbränna de får. Det är nog deras minsta problem.



Historiskt sett är detta en klass fråga, de finare, högre klasserna, valde att hålla sig från solen för att visa att de inte behövde arbeta ute , i solen.


Som bekant är det inte så idag, snarare tvärtom. Ett tecken på att vi kan vara ute på vår fritid, gärna utomlands.





Om vi är i Grekland så är en konsekvens av det att vi blir solbrända, mer eller mindre, beroende av vårt pigment. Själv har jag den ev. fördelen, beroende på hur man ser det, att jag blir brun. Vad vi gör är ju individuellt. Vi vandrar mycket, vilket innebär att vi vistas i solen vilket gör att vi blir solbrända. Sen om vi ligger på stränder för att sola är väl upp till var o en. Själv har jag med år och erfarenhet lärt mig vad jag vill o klarar av av med stränder o solning. Älskar att bada o då är det klart att vara på strand ingår i det.

Om du refererar till ett kolonialtänkande så är det givetvis fint att inte vara solbränd, men nu är vi ju ett resande folk.


Svårt att var i tex. Grekland o inte bli solbränd.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-10-18, 23:40
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Solbränna ett svenskt behov ?

ramses
/ Kajja
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-10-19, 01:51
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Solbränna ett svenskt behov ?

Ramses

Jag ser inte frågan som så problematisk,,mer som en kulturell skillnad mellan två världar. Det som är fint i väst är tvärt om i Asien.
Mest förbryllar det mig att vi i väst exponerar oss för solen, trots att vi vet att det är skadligt.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-10-19, 07:51
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Re: Solbränna ett svenskt behov ?

Det är ju så natt att vi människor har i alla tider velat visa att vi minsann har råd. Att resa och komma hem brunbränd, ibland flera ggr per år signalerar bara att vi har råd att resa, vilket väcker avund hos dom som inte har.

Likaså kan man sätta in samma kontext med bleka asiater, som sänder signaler att man inte behöver arbeta ute på fälten utan kan hålla sig i skuggan istället. Säkert ett arv från kolonialtiden, när vita européer styrde.

Ser man tillbaka på historien, var det bara runt ett sekel sen som det var status att vara fet. Rund om magen gav signaler om att man hade råd att äta och det gav pondus.

Gräsklippningen är ett annat fenomen, då det förr i tiden endast var de rika som hade råd att klippa gräset. Idag har alla råd och robotklipparna står som spön i backen. Fint ska det va!

/Netwolf
Svara med citat
  #15  
Gammal 2019-10-19, 09:29
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Solbränna ett svenskt behov ?

Netwolf

Så sant så ! 👍

Och utan robotklippare hade vi inte inte klarat våra långa resor
Svara med citat
  #16  
Gammal 2019-10-19, 09:30
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Solbränna ett svenskt behov ?

Attans!!
Då syns det på mig att jag har råd att äta🐷
/ Kajja
Svara med citat
  #17  
Gammal 2019-10-19, 22:23
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Solbränna ett svenskt behov ?

Misstänker att det är många låginkomsttagare som inte riktigt förstår vad det är som den här tråden handlar om. Lokalvårdare (heter det så fortfarande?), hemtjänstpersonal, busschaufförer, handelsanställda, mm mm

Brunbränd eller ej kommer förmodligen ganska långt ner på listan över semesteraktiviteter.

Masse
Svara med citat
  #18  
Gammal 2019-10-19, 23:26
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Solbränna ett svenskt behov ?

Jag har varit handelsanställd sen jag var 18 år!
Bara en liten reflektion..
/ Kajja
Svara med citat
  #19  
Gammal 2019-10-20, 03:46
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Solbränna ett svenskt behov ?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Misstänker att det är många låginkomsttagare som inte riktigt förstår vad det är som den här tråden handlar om. Lokalvårdare (heter det så fortfarande?), hemtjänstpersonal, busschaufförer, handelsanställda, mm mm

Brunbränd eller ej kommer förmodligen ganska långt ner på listan över semesteraktiviteter.

Masse
Då är det nog inte inkomsten det beror på snarare utgifterna som är för höga och planeringen för dålig.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2019-10-20, 10:19
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Solbränna ett svenskt behov ?

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Då är det nog inte inkomsten det beror på snarare utgifterna som är för höga och planeringen för dålig.
Instämmer
/ Kajja
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT