Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-10-23, 16:27
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Jag läste ut boken igår. Den var rakt igenom spännande och intressant, sorglig och hoppfull. Jag fick med jämna mellanrum lägga bort den, eftersom jag blev så arg över sakernas tillstånd. Lärde mig en hel del!
Bea
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-10-23, 19:26
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Bra att du delger dina tankar om boken. Jag har väntat vecka efter vecka på synpunkter på denna i min grekiska värld väldigt belysande bok. Var är alla, som för några år sedan tyckte sig veta allt om det dåliga i det grekiska samhället? Det vore intressant att veta, om ni läst och ändrat er, eller är kvar i gamla tankar! Papariskos bok har jag inte läst. Hon verkar alldeles för självfixerad och inte i min smak.
/ Jannis
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-10-24, 22:04
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Jag har också läst Skulden och blev också upprörd över de vinklingar vi har fått av krisen i våra medier. Boken är intressant, så flera borde läsa den. Jag ska också läsa Pascalidos bok, det är bra att få flera omdömen.

Carina
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-10-25, 05:51
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Här kommer ett omdöme om skulden inte boken.
Vårt behov av syndabockar är omättligt.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-10-26, 16:07
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Jag har också läst Skulden och blev också upprörd över de vinklingar vi har fått av krisen i våra medier. Boken är intressant, så flera borde läsa den.
Vad är det som säger att boken "Skulden" är helt objektiv och inte vinklad...?

/kimmen
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-10-26, 23:43
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Undrade just detsamma, kimmen.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-10-27, 00:48
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Är väl ingen som säger att den boken är objektiv, vad är förresten det, vem definierar vad som är objektivt? Tror det skulle vara oerhört ointressant att läsa en sk. objektiv bok, vad skulle stå i den och vem skulle skriva den? Däremot så är den skriven från en annan vinkel än vad vi annars blir matade med. Antar att det var det Carina syftade på. Det var ju jag som påbörjade tråden. Läste boken under vår treveckorsresa på Kreta, det var intressant. Alla dessa människor som ska försöka få ihop sin inkomst under en viss period, sen få man leva av det man kan. Skulle var intressant att få en inblick i vad du är ute efter Kimmen, vad är "helt objektiv och inte vinklad"? har du något exempel på en beskrivning av en process i ett samhälle som är "objektiv". Vem är det i så fall som är objektiv och ger oss sin beskrivning? Nästan Nobleprisnivå på en sådan bedrift.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-10-27, 08:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

De flesta böcker skrivs väl antingen utifrån författarens personliga världsbild eller utifrån en teori som influerats från andra teorier. Några rent objektiva utgångspunkter finns väl knappast i den här typen av böcker. Det som är viktig är väl att författaren redogör för sin teori och grund om boken ska sägas ha någon form av vetenskaplig förankring. Den här har jag inte läst så jag vet inte om så är fallet. Jag har bara läst ett par recensioner och de är ju också färgade av recensenternas världsbild, politisk hemvist etc

Eva
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-10-27, 14:27
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Skulle var intressant att få en inblick i vad du är ute efter Kimmen, vad är "helt objektiv och inte vinklad"? har du något exempel på en beskrivning av en process i ett samhälle som är "objektiv". Vem är det i så fall som är objektiv och ger oss sin beskrivning? Nästan Nobleprisnivå på en sådan bedrift.
En del verkar tro att en bok som presenterar "alternativa teorier" om den grekiska krisen därför per definition skulle vara mer objektiv än (seriösa) medier i allmänhet. Självklart finns det ingen författare som kan skriva en bok och vara objektiv. Det var också det jag ville peka på, vilket dock verkade förarga en del...

/kimmen
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-10-27, 16:06
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Det finnes författare som i sina böcker kan klara den svåra balansgången mellan olika uppfattningar. I dessa böcker presenteras flera olika utgångspunkter samt överlämnas till läsaren att själv pröva och finna sanningen efter den allsidiga problembelysningen.

Det är denna typ av böcker jag kastar mig över varhelst jag kunna dem finna.

Arne

"In Hoc Signo Vinces"
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-10-27, 17:08
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Jag har aldrig trott att boken är ojektiv. Jag ser den som ett seriöst försök att spegla skulden på ett annat sätt än vi tidigare sett i vår media. Boken har också källvisningar. Det är upp till läsaren att värdera vad man läser.

Carina
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-11-13, 10:25
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Skulden. Eurokrisen sedd från Aten

Igår kväll sällade även jag mej till skaran som har läst Ekis bok. Tycker den var mycket bra. Både pedagogisk, engagerande och (framförallt) upprörande. Visst är den färgad av hennes värderingar, men det är ju inget hon försöker dölja. Tror man att det går att skriva om nationalekonomi på ett helt objektivt och icke vinklat sätt får man nog läsa på lite bättre. Enligt mej handlar nationalekonomi till stor del om politik och ideologi, knappast om vetenskap. Bara för att mainstreammedia ofta är överens behöver inte det betyda att det är nån slags "sanning" dom torgför.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT