Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-10-10, 09:01
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Min stora feta grekiska semester

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Augustilunch i Rom såg vi i veckan på Kino i Lund.
Småtrevlig, visst, men jag tyckte nog den var lite "seg" fast den bara var dryga timmen men ändå värd pengarna. Härligt med dessa små lågmälda filmer...
Har ni inte sett "Paris" så är den mycket sevärd.

Lissi
För mig var den inte seg men kanske kan den kallas långsam. Den här typen av filmer kan länge ge mig postiva minnesbilder och jag har flera gånger under veckan i tankarna återkommit till vissa filmsekvenser. Önskar att det visades mer film från mänga fler länder än det som idag finns på storbigraferna. Är rädd att många i de ynge generationerna inte kommer att fullt ut förså vilka kvalitéer en film kan ha eftersom vi översköljs av amerikanska, massproducerade som kanske ger nöje för stunden men inget bestående värde. Paris har jag inte sett men jag ska kolla var jag kan se den.

Visst ser jag en actionrulle ibland eller annat från massutbudet men de filmer jag minns och som gör mig glad länge finns inte där.

Eva
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-10-10, 10:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Min stora feta grekiska semester

Eva, långsam var nog ordet som passat bättre....Jag håller med Dig om att dessa utländska små pärlor visas alldeles för sällan på SF-biograferna.
Vi har ju haft förmånen att helt kunna hålla oss till KINO i Lund och jisses vilka pärlor vi sett genom dessa 5 år! Franska , turkiska, rumänska och t om en grekisk film... dessutom BÄST av allt: Helt utan reklam och doften av popcorn!!

Lissi- som nu får lösa kort på Filmstudion i Kalmar
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-10-11, 21:44
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Min stora feta grekiska semester

Har just kommit hem efter att sett filmen med dottern, visst är det ingen "djup" film MEN jag tycker faktiskt att den var bra lättsam, blev många skratt, lite larvigt, kärlek och vännskap, underbara vyer och platser man känner igen sig från. Och när de sitter och fikar och tittar ut över Marathon sjön ja då känns det lite extra då jag ofta sitter där själv...man känner sig glad när man går från bion, så det var inte bortkastad tid tycker jag, men som sagt alla har vi olika smak!

Camilla
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-10-24, 14:36
xelidoni xelidoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: malmö
Inlägg: 2
Standard Sv: Min stora feta grekiska semester

Hej
gick på premiären här i Malmö hoppades på att den skulle vara lika bra
som Bröllopet var. Men måste tyvärr göra tummen ner. Vi var 6 personer
och alla tyckte att den inte var något.
Det blev bara ett gapskatt i salongen och det kom inte ifrån oss.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-10-25, 16:17
Andriotissas avatar
Andriotissa Andriotissa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 109
Standard Sv: Min stora feta grekiska semester

Jag och min 10-åriga dotter såg filmen och så dålig var den inte. Vackra vyer och lite småskojig. Man var i Grekland för en stund.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-11-12, 15:02
annakaterinas avatar
annakaterina annakaterina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Örebro
Inlägg: 14
Standard Sv: Min stora feta grekiska semester

Är det bara jag som tycker att Greklands-semestern är bra? Jag har sett den 2 gånger och skrattade ännu mer andra gången!
Det är absolut ingen djup film, och den är förutsägbar, visst, med det är en härlig film att se nu på hösten, skratta lite, få lite Greklandskänslor och sedan börja drömma om nästa semester!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2010-01-31, 15:53
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Min stora feta grekiska semester

Nu har jag också sett filmen... Vad jag kan minnas så kom den nog aldrig på bio i HBG och jag förstår detta i så fall... Men... hyrde den igår (lördag) och såg den när jag kom hem sent i går kväll... Jag tyckte den var underhållande, lite vacker men guuuud vad jag längtar ner till Grekland nu.... Håller med om att filmen var förutsägbar men säg de filmer som inte är det... Vackra vyer och bra musik... Filmen passar alldeles utmärkt till en typisk tråk-söndag

K
Svara med citat
  #28  
Gammal 2010-01-31, 17:34
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Min stora feta grekiska semester

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
Nu har jag också sett filmen... Vad jag kan minnas så kom den nog aldrig på bio i HBG och jag förstår detta i så fall... Men... hyrde den igår (lördag) och såg den när jag kom hem sent i går kväll... Jag tyckte den var underhållande, lite vacker men guuuud vad jag längtar ner till Grekland nu.... Håller med om att filmen var förutsägbar men säg de filmer som inte är det... Vackra vyer och bra musik... Filmen passar alldeles utmärkt till en typisk tråk-söndag

K
Så tänker jag också! Just dessa vyer gjorde filmen värd att ses. Bekanta ställen för mig och dom fick mig att flämta!!! Lite för många stereotypiska saker med turister, men bra underhållning utom den där mannen på receptionen av hotellet, han var ...
Svara med citat
  #29  
Gammal 2010-01-31, 17:43
junes avatar
june june är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Landskrona/Pano Stalos
Inlägg: 283
Standard Sv: Min stora feta grekiska semester

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
Nu har jag också sett filmen... Vad jag kan minnas så kom den nog aldrig på bio i HBG och jag förstår detta i så fall... Men... hyrde den igår (lördag) och såg den när jag kom hem sent i går kväll... Jag tyckte den var underhållande, lite vacker men guuuud vad jag längtar ner till Grekland nu.... Håller med om att filmen var förutsägbar men säg de filmer som inte är det... Vackra vyer och bra musik... Filmen passar alldeles utmärkt till en typisk tråk-söndag

K
Jodå den kom till HBG. Var och såg den när den kom ut. Gick på filmstaden. Har sett den åtminstone 3 ggr i Grekland och säkert 3 ggr här hemma. Tycker den är träffande och smårolig.
/June
Svara med citat
  #30  
Gammal 2010-02-01, 10:47
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Min stora feta grekiska semester

Citat:
Ursprungligen postat av eija Visa inlägg
utom den där mannen på receptionen av hotellet, han var ...
Ha-ha! Han var väl för go!
Det roliga var ju att han fått napp 4 ggr!
Svara med citat
  #31  
Gammal 2010-02-06, 12:42
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Min stora feta grekiska semester

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ha-ha! Han var väl för go!
Det roliga var ju att han fått napp 4 ggr!
Ja... helt otroligt..... De tjejerna måste varit alldeles för desperata eller blinda...
Svara med citat
  #32  
Gammal 2010-02-06, 12:43
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Min stora feta grekiska semester

Citat:
Ursprungligen postat av june Visa inlägg
Jodå den kom till HBG. /June
Jaha... den missade jag
Svara med citat
  #33  
Gammal 2010-02-28, 19:35
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Min stora feta grekiska semester

Filmen finns nu på rea för 99:- kronor hos en av de stora bokhandelskedjorna... Första readagen såldes den dessutom till extrapriset 49:- kronor. Jag såg aldrig filmen när den gick på biograferna, så därför skyndade jag mig att införskaffa ett exemplar. Tänkte se den ikväll och öka på min längtan inför vårens resa...
Svara med citat
  #34  
Gammal 2012-08-03, 10:23
RANs avatar
RAN RAN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 527
Standard Sv: Min stora feta grekiska semester

Längtan till Grekland är stor (som alltid). Får se om den här filmen kan hjälpa något men antagligen blir längtan ännu större.
Ikväll sänds den på TV4 och jag ska se den.

RAN
Svara med citat
  #35  
Gammal 2012-08-03, 11:17
ouzomini ouzomini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 99
Standard Sv: Min stora feta grekiska semester

Hej
Jag köpte DVD:n när den kom ut och när jag såg den då så tyckte jag att den var seg och inte alltför rolig. Jag har gett filmen flera chanser och nu är den riktigt bra, lite av Sällskapsresan fast med grekisk synvinkel. Bra karraktärer också.
Hälsningar Inger som har 23 dagar kvar till vår "sällskapsresa" på Rhodos
Svara med citat
  #36  
Gammal 2012-08-03, 19:47
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Min stora feta grekiska semester

Citat:
Ursprungligen postat av ouzomini Visa inlägg
Jag har gett filmen flera chanser och nu är den riktigt bra, lite av Sällskapsresan fast med grekisk synvinkel. Bra karraktärer också.
Det var en bra jämförelse. Den är faktiskt riktigt kul, och driver med mycket som man känner igen. Sänds på tv4 i kväll, 22.15.
http://wwwb.tv4.se/1.2342399

Ann-Kristin
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT