Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Agdas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-28, 17:29
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard En vanlig.......fortsättning.

Det blev inget handlande i Pylos. Jag fick förhinder, strömavbrott (igen!!!)! Vilket då innebär att det inte går att få ut några pengar varken på banken eller bankomat.Kan inte heller betala med kort. Många affärer och posten säger "senare".
Det var bara att lugnt stanna hemma och vänta.

En timma före stägning för siesta kom den tillbaka, Det blev att kasta sig i bilen ner till Methoni. Måste ju hinna till posten före stägning!

Inköpslistan blev alltså redan reviderad innan jag ens hunnit komma iväg. Endel på listan finns inte i Methoni.

Det blev lite varmare,+15 vinden mojna också. Havet var inte alls aggressivt eller vitt av skumm! Mörkt var det med lite krusningar, Förmodligen för att det är oväder på riktigt påväg hit från Italien.

Nere på "byn" fanns det lite turister, Redan!? OK, de som finns nu är äldre par främst från Tyskland i sina husbilar. Hur vet jag att det är turister då? Jo, de är tunnare klädda än "oss" (som fortfarande har täckjacka), mannen har antingen en kamera runt halsen eller en midjeväska runt midjan eller över axeln. Deras blickar vandrar över husfasaderna. De stannar och tittar i skylltfönstren, gärna på "tomter fastigheter Till Salu".

Jag handla hos "grönsakshandlarn" som har flyttat ner på samma gata som posten och utökat sin affär till att numera vara en Supermarket. Fyra kassar blev det,22,76€.Då var det ca 2kg potatis,ca 2kg morötter,ca 1kg tomater, en knippe persilja, 8 burkar kattmat,1 påse fågelfrö,3l färsk mjölk,1+1l juice,skjölmedel,1kg hushållspapper,bordsmargarin,1pkt "prinskorv" och lite bananer.Är det dyrt? Vad skulle det kosta i Sverige eller på andra platser i Grekland? Berätta gärna!

Det luktar grillat fläskkött! Skulle nog sprungit in till slaktaren och fixat några kotkletter. Det får duga med stuvade morötter och "prinskorv". Morötterna är helt underbara nu, både luktar och smakar väldigt mycket morot! Synd bara att jag måste köpa alla grönskare. Så blir det när frosten slår till och jag inte har uppvärmning i växthuset.

Luktar grillat kött förresten, de är ju mitt i fastan inför Påsken. Tiderna förändras här också.

Nu återstår bara avrundningen, "så ska det låta" och flamberade bananer med glass på denna helt vanliga fredag!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-03-28, 18:26
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: En vanlig.......fortsättning.

Tack för att du delar med dig om ditt liv i Grekland. Det är trivsam läsning. Mvh Ann
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-03-28, 18:52
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: En vanlig.......fortsättning.

Tack Agda för att du delar med dig av hur ditt vardagsliv ser ut.

Jag gjorde en överslagsräkning och landar någonstans runt 300 - 350:-, då har jag räknat med att kattmat kostar 10:-per burk, kanske är det helgalet, jag har absolut ingen aning, och morötter, jag gissar på 10:-/kg. Juice kostar från 8:- litern upp till 40:-, så en exakt jämförelse är svår att få.
Prisbilden är från den affär där jag oftast handlar, ingen stormarknad.

// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-03-28, 20:06
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: En vanlig.......fortsättning.

Jag skickade en gang upp ett kvitto till min vaninna i Motala med mina inkop pa en affar har pa Kalymnos, med onskan att hon skulle jamfora. Totalsumman blev ganska lik den svenska, men undantag for vinet , chokladen och kattmaten som var betydligt billigare har. Men lonerna och pensionerna ar ju lagre har i normalfallet - och hyrorna billigare ... svart att jamfora rakt over.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-03-29, 07:33
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: En vanlig.......fortsättning.

Ja, det är mycket svårt att jämföra rakt över, då skulle det vara samma märke på allt. Det är ändå kul så där på en höft.
Det är ju rätt intressant med priserna eftersom vi i Grekland bara har 9%moms på mat och djurfoder.

Senast redigerad av Agda den 2008-03-29 klockan 07:35.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-03-29, 11:15
Kaa Kaa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hyltebruk
Inlägg: 111
Standard Sv: En vanlig.......fortsättning.

"Nere på "byn" fanns det lite turister, Redan!? OK, de som finns nu är äldre par främst från Tyskland i sina husbilar. Hur vet jag att det är turister då? Jo, de är tunnare klädda än "oss" (som fortfarande har täckjacka), mannen har antingen en kamera runt halsen eller en midjeväska runt midjan eller över axeln. Deras blickar vandrar över husfasaderna. De stannar och tittar i skylltfönstren, gärna på "tomter fastigheter Till Salu"."

Haha! Syns det såå tydligt att det är turister. Ska kanske börja o kamoflera oss när vi åker ner. Men det är ju svårt att inte va sig själv.

/Cecilia (Husbilsägare snart nere i Grekland, i slutet av maj bär det av)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-03-29, 11:32
rebase rebase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 209
Standard Sv: En vanlig.......fortsättning.

Jo det är riktigt Helen. En burk kattmat kostar 8-9 kronor.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-03-29, 11:34
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: En vanlig.......fortsättning.

Kommer det en som är kritvit i skinnet då är det till 99% en engelsman nyss hit kommen. Kommer det en kräftröd då är det en engelsman som varit här i två dagar!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-03-29, 11:36
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: En vanlig.......fortsättning.

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Kommer det en som är kritvit i skinnet då är det till 99% en engelsman nyss hit kommen. Kommer det en kräftröd då är det en engelsman som varit här i två dagar!
Har du några fler kännetecken på oss turister
// Helén
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-03-29, 11:37
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: En vanlig.......fortsättning.

Min son hade lagt marke till en skillnad pa turister och bofasta: turisterna ar de som tittar pa allting, hela tiden," huvudena gar upp och ner, hit och dit i ett, i ett"....
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-03-29, 12:28
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: En vanlig.......fortsättning.

Citat:
Ursprungligen postat av rebase Visa inlägg
Jo det är riktigt Helen. En burk kattmat kostar 8-9 kronor.
Beror ju också helt på vad man köper för märke... jag betalar mellan 3.90-5 kr där jag handlar (ICA supermarket). Om jag gör ett överslag på varorna här över så hamnar jag på ungefär samma siffra som i Grekland.

Malin
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-03-29, 17:38
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: En vanlig.......fortsättning.

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Har du några fler kännetecken på oss turister
// Helén
Klassiska svensken:bermudasshorts,linne och sandaler av den grova modellen. Såg massor av dem i somras när det gick charter hit och jag var ofta på flygplatsen när det var "rotation".
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-03-29, 18:19
Charlotte Charlotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 47
Standard Sv: En vanlig.......fortsättning.

Hej!
Intressant iakttagelse av den klassiske svensken. Tycker bara att du missade ryggsäcken.
För något år sedan på Milanos flygplats på väg hem från Aten kom en kvinna fram till oss.
-Åh vad härligt att träffa några svenskar!! Jag har varit i Brasilien flera månader, sa hon. -Och nu har jag sådan lust att prata svenska.
Jag frågade hur hon kunde vara så säker på att vi var från Sverige
- Det finns inga andra som är på resande fot med så praktiska skor, shorts och ryggsäck!! var svaret jag fick
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-03-29, 19:21
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: En vanlig.......fortsättning.

Stämmer, den glömde jag!
Kvinnan har helt rätt!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-03-30, 10:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: En vanlig.......fortsättning.

Tyskarna klär sig ofta ganska praktiskt också. Grekinnor däremot kan försöka ta sig upp till klostret på Amorgos med sylhöga klackar. Har skett åtskilliga vricka sina fötter under mina resor. En dam hade riktigt ont när hon fastnade med klacken på färjan mellan Fourni och Samos. Tror att Arne hjälpte henne eller så pratade vi bara om det. På Karpathos ramlade en ung dam som gick någon konstig zickzack gång ner för den branta trappan i Pigadia.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-03-30, 11:01
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: En vanlig.......fortsättning.

Det är absolut inget fel att klä sig praktiskt! Jag gör det själv när jag reser. Det finns inget värre än att resa i kläder som sitter åt eller skor som klämmer.
Detta är bara små kännetecken på turister från olika länder. Det stämmer att tyskarna klär sig praktiskt men det är ändå en stor skillnad på klädsel tysk-svensk.

När jag ändå är inne och skriver så kan jag berätta en liten händelse från i somras.
Jag och gubben var ner till Finikounda för att köpa Gyros hos Gorgio. Jag satt kvar i bilen medans gubben gick in och handlade.
När jag satt där och väntade (det tog ovanligt långtid) så fick jag se en familj, pappa, mamma och två flickor i 7-9 årsåldern, komma ut från Gyros-kiosken. Samtliga var klädda likadant bermudas, linne och grova sandaler. Pappan var också "iklädd" ryggsäck. Jag log lite för mig själv och tänkte "det måste vara svenskar".
Efter en stund komm gubben "Vilken tid det tog! Det var en svensk familj före som inte kunde bestämma sig för vad de skulle ha" sa han. Jag skrattade och fråga " Var det dom?" och peka mot familjen. "jaaa" fick jag till svar.

En annan historia med kläder inblandat som jag just drog mig till minnes.
När jag flög hit igen från Sverige så bytte jag plan i Budapest. Som "transit" måste man då återigen passera säkerhetskontroll. I kontrollen var man tvungen att ta av sig skor,bälte m m. Framför mig var det en grupp med finska pensionärer. Alla hade fått ta av sig allt som alla andra. När man passerat "dörren" så fick man sträcka ut armarna för att bli undersökt. Näst i tur stod en stor äldre finsk man. Han sträckte ut sina armar varpå hans byxor föll ner till knäna, till allas glädje. Snabbt som ögat fånga han upp sina byxor med ett stort skratt. Inte ens säkerhetsvakterna kunde hålla sig från att skratta.
Man får akta sig för att ha allt för "slappa" kläder när man skall passera säkerhetskontroller!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT