Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2023-01-18, 23:13
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Hälsning från sjuksängen

Krya på Dig Masse!!

Maria
Svara med citat
  #62  
Gammal 2023-01-24, 00:44
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Hälsning från sjuksängen

Önskar dig framsteg på framsteg framöver!
Svara med citat
  #63  
Gammal 2023-01-24, 08:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 653
Standard Sv: Hälsning från sjuksängen

Skönt att höra att du har kämpaglöd, Masse. Bra att sätta upp delmål, för då blir det lättare att nå dem. Önskar dig allt gott och ett snart tillfriskande!

/Netwolf
Svara med citat
  #64  
Gammal 2023-01-24, 20:44
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Hälsning från sjuksängen

Här kommer all styrka o energi till dig!
//
KR
Svara med citat
  #65  
Gammal 2023-01-25, 10:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hälsning från sjuksängen

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Mitt kortfristiga mål är att så snart som möjligt utan hjälp kunna förflytta mig mellan säng, rullstol och toa. Mitt långsiktiga mål är att så småningom åter kunna resa till Grekland och Spanien. Till dess är det träning och envishet som gäller.
Lycka till Masse! Jag håller alla tummar jag har!
Svara med citat
  #66  
Gammal 2023-01-25, 13:26
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Hälsning från sjuksängen

Tack alla snälla ni för era vänliga hälsningar!

En tråkig nyhet är att den rehabiliteringsträningen som utlovats har blivit uppskjuten. Allt var bokat och klappat och klart för tre ggr/vecka och transport till och från sjukhuset. När jag så infinner mig igår till första övningen så får jag där och då besked att de vill invänta ytterligare några undersökningar och provtagningar innan de vill påbörja träningen. Det hade ju varit lämpligt att de hade kollat in min journal lite tidigare än en kvart före besöket! Framförhållning är tydligen inte deras starkaste gren.

Men ...... det finns en god nyhet också. I förra veckan blev ingången till vårt badrum breddad och en bredare dörr insatt. Nu kan jag komma in dit med rullstolen. Och efter lite egen träning så kan jag nu själv också förflytta mig från rullstolen till och från toalettstolen. Härligt att klara det när jag vill utan att vara beroende av hjälp från andra.

Masse
som gnetar på med egen träning i väntan på bättre tider
Svara med citat
  #67  
Gammal 2023-01-25, 22:13
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 157
Standard Sv: Hälsning från sjuksängen

Vilken härlig "fighting spirit" du har, Masse!
Fick mig en tankeställare när jag läste ditt inlägg! Här sitter jag och klagar över reuma-värken! Nej, gick ut och drog bort lite stora tallgrenar som rasat ner på tomten efter ett rejält snöfall istället. Man får inte ge upp.... även om det är jobbigt ibland....
Tack, Masse!
Catlady, som visserligen har ont men ändå gjort något nyttigt......
Svara med citat
  #68  
Gammal 2023-01-26, 05:07
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Hälsning från sjuksängen

Hej Masse! Tråkigt det där med rehabiliteringen, men man får ju hoppas det för något gott med sig senare.

Träna på du och kämpa!

/Anne
Svara med citat
  #69  
Gammal 2023-01-27, 10:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hälsning från sjuksängen

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Härligt att klara det när jag vill utan att vara beroende av hjälp från andra.
Grattis Masse! Synd dock att det blev så här. Sjukvården är inte vad den borde vara. Hör så mycket konstigt numer. Tyvärr.
Svara med citat
  #70  
Gammal 2023-01-30, 11:18
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Hälsning från sjuksängen

De förstod tydligen på Rehabavdelningen vad jag tyckte om deras hantering av mitt ärende. Därför har de varit i kontakt med min neurolog-läkare angående min rehabträning. Han har gett dem besked om att det inte finns några hinder för min träning. Så nu har jag fått besked om ny start på fredag. Härligt!

Det krävs tyvärr numera allt oftare att man står på sig för att man ska få den hjälp man behöver. Skönt för mig att det löste sig så snabbt. Synd om alla dem som inte kan eller vågar tala för sig och kanske inte får det de behöver.

Masse
Svara med citat
  #71  
Gammal 2023-01-30, 13:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 653
Standard Sv: Hälsning från sjuksängen

Härligt att du kan komma igång nu, Masse! Vi håller alla tummar vi har för dig

Trist att man ska behöva tjöta för att få sin rätt. Det är nästan, så att man måste vara frisk för att orka vara sjuk.

/Netwolf
Svara med citat
  #72  
Gammal 2023-01-30, 21:00
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 157
Standard Sv: Hälsning från sjuksängen

Masse, så skönt att du får den hjälp du så väl behöver! Önskar dig god bättring och hoppas allt går som det borde och åt rätt håll..!

Netwolf och Masse: ni har så rätt, tyvärr! I dagens sjukvård måste du ha både röst och vilja!
Vissa läkare, om de inte "hittar" något ovanligt så skickar de dig på undersökningar som verkligen inte behövs och andra tycks överhuvudtaget inte lyssna... Talar av egen erfarenhet, de vill nog väl men ibland får jag den bestämda känslan att de bara "vill göra något" och därmed få ut patienten ur rummet med en massa onödiga remisser. Det är ju en massa pengar ur sjukvårdsbudgeten som förslösas i onödan och på onödiga "åtgärder". Finns uttrycket "övervård"?? Vill poängtera att jag inte tillhör släktet "amatörläkare" som förläst sig på nätet om sin diagnos.
Det här är min egen erfarenhet av vården.....
Catlady , som undrar lite om tidsbristen är felet, 10 min per patient???.....
Svara med citat
  #73  
Gammal 2023-01-31, 04:14
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Hälsning från sjuksängen

Så bra att träningen kan komma igång, Masse.

Skickar nu en massa träningsork till dig!

/ Anne
Svara med citat
  #74  
Gammal 2023-01-31, 10:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hälsning från sjuksängen

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det krävs tyvärr numera allt oftare att man står på sig för att man ska få den hjälp man behöver. Skönt för mig att det löste sig så snabbt. Synd om alla dem som inte kan eller vågar tala för sig och kanske inte får det de behöver.
Min mamma (94 år) åkte med ambulans till akuten i höstas. När hon efter en vecka kom hem igen gjorde hon det med ett batteri av mediciner. Hon åt tre olika mediciner innan inläggningen. När hon kom hem skulle hon äta 16 mediciner varje dag. Ingen återkopplingen skulle ske. Mamma gick ner sig, tappade aptiten, orkade ingenting längre.

Jag kontaktade hennes vårdcentral före jul och och fick en telefontid i början av året. Jag och läkaren gick igenom hennes medicinlista, och när vi var klara var vi nere i fem mediciner. Troligen ska det tas bort två till nästa vecka. Nu är hon pigg igen och hänger som vanligt på Messenger och FB.

Om jag inte tagit tag i saken hade hon troligen inte levt idag.
Svara med citat
  #75  
Gammal 2023-01-31, 20:58
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 157
Standard Sv: Hälsning från sjuksängen

Det här är också något som förekommer ofta. De övermedicinerar äldre, kanske för att de äldre inte vill "mucka" med läkaren utan bara säger ja. Respekten för läkare är stor.... med rätta (oftast).
Tur att du reagerade, Janne! Som sagt, läkare kollar inte alltid upp de mediciner de förskriver, har själv fått "rätta" när somliga mediciner inte ska tas ihop. Hm, tidsbristen igen, kanske.....
Nå, sorgligt, du borde ju kunna lita på din läkare...... Som patient numera måste du kolla upp vad som sker med dig (konstigt men sant)....
Catlady, som tycker vården är bra men att den har svårt att se individen........
Svara med citat
  #76  
Gammal 2023-02-04, 19:47
Mafric Mafric är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 153
Standard Sv: Hälsning från sjuksängen

Å, så tråkigt att höra, Masse! Jag kan inte annat än att sända dig mina varmaste styrketankar!

Jag är inte speciellt aktiv på forumet, men du är helt klart en av de här på forumet som jag sett under alla mina år här. Jag är glad att du är tillbaka och "tittar till oss" när du orkar.
Jag hejar på och önskar dig ett gott tillfrisknande.
Svara med citat
  #77  
Gammal 2023-02-05, 14:32
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Hälsning från sjuksängen

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Min mamma (94 år) åkte med ambulans till akuten i höstas. När hon efter en vecka kom hem igen gjorde hon det med ett batteri av mediciner. Hon åt tre olika mediciner innan inläggningen. När hon kom hem skulle hon äta 16 mediciner varje dag. Ingen återkopplingen skulle ske. Mamma gick ner sig, tappade aptiten, orkade ingenting längre.

Jag kontaktade hennes vårdcentral före jul och och fick en telefontid i början av året. Jag och läkaren gick igenom hennes medicinlista, och när vi var klara var vi nere i fem mediciner. Troligen ska det tas bort två till nästa vecka. Nu är hon pigg igen och hänger som vanligt på Messenger och FB.

Om jag inte tagit tag i saken hade hon troligen inte levt idag.
Janne! Vilken tur för din mamma att hon har en son som du! Det tycks vara vanligt förekommande att man är snabb med att sätta in nya mediciner, men oftast dåliga på att följa upp och ta bort dem.

När jag lades in på sjukhuset i november hade jag sex mediciner. Mest för att slippa repris på min hjärtinfarkt 2016. När jag ”muckade” från sjukhuset två månader senare hade jag recept på femton mediciner. En tredjedel av dem var dock painkillers som varit nödvändiga för att klara de väldiga smärtor som jag haft. Tack och lov är smärtorna nu borta. Tror jag åtminstone! Tar reda på det genom att sakta reducera tabletterna.

Masse
Svara med citat
  #78  
Gammal 2023-02-05, 14:33
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Hälsning från sjuksängen

Citat:
Ursprungligen postat av Mafric Visa inlägg
Å, så tråkigt att höra, Masse! Jag kan inte annat än att sända dig mina varmaste styrketankar!

Jag är inte speciellt aktiv på forumet, men du är helt klart en av de här på forumet som jag sett under alla mina år här. Jag är glad att du är tillbaka och "tittar till oss" när du orkar.
Jag hejar på och önskar dig ett gott tillfrisknande.
Tack Mafric!

Masse
Svara med citat
  #79  
Gammal 2023-02-06, 05:20
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Hälsning från sjuksängen

Åh, Masse, du har nog haft det jobbigt de senaste åren. Men du verkar vara på god väg. Hoppas träningen går bra och ger dig positiva resultat.

Kämparkrafter!

/ Anne
Svara med citat
  #80  
Gammal 2023-02-06, 09:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hälsning från sjuksängen

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Janne! Vilken tur för din mamma att hon har en son som du! Det tycks vara vanligt förekommande att man är snabb med att sätta in nya mediciner, men oftast dåliga på att följa upp och ta bort dem.
Jag pratade med en farmaceut förra veckan, och hon blev såå arg när jag berättade vad som hänt mamma. Det kostar samhället massor med pengar och usel livskvalitet för de som drabbas.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT