Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-10-19, 10:34
moniqa moniqa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 11
Standard Paleochora - närområdet

Jag är väldigt sugen på att åka till Paleochora, det ser så mysigt ut. Är lite osäker på vad som finns i närområdet (max 5 mil). Finns det några mysiga bergsbyar på moppe-avstånd? Om jag tittar på Google Earth ser det ut att vara lite tunt med byar runtomkring. Behöver man hyra bil för att se något annat än Paleochora om man åker dit.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-10-20, 15:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Paleochora - närområdet

Det är tunt med byar i närområdet. En av dem är Azogires, som är en pytteliten by cirka 6 kilometer nordost om Paleochora på södra Kreta. Där finns många fina vandringar. Kustbyn Sougia ligger cirka 33 kilometer öster om Paleochora. Stränder som ligger nära Paleochora är Gianiskari och Anidri, samt Grameno och Krios. Du kan även åka båt till Chora Sfakion, Loutro, Agia Roumeli och Sougia.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-10-20, 19:02
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 675
Standard Sv: Paleochora - närområdet

Jag gillar Paleochora väldigt mycket, men det enda jag ser som negativt är bristen på by/stad I närheten om man vill åka iväg nånstans en dag. Vi skulle försöka ta oss till Loutro på en dagstur en gång, men det krävs övernattning där i så fall. Annars får man åka med vändande båt tillbaka.

Maria
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-10-20, 20:27
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 180
Standard Sv: Paleochora - närområdet

Finns en by som heter Kandanos också, är lite osäker på milavståndet dock. Och Kandanos har väl egentligen inte så mycket att erbjuda utom väldigt bra mat, trevliga tavernor, vackra vyer och trevligt folk (vilket räcker för mig ) Vägen dit är lättkörd eftersom det är huvudvägen. På vägen till Kandanos finns, i ett litet pass, ett litet minnesmonument över de kretensare som stred under WW2. Ligger alltid färska blommor där, hjältarna hålls i minne!
Catlady, som gillar att ligga på vägarna....
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-10-21, 08:14
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Paleochora - närområdet

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Finns en by som heter Kandanos också, är lite osäker på milavståndet dock. Och Kandanos har väl egentligen inte så mycket att erbjuda utom väldigt bra mat, trevliga tavernor, vackra vyer och trevligt folk (vilket räcker för mig ) Vägen dit är lättkörd eftersom det är huvudvägen. På vägen till Kandanos finns, i ett litet pass, ett litet minnesmonument över de kretensare som stred under WW2. Ligger alltid färska blommor där, hjältarna hålls i minne!
Catlady, som gillar att ligga på vägarna....
Finns en del bilder från massakern och minnesmärken som du säger. Låt det aldrig glömmas!



/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-10-21, 15:16
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Paleochora - närområdet

Du har Anidri, som det är gångavstånd till, men också med fortskaffningsmedel. Kandanos ligger cirka 15-20 minuters resa och även Azogires. I Azogires får man många naturupplevelser om man lämnar sitt fordon och promenerar och småvägar.
Sen finns en strand Gialiskari, inte långt från Paleochora.
Till Souiga kan du en dagstripp, antingen med fordon eller med färjan Samaria. Även till Agios Roumeli kan du ta en dagstripp med färjan. Just nu är jag där.

Men gå till bokhandeln i Paleochora och köp en vandringskarta eller en vanlig karta över området. Jag har den erfarenheten att ser man en väg när man kör ut från Paleochora ska man undersöka vars den bär hän. Då kan man komma till en liten by. Och jag lovar dig, hur liten byn än är så finns det en taverna!

Dom två bilderna är från Azogires

Birgitta





Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-10-22, 01:23
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 180
Standard Sv: Paleochora - närområdet

Netwolf, nej, det får ALDRIG NÅGONSIN glömmas!!!!
Har hört historien från en gammal man som själv (knappt mer än ett barn) sprang som "budpojke" mellan motståndsgrupperna i bergen runt Kandanos. Vi träffade honom i mitten av 1990-talet i Kandanos där han hade en liten taverna. Det räcker att minnas vad han berättade och visade foton av för att fyllas av fasa!
Catlady

Senast redigerad av Catlady den 2022-10-22 klockan 01:48.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-10-22, 12:55
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 180
Standard Sv: Paleochora - närområdet

Litet PS:
Bland alla hans bilder fanns ett som innehade hedersplatsen. Det visade honom själv skakandes hand med ....... Olof Palme! Det var han mäkta stolt över
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT