Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-05-26, 08:31
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard A Theatre for Dreamers

Håller just på och läser Polly Samsons bok "A Theatre for Dreamers". Hon är gift med David Gilmour från Pink Floyd och har också skrivit en del texter till deras musik.

Boken handlar 1960-talet på Hydra. Om tiden när Leonard Cohen, Axel Jensen, Marianne Ihlen, Göran Thunström osv. bodde på ön. I huvudrollen är de australianska författarna Charmian Clift och George Johnston och unga Erica, genom vars ögon man ser det hela, hon kommer till ön tillsammans med sin pojkvän och bror. Det är en finkänsligt skriven bok som verkligen fängslar mig i alla fall. Tycker att jag miste lite av det fina i språket på grund av engelskan, hoppas boken blir översatt på svenska, det är den värd. Jag såg att den är på kommande på finska, men det hjälper ju inte de flesta här.

Jag visste inte mycket om Charmian Clift och Gerorge Johnston förrän jag började läsa denna bok. Men Charmian Clifts böcker "Mermaid Singing" och "Peel me a Lotus" skall jag skaffa. Dessa böcker lär handla om Charmians och Georges tid på Kalymnos, där de bodde en tid och flyttade till Hydra efter det. "Peel me a Lotus" handlar om tiden på Hydra.

Polly Samson berättar om bakgrunden till hennes bok på denna video från Hydra där hon besöker Charmians och Georges hus:

https://www.youtube.com/watch?v=Ex4lbakFbLw

Denna bok rekommenderar jag varmt.

/ Anne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-05-26, 10:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: A Theatre for Dreamers

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Denna bok rekommenderar jag varmt.
Tack snälla för tips! Hoppas verkligen att den översätts till svenska.

Det är ju ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat: 1960-talet och Hydra. Att Polly Samson har kopplingar till David Gilmour och Pink Floyd gör ju inte saken sämre. Hurra!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT