Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2015-09-18, 17:01
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Har haft ännu en dag i paradiset. Koroni växer hela tiden, och jag kan redan påstå att jag tycker lika mycket om Koroni som Pylos, fast på helt olika sätt. Jag hade en magisk kväll i går med god mat och spegelblankt hav. Helt underbart! Thira, du måste åka tillbaka hit.
Haha ja ja jaaaaa! Jag skaaaaaa!
Vid alla grekiska Gudinnor och deras män eller fruar, så ska jag den gången BÖRJA med Pylos och sen ta det din väg. Får se om jag får till det redan nu i maj då jag planerat in en Maniresa.
Du låter så glad Janne, det hörs lång väg hur uppriktigt begeistrad du är i Peleponessos. Så härligt att du uppskattar det så mycket (jag/vi visste väl att du skulle göra det). Och trevligt sällskap har du haft av fina Annelie också. Toppen!
Svara med citat
  #82  
Gammal 2015-09-18, 17:27
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Underbara bilder!

Lissi
Svara med citat
  #83  
Gammal 2015-09-18, 17:32
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Javisst är det så att man blir förälskad i båda sidorna (det går ett berg mellan Pylos området och Koroni området, därför jag säger sidorna ) men på olika sätt och det går inte att sätta fingret på det....bara att de båda slukar en med magi.
När det gällde att leva ett vardagsliv så valde jag Pylos området för det passade mitt vardagsliv bättre.

Vad roligt att du träffa Göran.....Gunnar&Göran Kostas och Effi var mina första kontakter då för 16 år sedan. Du har bjudit mig på en riktig nostalgitripp
Svara med citat
  #84  
Gammal 2015-09-18, 18:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg


Jag avslutar med denna bild som jag har döpt till ”I skuggan av ett litet tamariskträd”.
Nämen, vilket sammanträffande. Jag har en nästan likadan bild från Iraklia i somras. Där låg jag på bystranden och filosoferade och tänkte: Om jag nån gång skriver en bok, ska den heta "Under tamarisken".

/Netwolf
Svara med citat
  #85  
Gammal 2015-09-18, 19:27
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 678
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Nu är ni förstås nyfikna på vad jag åt till lunch. Jo, det blev det gamla vanliga, och det var lika gott idag som alla andra dagar. Efter lunchen kom Anneli och Reijo förbi, och vi fick en trevlig pratstund tillsammans. Reijo och jag fortsatte att prata om ett ämne där vi slutade när vi senast sågs, för 15 år sedan!



***********************************************************

Kom ni till avslut med diskussionen ????

//Conny
Svara med citat
  #86  
Gammal 2015-09-18, 20:02
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Valet är fortfarande en okänd historia. Det märks ingenting av att det är val på söndag, förutom att jag idag fick valsedlar, men jag fick bara från ett parti (Ny Demokrati), så jag hoppar över röstningen.
Vilken tur!😉

Carina
Svara med citat
  #87  
Gammal 2015-09-18, 21:05
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Härligt Janne. Förstod att du skulle gilla området. Jag är så glad att jag redan i morgon åker ner till härliga Koroni. Hoppas din fortsatta resa blir lika bra för dej.
Svara med citat
  #88  
Gammal 2015-09-18, 23:10
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Tusen takk for alle h e r l i g e bilder fra trivelige og fine Koroni, Janne
Svara med citat
  #89  
Gammal 2015-09-19, 07:16
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 137
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Det har verkligen varit roligt att få följa din resa, både textmässigt och bildmässigt, i det vackra Messinien. Nu blir det lika spännande att få ta del av din Maniresa. Två motsatser skulle jag säga. Det ena böljande, vänligt leende på något sätt. Det andra hårdare, inte ovänligt, men stramare, otroligt vackert det också.

Så tack Janne för första delen av resan och ser fram emot nästa.
Svara med citat
  #90  
Gammal 2015-09-19, 11:24
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av LenaochJanis Visa inlägg
Två motsatser skulle jag säga. Det ena böljande, vänligt leende på något sätt. Det andra hårdare, inte ovänligt, men stramare, otroligt vackert det också.
Håller verkligen med om det. De är varandras totala motsatser. Messinien mjukare och med större ökänsla. Mani med sitt råbarkade och mer vilda " yttre skärgårdsliknande" landskap. Själv föredrar jag den sidan av det jag sett hittills även om de båda är något av en helt egen klass. Men kan tänka mig att om man vill ha ökänsla så passar Messinien bättrw.
Svara med citat
  #91  
Gammal 2015-09-19, 16:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Igår kväll gick jag med solnedgången som sällskap runt i Koroni. Det var så otroligt vackert. Jag måste bara säga att jag tycker sååå mycket om denna by!



Så här vackert var det igår kväll.




Jag åt middag med Anneli och Reijo på denna restaurang (bilden är tagen tidigare på dagen). Det var så himla trevligt, och maten sanslöst god. Det är bra många år sedan jag åt så god mat i Grekland, jag hemma med för den delen. Tack Anneli och Reijo för att ni tog mig dit, och lika mycket tack för en underbar kväll!

Vad jag har gjort idag vill ni nog inte veta. Den blev inte som den var planerad tyvärr. Kort kan jag säga att jag har åkt buss, jag har haft en ”nära-Aten-upplevelse”, och jag har varit på den mest högljudda marknad jag har varit på.




Och så har jag sett en och annan oliv till salu, och då förstår ni var jag har varit.

Tidigt i morgon bitti lämnar jag underbara Koroni och åker till Kardamili.

Vi hörs från andra sidan.
Svara med citat
  #92  
Gammal 2015-09-19, 18:40
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

VAKKERT kveldsbilde

- og den restauranten skal jeg absolutt besøke ved første anledning
Svara med citat
  #93  
Gammal 2015-09-20, 07:55
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Maten måste ha varit ootrooligt god i så fall!

Och var du i Kalamata? Något som gick på tok? I fall det inte var något allvarligt så är det ju så att livet skulle vara tråkigt om allt skulle vara perfekt. Så för min del får du gärna berätta vad det var som inte gick som planerat.

Och väntar mycket ivrigt på dina intryck från Kardamili, hoppas det blir lika bra som Pylos och Koroni.

/ Anne
Svara med citat
  #94  
Gammal 2015-09-20, 10:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Nu har jag kommit till Kardamili. Har inte sett så mycket ännu, men det jag såg från bilen imponerade något fantastiskt! Jag bor på Stellas Rooms, som Kari tipsade mig om. Redan efter så kort tid kan jag säga att detta är ett de bästa ställen jag har bott på. Inte nog med det: jag har aldrig blivit så välkomnad tidigare i mitt Grekiska liv. Vilka fantastiska människor!

Tack för tipset Kari! Kramen som du skickade till Stella har jag gett. Hon blev jätteglad. Alla hälsar till dig och Arne (Nikos)!



Utsikt från min altan åt ena hållet. Inte så dum eller hur.

Nu ska jag packa upp och sedan gå en runda i byn. Jag återkommer senare ikväll.
Svara med citat
  #95  
Gammal 2015-09-20, 11:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag bor på Stellas Rooms, som Kari tipsade mig om. Redan efter så kort tid kan jag säga att detta är ett de bästa ställen jag har bott på. Inte nog med det: jag har aldrig blivit så välkomnad tidigare i mitt Grekiska liv. Vilka fantastiska människor!

Tack för tipset Kari! Kramen som du skickade till Stella har jag gett. Hon blev jätteglad. Alla hälsar till dig och Arne (Nikos)!

Lovar gott till 6 november då jag kommer! Du kan ju hälsa värdparet att det finns en till som längtar åter till Kardamili!
Det blir spännande att höra vad du tycker!

Lissi
Svara med citat
  #96  
Gammal 2015-09-20, 11:54
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Nu har jag kommit till Kardamili. Har inte sett så mycket ännu, men det jag såg från bilen imponerade något fantastiskt! Jag bor på Stellas Rooms, som Kari tipsade mig om. Redan efter så kort tid kan jag säga att detta är ett de bästa ställen jag har bott på. Inte nog med det: jag har aldrig blivit så välkomnad tidigare i mitt Grekiska liv. Vilka fantastiska människor! klapp_

Tack för tipset Kari! Kramen som du skickade till Stella har jag gett. Hon blev jätteglad. Alla hälsar till dig och Arne (Nikos)!

Nu ska jag packa upp och sedan gå en runda i byn. Jag återkommer senare ikväll.
ÅHHH, så B R A , Janne

Kari - med tårer i øynene, l e t t e t, og GLAD
Svara med citat
  #97  
Gammal 2015-09-20, 14:12
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

[QUOTE=Kalimera;373744]Igår kväll gick jag med solnedgången som sällskap runt i Koroni. Det var så otroligt vackert. Jag måste bara säga att jag tycker sååå mycket om denna by!
Jag åt middag med Anneli och Reijo på denna restaurang (bilden är tagen tidigare på dagen). Det var så himla trevligt, och maten sanslöst god. Det är bra många år sedan jag åt så god mat i Grekland, jag hemma med för den delen. Tack Anneli och Reijo för att ni tog mig dit, och lika mycket tack för en underbar kväll!

Tack själv Janne för en jättetrevlig kväll med intressanta diskussioner och verkligen god mat!
Ha det gott på andra sidan
Svara med citat
  #98  
Gammal 2015-09-20, 17:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Och var du i Kalamata? Något som gick på tok? I fall det inte var något allvarligt så är det ju så att livet skulle vara tråkigt om allt skulle vara perfekt. Så för min del får du gärna berätta vad det var som inte gick som planerat.
Det blev en chock för mig att komma till storstan, som att komma till Aten. Blev stressad av alla oljud. Spatserade runt och fick skoskav, och kom på att jag hade en del att göra med jobbet, som jag hade missat, så därför tog jag en tidigare buss hem till Koroni. Det tråkiga var att jag skulle ha träffat Anneli och Reijo på vägen hem, och det blev tyvärr inte av, och det var synd för jag hade sett fram emot att se deras hus och olivodling.

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Tack själv Janne för en jättetrevlig kväll med intressanta diskussioner och verkligen god mat!
Vi hade säket suttit där än och pratat om vi inte hade annat för oss. Mycket trevligt samtal!
Svara med citat
  #99  
Gammal 2015-09-20, 17:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
med tårer i øynene, l e t t e t, og GLAD
Du behöver inte oroa dig Kari, jag älskar stället!
Svara med citat
  #100  
Gammal 2015-09-20, 17:28
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Jag skulle nog ha varnat dig för storstaden ,blir också stressad om jag måste dit.Det var tråkigt att vi missade varann men vi finns kvar här när ni kommer nästa gång
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT