Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2022-09-28, 17:11
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Kreta i september

Vi hade en fin solnedgång från vår balkong på Sifis Studios. Bilden är nog inte så bra, men jag har ingen bättre. Borde nog ha knallat ner till stranden för att fota, men jag var väl för lat.



Vi åt en gång på den vegetariska restaurangen The Third Eye. Jag har inget emot vegetarisk mat bara den är god. Vi beställde en tallrik med olika rörör, och på något sätt blev jag besviken på den även om jag visste i förväg att alla inte var grekiska rörör, tsatsiki fanns tack och lov. Det var inget fel på rörorna, tror att jag bara längtade för mycket efter grekisk mat. Vi beställde också en Boureki och den var god. Skall göra en sån nångång här hemma också. Här kommer en bild på den.



Fortsättning följer igen vid något skede.

/ Anne
Svara med citat
  #22  
Gammal 2022-09-29, 00:49
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Kreta i september

Med den härliga utsikten så hade jag också gärna stannat kvar där på balkongen. Vad gäller matbilden ..... njae .... inte riktigt i min smak ser det ut. Men som sagt .... så länge det finns tzatsiki, bröd och olja så är det lugnt.

Masse
Svara med citat
  #23  
Gammal 2022-09-29, 12:04
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Kreta i september

Var ska vi äta? När ska vi äta? Vad ska vi äta?
Ständigt dessa frågor när man är i Grekland och det är så himla trevliga funderingar

Jättefin utsikt från balkongen Anne
/ Kajja
Svara med citat
  #24  
Gammal 2022-09-30, 10:25
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Kreta i september

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Underbart! Kan bara hända i Grekland.
Kan så vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Med den härliga utsikten så hade jag också gärna stannat kvar där på balkongen. Vad gäller matbilden ..... njae .... inte riktigt i min smak ser det ut. Men som sagt .... så länge det finns tzatsiki, bröd och olja så är det lugnt.

Masse
Yep, tsatsiki, bröd och god olivolja är grunden till gott!

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Var ska vi äta? När ska vi äta? Vad ska vi äta?
Ständigt dessa frågor när man är i Grekland och det är så himla trevliga funderingar

Jättefin utsikt från balkongen Anne
/ Kajja
Maten ÄR viktig. Och balkongen var som bäst just under solnedgången, då var värmen just precis underbar.

/ Anne
Svara med citat
  #25  
Gammal 2022-09-30, 15:55
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Kreta i september

Har varit två gånger i Paleochora och vill absolut tillbaka så fin by och mycket god mat åt vi där. Roligt att läsa om favoritplatser
Svara med citat
  #26  
Gammal 2022-09-30, 19:47
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Kreta i september

Boureki, så gott!! Påminner om briam, en favorit! Så smakrikt! Greker vet hur man tillagar grönsaker (också!) på bästa sätt!
Sifis Studios ska jag komma ihåg. Vacker havsutsikt!
Tack för rapporter, så roligt att läsa om..... allt!
Catlady, som är Paleo-fan.........
Svara med citat
  #27  
Gammal 2022-10-01, 08:07
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Kreta i september

Catlady, ja Boureki liknar lite Briam och om jär är ärlig så kan jag säga att jag föredrar Briam. Bourekin var lite för "potatig" för min smak. Sen så kan man ju förstås tillreda dessa båda rätter på så många sätt. Har kollat lite på recept på Boureki och då blir jag ju lite för där är Bourekin mera som en paj, men Bourekin på Third Eye var mera som en grönsaksgryta.

Enligt vad jag har förstått har Sifis Studios bara två rum med den fina havsutsikten. Den vi hade och rummet ovanför. En del av deras rum var också nyrenoverade, inte den vi hade, men den var helt ok. Enda nackdelen var att badrummet blev, förstås , helt våt när man duschade, men där fanns ett fönster och efter att man själv torkat upp det man kan torkade allt fort i den värmen. Så inget större problem.

En förmiddag tog vi en promenad upp till fästningen, utsikten därifrån var fin.
Här en bild mot den steniga delen och krokodilen:



Och bild mot sandstranden:



/ Anne
Svara med citat
  #28  
Gammal 2022-10-01, 12:12
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Kreta i september

Den godaste bourekin åt jag på Inochus (felstavat?) på "gågatan" som brukar vara avstängd för biltrafik på kvällarna. Var som en gryta och de hade smulat saganaki över, så gott! Vet inte om den restaurangen finns kvar men de hade enormt god mat (pastision var helt underbar också).
Catlady, som längtar tillbaka....

Senast redigerad av Catlady den 2022-10-01 klockan 12:51.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2022-10-01, 15:43
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Kreta i september

Citat:
Ursprungligen postat av Catlady Visa inlägg
Den godaste bourekin åt jag på Inochus (felstavat?) på "gågatan" som brukar vara avstängd för biltrafik på kvällarna. Var som en gryta och de hade smulat saganaki över, så gott! Vet inte om den restaurangen finns kvar men de hade enormt god mat (pastision var helt underbar också).
Catlady, som längtar tillbaka....
Marianne och taverna Inochous finns alltid kvar! Även öppet på vintern. Underbar mat!

Birgitta.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2022-10-01, 22:38
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Kreta i september

Tack, Birgitta! Så roligt att höra!
Inochous är verkligen underbara på grekisk mat! Så vällagat med kärlek till alla speciella grekiska smaker....
Catlady, som längtar tillbaka.....
Svara med citat
  #31  
Gammal 2022-10-03, 14:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kreta i september

Tack snälla Anne för fina bilder.

Vilken fantastisk utsikt från rummet. Älskar den där krokodilen.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2022-10-09, 06:10
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Kreta i september

Det finns så många intressanta ställen att äta på i Paleochora så det var synd att vi inte hann med så många. En kväll åt vi på Palm Tree som visade sig vara ett lite "finare" ställe. Frågar man om de har retsina blir svaret naturligtvis nej osv. De ville vara fina, men det ville inte vi som ville ha en sån där avslappnad stämning. Men, maten var god! Inget fel på maten alltså och som sagt så är det helt förståeligt att man har ambitioner i köket.

Men det bästa stället för mig blev Methexis! Här fick vi retsina,en god sallad, saganaki och fylld paprika, tomat och zucchini. Allt det som jag hade saknat fick vi här.



/ Anne
Svara med citat
  #33  
Gammal 2022-10-09, 07:57
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Kreta i september

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Det finns så många intressanta ställen att äta på i Paleochora så det var synd att vi inte hann med så många. En kväll åt vi på Palm Tree som visade sig vara ett lite "finare" ställe. Frågar man om de har retsina blir svaret naturligtvis nej osv. De ville vara fina, men det ville inte vi som ville ha en sån där avslappnad stämning. Men, maten var god! Inget fel på maten alltså och som sagt så är det helt förståeligt att man har ambitioner i köket.

Men det bästa stället för mig blev Methexis! Här fick vi retsina,en god sallad, saganaki och fylld paprika, tomat och zucchini. Allt det som jag hade saknat fick vi här.



/ Anne
Det är mama och 2 av hennes söner, Andreas och Nektarios, som driver tavernan. Dom har även mer personal, eftersom tavernan är mycket populär. Tyvärr har dom numera stängt när jag är där i december-januari. Men dom behöver verkligen semester då, för dom jobbar som tusan dom månader dom har öppet.

Birgitta
Svara med citat
  #34  
Gammal 2022-10-09, 12:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kreta i september

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Men det bästa stället för mig blev Methexis! Här fick vi retsina,en god sallad, saganaki och fylld paprika, tomat och zucchini. Allt det som jag hade saknat fick vi här.
Där har vi ätit en gång, och jag kan bara hålla med. Sååå god mat!
Svara med citat
  #35  
Gammal 2022-10-10, 05:27
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Kreta i september

Att Methexis är populärt är inte svårt att förstå. Vi åt en ganska sen lunch där och det var nog gott om folk.

Birgitta, förstår att du trivs på Haris och Waters Edge. Det råder ett trivsamt lugn där när det är liksom i slutändan av byn. Det som jag tyckte var fint med Paleochora var att byn var så smal att man på några minuter kunde byta sida så att säga. Vid sandstranden var man mera som på strandsemester och den steniga sidan kändes mera urban, även om det egentligen kändes lite lugnare där. Tyvärr så lyckades vi aldrig äta på den steniga sidan på kvällen så jag vet inte hur livligt det kanske är där då.

/ Anne
Svara med citat
  #36  
Gammal 2022-10-28, 09:36
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Kreta i september

Här kommer lite fortsättning. Från Paleochora tog vi bussen till Chania och promenerade från busstationen till Nea Chora. Där bodde vi på Semeli Studios som var ett helt ok boende. Balkong med havsutsikt fick vi som lovat, tyvärr var det bara så hett där under dagtid att man inte kunde sitta där någon längre tid. Men när solen började gå ner var det utmärkt!

Bild mot strandpromenaden från vår balkong.



Solnedgången från balkongen var fin, men skulle nog ha varit ännu finare utan den obligatoriska elstolpen.



Det var mycket folk i Nea Chora och det kändes inte lika avslappnat som när vi var där förra gången. Men det var nästan 10 år sedan och på våren i maj. Så där var känslan mellan Paleochora och Nea Chora ganska stor. Det var mycket folk i Paleochora också, men det kändes inte stressigt alls. Många nya restauranger i Nea Chora, men lyckligtvis fanns många av de gamla favoriterna kvar också. Och frukosten åt vi på Danaos Hotel där vi bodde förra gången. Buffé för 6 €, inte något stort urval men det viktigaste fanns.

/ Anne
Svara med citat
  #37  
Gammal 2022-11-06, 09:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Kreta i september

En förmiddag promenerade vi till Koum Kapi. Det var en lördag så där var mycket folk, mest lokalbefolkning som intog sitt förmiddagskaffe, men även turister naturligtvis. Vi åt en salladslunch och drack lite retsina.





/ Anne
Svara med citat
  #38  
Gammal 2022-11-06, 10:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Kreta i september

Fina bilder! Där hade man gärna varit just nu.

/Netwolf - som ogillar ruskvädret ute
Svara med citat
  #39  
Gammal 2022-11-08, 13:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kreta i september

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Tack snälla Anne för rapporter och bilder.

Den där utsikten i Nea Chora är fantastiskt vacker, även med elstolpen. Koum Kapi upptäckte jag sent i mitt Kretaliv. Jag gillar verkligen den stadsdelen. Folk badar ju där också, men det har jag aldrig gjort.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2022-11-19, 08:50
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Kreta i september

Lite fortsättning och bilder från Nea Chora.

Min favoritrestina utan tvivel. På denna resa blev det första gången på Methexis i Paleochora. Kändes som bästa medicinen.



Det som kändes lite lite negativt med Nea Chora denna gång var att det var lite inkastarfasoner på restaurangerna. Lite stressigt på något sätt. Kanske berodde det på att det fortfarande var ganska mycket folk och slutet på säsongen och man började bli lite trött efter en hetsig period. Detta sa i alla fall taxichauffören (som var mycket pratsam) som körde oss till flygplatsen när vi skulle hem.

Men Volakas är fortfarande en av favoriterna.



Från Volakas i solnedgången.



Nu är det bara att fundera på om det skall bli någon resa nästa år. Och vart? Jag vet att jag vill tillbaka till Kreta och gärna Paleochora. Men om det blir redan nästa år är en helt annan sak.

/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT