Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-07-02, 15:32
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Catch your dreams...



I förrgår den 30 juni startade jag min andra resa till Grekland för i år. Dan innan kom jag till Arlanda och där tog jag antigen-testet, som gäller i 48 timmar. Den gjordes på Vårdcentralen och därefter drog jag till Arlanda Hotellby för övernattning. Bekvämt att inte åka i ottan till flygplatsen, utan vid halvett-tiden. Sammanlagt tog det 8 timmar att nå Paleochora.



Dock kände jag en liten oro för mellanlandningen på Atens flygplats. Normalt räcker det gott med mina 50 minuter för att byta till Chania-planet. Men denna gång visste jag, och det besannades, att man skulle ut från säkerhetskontrollen för att visa upp sina papper. En kö i form av en orm fanns nu framför mig. Dock behövde jag bara visa min biljett, som det stod "valid" på. Och nu började travandet, ja det var nog ökad skritt. Tills jag nådde säkerhetskontrollen och trots att jag försökte påpeka för vakterna att jag hade bråttom, fick jag ställa mig i kö. Äntligen igenom, och nu blev det ökad trav till gate B15, jag hade 10 minuter på mig. Väl framme stod det en lång kö, ingen hade gått ombord! Lycka! Varför ska man alltid ha något att oroa sig för?

Efter den korta flygresan var det underbart att komma ut på plattan på Chanias flygplats. Men vilken värme! Ja, jag visste ju det. Nu har man äääntligen infört att man får gå och inte behöva klämma in sig i bussen för de 50 meter som är mellan flygplanet och flygplatsen! Man har märkt ut hur man ska gå i form av ritade gubbar.



Gårdagen gick i lojhetens tecken. Jag promenerade runt i byn och träffade vänner. Men vid 18-tiden började 2 helikoptrar att dåna utanför min studio. Man hämtade vatten från havet. Samtidigt slogs elen ut. En brand hade utbrytit mellan Paleochora och Kandanos, men närmare vår by, kanske 4 km härifrån. En fransk turist har dött i eldhavet.

Det var först vid 10-tiden idag som elen kom tillbaks och helikoptrarna slutade flyga. Så natten som var fungerade inte AC:n och helikoptrarna dånade. Inte så lätt att sova. Just nu är det 31 grader men i natt blir det "bara" 24.

Jag är så glad att jag är här!
Birgitta.










Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-07-02, 16:27
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Catch your dreams...

Förstår att du njuter av att vara tillbaka i Paleochora igen Fortsätt att njuta trots hettan som råder, jag hoppas den snart är på avtagande.

Maria
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-07-02, 16:47
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Catch your dreams...

Tack för fina bilder! Hoppas det inte blir för varmt bara.

Så tragiskt att höra om den franske turisten.

Eldhav kan gå fort. Staden Lytton på kanadensiska västkusten brann ned av eldstormen på bara 15 minuter igår. Folk hann inte en låsa dörren, bara för att se i backspegeln att huset slukades av elden...

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-07-03, 08:23
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Catch your dreams...

Ja, varför skall man alltid ha något att oroa sig för? Jag är superbra på att oroa mig för allt möjligt. Extra mycket när det gäller resor, vill helst vara i mycket god tid överallt. Helt onödigt säger alla andra. Men är man sån så är man. Just därför beundrar jag dig så mycket, Birgitta! Och det gick ju bra denna gång också.

Härligt för dig att vara i Paleochora. Väldigt tråkigt det där med branden, hoppas det inte blir flera såna där någon får sätta livet till.

Låt livet leka!

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-07-03, 14:22
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Catch your dreams...

Tack för att vi får följa med på din resa, och till Paleochora som jag ännu inte besökt. Önskar dig en fortsatt fin resa!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-07-03, 15:42
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Catch your dreams...

Man orkar inte göra så mycket här i värmen.
Elden i skogen ovanför oss är nu under kontroll och helikoptrarna över oss har slutat hämta vatten från Joniska havet.



Jag tog chansen att bada idag på Methexis Beach. Eftersom jag inte har vågat bada på 2 år, då jag har skröppliga ben samt artros i knäna, tog jag chansen när jag igår kväll träffade den finska fysioterapeuten, som bor här. Hon lovade ta hand om mig att ta mig ut i havet samt tillbaka upp. Så underbart, jag lovar er. I många år har jag varit som en säl i havet och älskade att simma långt. Men åren förändrar ens kropp.

Jag har även varit på konstutställning på Cosmonia Cafe (det som Arne kallade KKE-fiket)
Paleochora är verkligen ett samhälle fylld av konst, både stationära och tillfälliga. Många av de utlänningar som har bosatt sig här är konstnäret.
Vartannat år har man en konstvecka, som varar i två veckor. Dessa veckor är fyllda av aktiviteter, både för barn och vuxna. Dessa veckor har gjort så att på många ställen står statyer bland annat i trä. Konstveckan görs under september.
Tysken Jörg, som driver Radio Kreta har en läsevecka varje år, då många kända författare kommer hit. Ja, det finns många andra kulturaktiviteter.

Utställningen på Cosmogona har munskydden som motiv.















Och så var det Joe Biden också.

Birgitta
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-07-03, 17:03
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Catch your dreams...

Åhh vad härligt att få se dina Paleochora-bilder!
Jag längtar dit!!!
Ha det så jättehärligt där!
Vad underbart att du kunde ta dig ett dopp på lilla stranden!

Maria
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-07-03, 20:04
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 227
Standard Sv: Catch your dreams...

Så roligt att höra att du åter är i Paleochora och tack för att du visar bilder längtar verkligen tillbaka och påminns om hur fint där är när jag ser de fina bilderna. Önskar dej fortsatt fina dagar på din resa
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-07-04, 00:51
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Catch your dreams...

Att bli tvungen att skynda sig (skritt är en minst sagt lindrig beskrivning) till en gate för avgång på Athens flygplats väcker hemska minnen från inte alltför många år sedan. Vill inte gå in i detaljer, det var en knepig situation på flera sätt, dessvärre var inte personalen vid incheckningen alltför rappa i den allmänna hanteringen heller ska jag verkligen säga men en mindre del var att vi kanske inte var så aktiva i oss själva i en del avseenden.

Nåja, vi hann till gaten trots "Final Call" men vi hade svårt att förstå situationen under lång tid efteråt trots allt.


/ Hasse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-07-04, 08:32
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Catch your dreams...

Så härligt att du kunde bada! Livet kan ha med sig positiva överraskningar.

/ Anne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-07-04, 15:43
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Catch your dreams...

Tack snälla Birgitta dina rapporter!

Så härligt att se att du är i Paleochora igen. Hoppas att värmen sjunker ännu mer så att du kan njuta ännu mer av tillvaron. Extra roligt att höra att du kunde ta ett dopp. Hoppas att det blir flera.

När åker du vidare längs med kusten?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2021-07-04, 16:57
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Catch your dreams...

Här kommer en kavalkad av bilder från strandpromenaden vid stenstranden.
Jag var och köpte färjebiljetter till Chora Sfakion för tisdagens resa. Jag kände ytterligare en oro då jag gick in på Anendyks hemsida att jag skulle bli stannande i Agia Roumeli i ett dygn. Men så var det tydligen inte. Jag åker med färjan Samaria till Agia Roumeli, sen får jag vänta där i en och en halvtimme innan färjan Daskalogiannis anländer och för mig till Sfakia.

Jag var också och plundrade bankomaten vid taxistationen samt tog ett glas vin på Scala vid hamnen. Paleochora Taxi inför endagstrippar till Gavdos den 8 juli. Då finns chansen att utforska Gavdos i 5 timmar. Tar man den regionala färjan, Samaria blir det bara ett besök på en timme, om man inte övernattar. Synd att dom inte startar förrän den 8 juli, men jag har bestämt mig att innan jag dör ska jag till Gavdos!

Haris och Ekaterina har jag inte träffat sedan julen 2019. I september förra året fick Haris en blodutgjutning i sitt friska öga. Sedan har han varit på sjukhus i Aten, Heraklion och nu senast på en specialklinik i London. Han är just nu helt blind och Ekaterina är hans ögon under alla resor. Han har varit mycket deprimerad men nu ska han åter åka till London i slutet av månaden. Det hoppas han mycket på.

















Birgitta
Svara med citat
  #13  
Gammal 2021-07-04, 17:09
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Catch your dreams...

Så härligt du har det och det glädjer mig så!
//
KR
Svara med citat
  #14  
Gammal 2021-07-04, 21:08
kjulin kjulin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Södra Finland
Inlägg: 93
Standard Sv: Catch your dreams...

Svara med citat
  #15  
Gammal 2021-07-05, 05:21
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Catch your dreams...

Så tråkigt det där med Haris. Hoppas han kan få hjälp och att han snart kan komma hem.

Taxi till Gavdos lät lite roligt. Förstår nog att det är med båt förstås. Vet du hurdan båt det är? Båtresan tar väl några timmar så det kan väl inte vara en liten skuta?

Ha en bra båtresa till Sfakia imorgon och tack för bilder!

/ Anne
Svara med citat
  #16  
Gammal 2021-07-05, 09:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Catch your dreams...

Trevlig resa, Birgitta! Hoppas verkligen att du kommer till Gavdos en dag. Jag ska oxå sätta upp det som mål

/Netwolf
Svara med citat
  #17  
Gammal 2021-07-05, 11:57
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Catch your dreams...

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Trevlig resa, Birgitta! Hoppas verkligen att du kommer till Gavdos en dag. Jag ska oxå sätta upp det som mål

/Netwolf


Birgitta
Svara med citat
  #18  
Gammal 2021-07-05, 12:41
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: Catch your dreams...

Så härligt för dig att åter få besöka Kreta. Tack för alla fina foton från Paleochora. Ser fram emot att få en glimt av Chora Sfakion också! För några år sedan fick vi för oss att åka till Gavdos. Det blev den snabba varianten. Vi hann i alla fall med en öl och lite glass! Båtresan var angenäm.
Hälsar Lena och Nisse 😎
Svara med citat
  #19  
Gammal 2021-07-05, 14:00
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Catch your dreams...

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Så tråkigt det där med Haris. Hoppas han kan få hjälp och att han snart kan komma hem.

Taxi till Gavdos lät lite roligt. Förstår nog att det är med båt förstås. Vet du hurdan båt det är? Båtresan tar väl några timmar så det kan väl inte vara en liten skuta?

Ha en bra båtresa till Sfakia imorgon och tack för bilder!

/ Anne
Båtresan från Paleochora går varje torsdag i högsäsong och jag tror det tar 1 1/2 timma. Sen är man där i cirka 5 timmar.
Så här ser båten ut:




Birgitta
Svara med citat
  #20  
Gammal 2021-07-05, 20:19
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Catch your dreams...

Tack, Birgitta, för alla vackra bilder och rapporter från fina Paleochora (som jag saknar så!)
Är så roligt att få läsa och "följa med"
Fortsätt att njuta och ha det alldeles underbart!
Catlady, som längtar........
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT