Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-04-08, 12:33
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Saxat ur nyheterna

Det har varit Sahara-vind. Fullmåne omgivet av ett blekgult dis. I tidningen står om en 52-åring som påträffas i sin bil på vägen mellan Malaxa och Keramia i bergstrakterna söder om Chania. Bilen ser krockad ut, men det är även stora hål i bakre vindrutan. Fyrabarns-pappan hade blivit brutalt avrättad, och man hade ganska klar bild av hur det gått till. Han hade själv setat i fängelse. Det var frågan om gamla stridigheter om rättigheter mellan ranchägare. Så man vet var man ska leta efter förövarna. Vendettornas tid är inte förbi.

Samfundet tyska medborgare i Chania har skrivit en propå som ska skickas till förbundsdagen där man protesterar mot Tysklands ovilja att åtminstone betala reparationer och uppstädning av utbombade hus, efter att Angela Merkel nyligen motsatt sig detta.

Kommunen har med hjälp av polisen påbörjat uppstädning och rivning av fula och olagliga byggnader från Agia Apostoli och västerut. På bilden syns hur man river en ombyteskur av trä vid Chrissi Akti.


Fullmånen skiner genom ett gulaktigt dis. Giagia, Papous och den yngsta sonen håller omväxlande vakt vid infarten av någon anledning. Det blir klart att det är hyresgästen på bottenvåningen rakt under mig som inte betalar hyran. En kväll ser jag från min balkong att den yngsta sonen anländer med sin moped och skäller och även blir handgriplig mot flerbarnspappan som nu flyttat med sin familj hals över huvud. Dom slängde in den enorma parabolen i bagageutrymmet och lastade en stor bokhylla på biltaket. Mycket hamnade vid sopkontainern på andra sidan gatan. Dom fick hjälp av grannarna här i huset som tillhör någon av dom större utländska minoriteterna här på Kreta. Detta är verkligheten i dagens Grekland.


Tidigt på morgonen, när det ännu var mörkt, skyndar jag ut i backen för en utflykt till Akrotiri. Det är alldeles tyst och lugnt, och en mindre hund med halsband promenerar lugnt ute på gatan - som den brukar göra - jag sänker blicken mot trottoaren, och i nästa ögonblick smäller det till framför mig, två bilar har kolliderat och den ena kanar vidare upp på trottoaren mot mig, men stannar. Så fort kan det gå. Det var två ungdomar. Den ena kom med hög hastighet uppför backen, som bilarna brukar göra, och körde på den andre, som hade svängt ut på gatan. Den som körde på reser sig ur sin bil och börjar ropa "Ti kanis;" . Det betydde väl vid det här tillfället inte bara "Hur är det? Hur mår du ?", utan även "Vad gör du? Vad håller du på med?".
Jag har bråttom att komma till busstationen i tid, men hör länge hur den ene av förarna ropar med hög röst. Detta är ett axplock ur aktuella händelser i dagens Grekland.

En grönsaksaffär och flera trottoarkaféer i centrum har öppet redan klockan sex på morgonen. Vid ändhållplatsen i Chordaki väntar tre pensionärer på att få åka till centrum på tillbakavägen.
Solen börjar skina så småningom och lyser upp det pastorala landskapet med fårskockar som man försiktigt får ta sig igenom. Den lilla kyrkan A. Spiridonias vid branten är omslutet av hägn med uppsamlade krittren. Det är ett större drev på gång med flera herdar inblandade på branten nedanför . Herden uppe vid kyrkan ropar högt något och herdarna på sluttningen svarar med kommandon som driver fåren i rätt riktning uppåt mot kyrkan.


Någon på forumet skrev "vi skaffade tre olika kartor - ingen stämde", vilket jag hade i åtanke inför dagens övning. Jag hade väntat mig en gammal ofarbar väg i sick-sack nedför branten mot havet, men fann en nyasfalterad bilväg, och bara rester av den gamla antika murade vägen - en glad nyhet för bilister som helst vill komma ända fram, men tråkigt på den gamla grekiska kulturen.
Sista biten måste man i alla fall gå till fots på en smal stig på sprucken klippgrund, ner i den lilla lagunen, ett paradis i miniatyr.
Ett råd för vandrare på Kreta heter "Vandra inte ensam", och det gjorde jag inte heller denna dag, jag hade en medföljande, som jag inte talar om vem det var, men jag tror mitt viktigaste sällskap var den gamla krokiga vandrings/herde-staven från Vita Bergen. Fåren verkade mer bekväma med denna.













En vanlig blomma så här års på klippor och murar nära havet
(Malkolmia flexuosa) - “Agria Violeta” .





En kanske mindre känd vild köksväxt
(Prasium Majus) - “prasia” - på flackare marker.




  #2  
Gammal 2012-04-08, 15:15
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Saxat ur nyheterna

Kul att läsa om både det vardagliga livet liksom fina utflykter på Kreta.
  #3  
Gammal 2012-04-08, 16:17
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Saxat ur nyheterna

Håller med Monkan!
  #4  
Gammal 2012-04-08, 19:21
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Saxat ur nyheterna

Härlig läsning och nu ser jag oxå dina fina bilder
Monica
  #5  
Gammal 2012-04-08, 20:29
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Saxat ur nyheterna

Jättefina bilder, Lugnagatan, och intressant läsning.
  #6  
Gammal 2012-04-08, 20:34
Delfis avatar
Delfi Delfi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 128
Standard Sv: Saxat ur nyheterna

Åh, vilken underbar strand, blir sjuk av att se den...
Trevlig läsning förresten, tack för det!
  #7  
Gammal 2012-04-09, 10:26
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Saxat ur nyheterna

Hvilke fin skildring fra din hverdag i Chania... Jeg nyder dem
  #8  
Gammal 2012-04-09, 12:41
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Saxat ur nyheterna

H e r l i g - som det bruker å være, lugnagatan
  #9  
Gammal 2012-04-11, 21:29
anne anne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bergen
Inlägg: 76
Standard Sv: Saxat ur nyheterna

Hei
Spennende å lese om dine opplevelser på Kreta
den fine stranden på bildet,er den på sørkysten ?

Anne
  #10  
Gammal 2012-04-12, 10:30
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Saxat ur nyheterna

Den fina stranden på bilden är på halvön Akrotiri norr om Chania, alltså på Kretas nordkust.
Lättast att nå är emellertid Stavros på nordvästra Akrotiri. Där är det en lite större badvik, dit det går KTEL-buss direkt.
  #11  
Gammal 2012-04-12, 10:55
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Saxat ur nyheterna

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Den fina stranden på bilden är på halvön Akrotiri norr om Chania, alltså på Kretas nordkust.
Min fru og jeg skal være sammen på Kreta i to måneder snart så ble nyfiken på nøyaktig hvor denne stranden er, har bil og bor ikke så langt utenfor Chania (Almyrida/Plaka) så vi har god tid på å finne frem?
  #12  
Gammal 2012-04-13, 10:08
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Saxat ur nyheterna

Jag har inte internet hemma. Återkommer med beskrivning efter påskhelgen som är nu här i Grekland. Kalo Pascha !
  #13  
Gammal 2012-04-13, 14:57
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Saxat ur nyheterna

Den lilla badviken har uppkommit genom en ravin och kallas för "Seitan Limania", och ligger på nordöstra hörnet av Akroti. Den finns inte utsatt på dom vanliga turistkartorna. Jag har den på en specialkarta med Akrotiri som jag fick på turistinformationen i Chania centrum. Den finns också på topografiska kartan i skala 1:100 000 i dom vanliga turistbutikerna, t.ex. i saluhallen.
Man åker förbi flygplatsen mot Mouzouras och tar av mot Chordaki. I centrum av Chordaki finns ett torg där bussens ändhållplats ligger. Väger går sedan mot havet runt det branta berget Skloka med tv-masten. Detta berg med masten syns vida omkring och är ett bra riktmärke.
Man kommer fram till en kyrka. Där ska man inte fortsätta framåt, utan ta av uppåt på den väg som går upp på berget Skloka. En bit fram går en avtagsväg nedåt, där det är två pilar med namnet på två kyrkor, den ena Ag. Spiridonias. Kyrkan syns framme vid horisonten. När man kommer fram dit är det ett stängsel som måste öppnas - och stängas väl - om man ska få tillträde till kyrkan eller nå branten.
Det bär brant utför. Försiktighet anbefalles.
Längst ned är ett monnument över en omkommen 22-åring. Där går en liten stig rakt fram, och ned, som leder ned i badviken. Den är ganska brant på sina ställen. Utmana inte ödet om det känns svårt att gå nedför.
Längst ned finns tre trappsteg som leder ned till sanden.

  #14  
Gammal 2012-04-13, 18:48
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Saxat ur nyheterna

Takk for beskrivelse/råd! ):

Jeg sitter med et 1:100.000 kart foran meg og ser hvor det er!
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT