Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-08-30, 22:15
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Skopelos/Skiathos

Knappt 2 veckor kvar tills vi beger oss på vår kombinerade resa till Skopelos o Skiathos. Har funderingar på att hyra bil på Skopelos (största ön?) och utnyttja lokalbussen på Skiathos. Låter det vettigt (ni som varit där tidigare)? Något bra tips på biluthyrare i Skopelos stad? Är vägarna i hyfsat skick eller är det mycket branter utan räcken, kurvor, grusväg osv? Har bl a åkt bil på Samos och där var det ju lite serpentiner emellanåt. Finns det busskarta med hållplatser utsatta eller går man "bara" på känsla när man tar bussen på Skiathos? Stort tack till alla som tipsat om matställen i andra trådar. Jag har skrivit ner en del så vi lär inte svälta på den här Greklandsturen heller. Till sist, vi bor på Denise på Skopelos o Palmyra Studios på Skiathos. Har läst att en del av er bott på Denise och det får goda omdömen. Hoppas samma gäller på Palmyra. Nu räknar vi ner, snart lyfter vi...........
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-31, 07:19
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Skopelos/Skiathos

Citat:
Ursprungligen postat av Karin S Visa inlägg
Knappt 2 veckor kvar tills vi beger oss på vår kombinerade resa till Skopelos o Skiathos. Har funderingar på att hyra bil på Skopelos (största ön?) och utnyttja lokalbussen på Skiathos. Finns det busskarta med hållplatser utsatta eller går man "bara" på känsla när man tar bussen på Skiathos?
Är precis hemkommen från underbara Skiathos... Mitt tips är att ta lokalbussen till de olika stränderna och på de allra flesta hållplatserna finns en strand. Min absoluta favorit är Agia Paraskevi (hållplats nr 16)
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-31, 09:23
Buckskins avatar
Buckskin Buckskin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 110
Standard Sv: Skopelos/Skiathos

Lokalbussen är ett utmärkt sätt att ta sig fram på Skiathos, åtminstone när det gäller att ta sig till någon av de underbara stränderna. Jag kan nämna att biljetten för en vuxen i juli kostade 1,80 resp 1,40 Euro beroende på hur långt man åker.
Jag kan rekommendera att hoppa av på hållplats 23 och ta en liten promenad genom den väldoftande pinjeskogen till de makalösa stränderna Mandraki och Elias. Då får ni både uppleva en skön promenad och himmelska bad och sämre kan man ju ha det.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-31, 13:14
Maria26 Maria26 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 30
Standard Sv: Skopelos/Skiathos

När vi var på Skopelos så åkte vi lokalbuss nästan varje dag, funkade utmärkt. Bussarna gick ganska ofta och det var inte svårt att förstå tidtabellen (till skillnad från Samos där inte ens Apollo-guiden kunde förstå tidtabellen...). Det gick att ta sig till alla stränder som vi ville till. Busschauffören ropade upp när man kom till en viss strand, så det var inga problem. Rekommenderar för övrigt Panormos stranden, ligger i en frodig bukt och har klart, fint vatten. Hörde mycket positivt om Limnonari innan vi åkte, men den var överskattad tycker jag. Stora, hala klippblock i vattnet och stranden var det inget speciellt med.

Du kommer säkert få en bra resa, jag trivdes jättebra på Skopelos!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-09-02, 11:01
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Skopelos/Skiathos

Citat:
Ursprungligen postat av Karin S Visa inlägg
Knappt 2 veckor kvar tills vi beger oss på vår kombinerade resa till Skopelos o Skiathos. Har funderingar på att hyra bil på Skopelos (största ön?) och utnyttja lokalbussen på Skiathos. Låter det vettigt (ni som varit där tidigare)? Något bra tips på biluthyrare i Skopelos stad? Är vägarna i hyfsat skick eller är det mycket branter utan räcken, kurvor, grusväg osv? Har bl a åkt bil på Samos och där var det ju lite serpentiner emellanåt. Finns det busskarta med hållplatser utsatta eller går man "bara" på känsla när man tar bussen på Skiathos? Stort tack till alla som tipsat om matställen i andra trådar. Jag har skrivit ner en del så vi lär inte svälta på den här Greklandsturen heller. Till sist, vi bor på Denise på Skopelos o Palmyra Studios på Skiathos. Har läst att en del av er bott på Denise och det får goda omdömen. Hoppas samma gäller på Palmyra. Nu räknar vi ner, snart lyfter vi...........
Åh lyckans er som åker ner nu.
Vi bodde på Denise 09 förra sommaren. Underbar utsikt från 201 samt 100 % nöjda.
Missa ej stranden Hovolos , hoppa av i byn Elios och gå rätt ner samt ta till vänster när ni kommer till stranden. Runda klippan längs ut och ni ser ett strandparadis med vit sand samt ett bedårande blåturkost hav med små vikar.

Hälsa Mary från mig, en trevlig hotellchef som fixar allt.

Kalo taxidi
Birgitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT