Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-12-13, 21:47
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard En magisk kväll …

Var igår i Stockholm på Göta lejon och konserten: en hyllning till Mikis Theodorakis, en fyra timmar lång konsert med Alexandra Pascalidou som konferencier. Efter att hon hälsat oss välkomna - särskilt Theodorakis dotter Margarita samt Olof Palmes två söner och Arja Saijonmaa. Berättade sen i korta ordalag om Mikis Theodorakis liv och om hans kärlek till Sverige. Därefter blev det några tal av bland annat den grekiske ambassadören. Tillsammans med Mikis Theodorakis orkester var det sen dags för Dimitris Babis och Rita Antonpoulous att inta scenen - vet inte om jag tidigare upplevt en så karismatisk kvinna med en sådan kraftfull röst tidigare.

I slutet av föreställningen lyckades man få upp Mikis Theodorakis dotter Margarita på scenen, först väldigt rörd men kunde sen berätta att hon under 80-talet, då hon var i Sverige, haft en en kär vän vid namn Per. Pascalidou undrade då om Per fanns bland publiken …Mot slutet av konserten dök Arja upp på scenen och sjöng två sånger till publikens förtjusning. Att sitta omgiven av greker i en närmast fullsatt teater (1.500 personer) sjungande, klappade, visslande, stampade och som stundom stod upp för att hylla sångare och musiker var en upplevelse jag aldrig kommer att glömma. Det var med andra ord en magisk kväll.

Tyvärr kan jag bara lägga ut bilder på kalimera facebook.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-12-14, 00:25
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: En magisk kväll …

Tack för denna rapport! Förstår att detta blir ett minne för livet.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-12-14, 05:30
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: En magisk kväll …

Jag tackar även för din beskrivelse av den magiska kvällen! Du skriver så fint att jag nästan var deltagande fast jag sitter i Mikis land och väntar på soluppgången vid Joniska havet.
Måste verkligen vara ett minne för livet för dig!

Birgitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-12-15, 13:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: En magisk kväll …

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Var igår i Stockholm på Göta lejon och konserten: en hyllning till Mikis Theodorakis, en fyra timmar lång konsert med Alexandra Pascalidou som konferencier. Efter att hon hälsat oss välkomna - särskilt Theodorakis dotter Margarita samt Olof Palmes två söner och Arja Saijonmaa. Berättade sen i korta ordalag om Mikis Theodorakis liv och om hans kärlek till Sverige. Därefter blev det några tal av bland annat den grekiske ambassadören. Tillsammans med Mikis Theodorakis orkester var det sen dags för Dimitris Babis och Rita Antonpoulous att inta scenen - vet inte om jag tidigare upplevt en så karismatisk kvinna med en sådan kraftfull röst tidigare.

I slutet av föreställningen lyckades man få upp Mikis Theodorakis dotter Margarita på scenen, först väldigt rörd men kunde sen berätta att hon under 80-talet, då hon var i Sverige, haft en en kär vän vid namn Per. Pascalidou undrade då om Per fanns bland publiken …Mot slutet av konserten dök Arja upp på scenen och sjöng två sånger till publikens förtjusning. Att sitta omgiven av greker i en närmast fullsatt teater (1.500 personer) sjungande, klappade, visslande, stampade och som stundom stod upp för att hylla sångare och musiker var en upplevelse jag aldrig kommer att glömma. Det var med andra ord en magisk kväll.
Tack snälla för rapport!

Jag kan (nästan) leva mig in hur fantastiskt det var!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-12-17, 10:20
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: En magisk kväll …

Föreställningen var fyra timmar lång (17.00 till 21.00) vilket vi inte visste - troligen ingen annan heller. Det gjorde att vi inte hann besöka någon grekisk taverna som planerat då dom stängde redan 22.00. Vi som tänkt avsluta kvällen med att äta grekiskt, dricka en ouzo, sen en flaska retsina. Det enda vi hittade när vi rundat hotell Malmen där vi skulle bo var en hamburgerkedja, samt på torget intill en korvvagn samt en annan vagn på vilken det stod grekisk ….(tyvärr glömt resten). Kvällen avslutades med en pita gyros och en Coca cola på ett kyligt och ödsligt torg.

Tyvärr inget ställe jag kan rekommendera. I alla inte en Pita gyros - åt upp halva. Men däremot dagen efter …
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-12-19, 15:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: En magisk kväll …

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Föreställningen var fyra timmar lång (17.00 till 21.00) vilket vi inte visste - troligen ingen annan heller.
Grekiska konserter kan vara väääldigt långa, och det är ju bra om konserten är bra, som det var i ert fall. Synd att ni inte kunde få en riktig grekisk middag.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-12-19, 22:31
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: En magisk kväll …

Lite snopet var det allt. Men dagen innan hade vi varit hembjudna till ett äldre grekiskt par - en relativt ny bekantskap. Det blev en trevlig kväll med grekisk mat och dryck, och jag fick chansen att prata lite grekiska. När jag berättade att vi dagen efter skulle till Stockholm på konserten, reste sig Vangelis från bordet och kom efter en stund tillbaka med ett fotografi som han lade framför mig på bordet. På det gulnande fotografiet kunde jag se en ung Vangelis tillsammans med med en lika ung Mikis Theodorakis. Han berättade sen att dom varit vänner.

Vilket sammanträffande …
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-12-20, 03:50
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: En magisk kväll …

Så fint...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-12-20, 16:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: En magisk kväll …

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Vilket sammanträffande …
Ja, verkligen!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT