Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Södra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-11-20, 08:11
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Gavdiotika

Läste att den gamla delen av Paleochora kallas Gavdiotika och att det skulle bero på den byggdes av fiskare från Gavdos. Efter andra världskriget kom dessutom befolkning från Gavdos och övertog de bosättningar som tvångsförflyttade österlänningar haft på Kreta.

Nån som vet mer om detta?

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-11-20, 08:40
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Gavdiotika

GAVDIOTIKA kallas den del där jag alltid bor i Paleochora, alltså Haris Studios. I samma hus finns Waters Edge Cafe. Området ligger i sydöstra delen av Paleochora, där stenstranden finns.

Jag har inte intervjuat Haris så väldigt mycket, men han har berättat att han är född på Gavdos och det är också hans 93-åriga mor. Dom har fortfarande ett hus kvar på ön Gavdos. Haris var fiskare men blev skadad vid en fiskeolycka med otillåtna fiskemetoder. Han har ingen högerhand och var blind på höger öga. Nu är han totalt blind sedan 3-4 år. Efter olyckan öppnade han Waters Edge Cafe och Haris studios tillsammans med sin dåvarande hustru Flora från Skottland. Han har även Yiorgos studios.

Så de troliga är att det är att det var Gavdosbor som bosatte sig där. Jag har alltid vurmat att åka till Gavdos. Jag har sagt att jag ska åka dit innan jag dör, men Haris motsätter sig att jag åker i dec-jan. Jag kan bli inblåst någon vecka eller så. Men jag har då hans hus till förfogande.

Gavdos är den sydligaste punkten i Europa och det bor färre en 50 personer där, men många, ibland udda, turister brukar långbo där.



Ibland ser man Gavdos väldigt nära Paleochora!

Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-11-20, 12:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Gavdiotika

Tack för info, Birgitta! På Yiorgos har jag f ö bott

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-11-23, 14:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Gavdiotika

Det är samma med Anafiotika nedanför Akropolis i Aten. Där bodde folk från Anafi som jobbade i Aten. De byggde en liten ”stad” som de bodde i.



Anafiotika nedanför Akropolisi Aten.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-06-12, 22:15
meltemi meltemi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Örebro
Inlägg: 129
Standard Sv: Gavdiotika

Som mest bodde det ca 8000 på Gavdos, kommer inte ihåg när, men för några hundra år sedan.
Runt mitten på augusti är det ca 2000 turister där och mesta dels atenare.
Det finns många övergivna tält på ön, bara att bosätta i dem 👍, även hyddor efter hippisar.
Du kan vara naken nästa i alla ställen utom i dem få matställen och minimarketen.
Gavdos nämns även i bibeln.
Nu 50-100 fastboende, beror på var du läser fakta.
Gavdos min absoluta favorit ööö.
Paleochora nr 2.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT