Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna

Visa resultat för omröstning: Vilka av Saroniska öarna har du besökt?
Agistri 36 25.53%
Egina 67 47.52%
Hydra 44 31.21%
Poros 53 37.59%
Salamina 4 2.84%
Spetses 28 19.86%
Har inte varit på någon av öarna 49 34.75%
Flervalsomröstning. Antal röster: 141. Du får inte rösta i den här omröstningen

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-02-20, 15:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Vilka av Saroniska öarna har du besökt?

Det finns sex bebodda öar i Saroniska ögruppen. Den populäraste torde vara Egina eftersom det är många Atenare som åker dit, men vilken ö som har flest skandinaviska besökare återstår att se. Jag har jag varit på fem av öarna, endast Salamina återstår. Vad jag vet är det endast en Kalimeramedlem som har varit på Salamina. Kanske du kan berätta lite om ön.

Vilka öar har du varit på? Lägg dina röster här ovan...
  #2  
Gammal 2009-02-21, 08:42
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vilka av Saroniska öarna har du besökt?

Räknas det att jag var till Salamina 1968? Vi bodde i Aten och det var en lagom utflykt, först buss eller taxi (fullproppad) till Pireus, sen båt till Salamina, sen gick vi till nån strand med utflyktskorg och barn medan svärfar stannade på första bästa kafeneion för några koupes retsina. Min man fiskade-oftast bläckfisk- och jag och resten av gänget badade. Av omgivningen minns jag inte ett dugg, men småbarnsmammor har ju gröt i huvet,vet vi ju alla.
Det var jättepopulärt bland Atenbor att köpa tomt på Salamina och vi hade lust, men inte råd...
  #3  
Gammal 2009-03-09, 17:43
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Vilka av Saroniska öarna har du besökt?

Jag firade Påsken på Salamina för några år sedan. Det var fint där men känndes lite väl bebyggt, massor av hus på en del ställen. Inte så konstigt kanske, för var och var annan Atenare har ett hus där, kändes det som. Färjorna var knökfulla dit och tillbaka till Aten. Jag skall försöka hitta några bilder därifrån. Här några bilder! De säger väl inte så mycket om hur ön ser ut men i alla fall något litet om den.


Färjan från Pireus till Salamina vid påsken 2004.


Hamnen i Paloukia på Salamina.


Hus på kullarna i Seliniatrakten dår vi bodde.



Vy mot Pireus.

Bilderna känns ju inte så där spännande tycker jag. jag tog mest bilder av personlig karaktär denna gång. Bilderna är tagna runt den 10 April 2004. Roliga dagar var det i alla fall. En upplevelse att få vara med på Påskfirandet. Det grillades lamm vid varje husknut, oj va det luktade gott!

MVH
Yeasou

Senast redigerad av yeasou den 2009-03-09 klockan 17:46.
  #4  
Gammal 2009-03-14, 18:29
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Vilka av Saroniska öarna har du besökt?

Jag har varit på alla 6 av de saroniska öarna, men bara bott på Agistri, Egina och Spetses.
Salamina har jag alltså bara varit på över dagen och lustigt nog så var det samma påsk som Yeasou var där.
Jag var där den 11 april 2004.
Salamina är inte en ö som jag har behov av att återvända till och det är inte en ö som jag tycker jag vill rekommendera att man använder tid och pengar på.
Vi var mest nyfikna och tyckte väl att det kunde vara trevligt med en utflykt till en närliggande ö när vi hade god tid i Aten på en vårresa, men det är mycket trevligare med en dagstur till Egina om man har lust med det.

Salamina var väldigt bebyggt med många hus, nästan lite förortsaktigt till Aten på något sätt. Jag tog lite tråkiga bilder som visar ungefär samma stil på ön som Yeasous bilder:













  #5  
Gammal 2009-03-14, 19:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vilka av Saroniska öarna har du besökt?

Kul att se Marianne och Yeasou! Lite småcharmigt faktiskt för en annan som gillar ställen som inte är så extremt "öiga"..Salamina ska nog få en övernattning nån gång, bara för att se hur där är! Jag gillar mer och mer de där ställena som är tätt bebodda.

Lissi
  #6  
Gammal 2009-03-21, 10:06
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vilka av Saroniska öarna har du besökt?

Jamen, förort till Aten är precis vad det är. Hade vi haft råd att köpa en tomt , då på sextiotalet, hade vi kunnat sälja den nu och tjänat en hacka. ( Tänk så många goda affärer man missat!)
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT