Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-02-15, 12:47
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Favoritplatser på fastlandet

Just nu diskuteras det om favoritöar i annan tråd, men det vore intressant att få veta era favoritplatser även på fastlandet

Min favorit är Thessalonikiområdet i nordöstra Grekland, men även från Peloponnesos har jag fått positiva intryck.

//Zanét
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-02-15, 15:03
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Oj,oj det var en svår fråga, det finns massor med ställen. Men Halkidiki är väldigt vackert och sedan finns Parga med omnejd, Volos med Pilion och förståss Pindosbergen med sina vackra byar och skogar. Kan inte välja bara en.......

Yvonne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-02-15, 15:16
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Vi har bara vari till Parga på fastlandet så valet blir lätt...

//Åke
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-02-15, 15:25
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Jag har bara besökt Aten och Pireus så...Plaka och Acropolis då

Kikh
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-02-15, 17:59
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Vilken initiativtagningsförmåga, starta en egen tråd för fastlandet.
Som jag skrev tidigare så är min favorit på fastlandet Plaka nära Leonidio men tråden till ära ska jag ta fram en annan favorit som jag inte riktigt förstår att jag kunde trivas i.
Nu handlar det om Kassandrahalvön, alltså den västra landtungan utanför Thessaloniki, här hittade vi en liten turisthåla utan någon som helst fast befolkning, byn heter Skala Fourkas och finns på västkusten sydväst om Kassandra. Här bodde vi bra vid stranden på Hotell Australia, maten var god och det fanns ett bra utbud av butiker i byn.
Det var till och med så jag kollade upp att man kan flyga till Thessaloniki och sedan åka buss till Skala Fourkas och bo där om man inte vill hyra bil under hela turen som vi gjorde.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-02-15, 18:12
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Har bara varit i Aten-området några gånger och det var länge sen. Men något ställe jag gillade då var Glyfada med alla "exklusiva butiker"... det var sånt som imponerade på en när man var i 20-års åldern

Malin
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-02-15, 20:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Mina favoritplatser på fastlandet så här långt är området mellan Parga i väster med Zagoriaområdet, och trakten kring Metsovo mfl platser..... Peloponnessos är också väldigt vackert, ialla fall där jag varit på östra sidan.... Även Sithoniahalvön och upp mot Thessaloniki...Aten förstås....
Efter sommarens bussluffning tre veckor finns där säkert fler...Grekland är GRYMT vackert!!!
Jag är dock mer förtjust i fastlandet än i öar, DET har jag upptäckt genom åren!!!

Lissi - som längtar efter nya pärlor
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-02-15, 20:34
Grek_ságapo
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Preveza

Senast redigerad av Grek_ságapo den 2006-02-15 klockan 20:34. Anledning: Oj
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-02-15, 20:40
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Jag har undrar mycket varför man i allmänhet reser mest till öarna? Varför går alla (nästan) charterresor tex till öarna? (Det som jag har sett är Halkidiki)

Om ni (med flera) tycker att fastlandet är så bra, så fattar inte jag varför öarna ratas så... Vad kan vara orsaken...?

Jag har blivit väldigt nyfiken på fastlandet när jag läser resebrev och inlägg...

Gita
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-02-15, 20:58
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Kanske inte en favoritplats, men vackert var det när man kom med bussen på väg mot Athen från Parga; Bron över till Peloponessos från antirio till Rio. Mycket vackert finns det att se på platser som skiljer sig från ö-världen.



Tommy
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-02-15, 22:26
Mixelite Mixelite är inte uppkopplad
-
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 66
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Jag har undrar mycket varför man i allmänhet reser mest till öarna? Varför går alla (nästan) charterresor tex till öarna? (Det som jag har sett är Halkidiki)
Gita
Halkidiki har vi vært på, i Atytos, og det var veldig trivelig, men ikke helt som å være på Chios. Fra Norge går det iallfall charterreiser til Parga, Halkidiki og Peloppones.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-02-15, 23:03
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet


Peloponnessos om våren var en fantastisk opplevelse
Kardamili m/omegn er min fastlandsfavoritt

Kari


Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-02-16, 01:46
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Jag har ju tyvärr inte varit så mycket på greklands fastland, det är något med öar som jag gillar. På en lagom stor ö har jag kontroll, fastlandet känns så stort...
Men! Jag är nyfiken på Peleponnessos och Pilion.
Zagoria skulle också vara spännande och Pindosbergen plus Meteora.

Av det jag hittills har sett av fastlandet så tycker jag att bergen man passerar mellan Patras och Korinth är vackra!
Får alltid lust att svänga av där och köra till Kalavrita.
Tyvärr har jag alltid haft någon färja att passa i Pireus så ännu har det inte blivit någon avstickare till Kalavrita, men kanske en vacker dag?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-02-16, 08:28
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Glömmer aldrig en resa med bil genom Pilion och övernattning på små byar, det var en naturupplevelse som heter duga.

Detsamma gäller småbyar uppåt Ioannina. Min svärmor har ett litet hus uppe i en by uppåt Ioannina, byn ligger högst upp på berget och man ser gränsen till Albanien långt ner i dalen , runt omkring ligger berg och dalar. Vi var där en väldigt solig och varm påsk för 3 eller 4 år sedan, att vakna på morgonen och gå ut på altanen och dricka kaffe när alla träden stod i blom och lätt dimma var omkring oss för vi var väldigt högt upp, det var nog så nära himmelriket man kan komma. Färgerna och lugnet går inte att beskriva.

Jag tycker mycket om öar också, men efter mycket resande i Grekland tycker jag att fastlandet har de bästa naturupplevelserna.

Monica
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-02-16, 12:05
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Peleponnessos Messinias som bjuder på det mesta höga berg och djupa dalar,underbara stränder,massor med mysiga små byar,lite större städer,kultur och historia,inte så mycket turister och hyfsade priser!
Agda
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-02-16, 20:47
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Jag är nog en lite annorlunda greklandsresenär jämfört med många här på Kalimera då jag känner till fastlandet bättre än övärlden. Jag har täckt i stort sett hela fastlandet (Peloponnesos exkuderat), och har många, många favoritplatser; Metsovo, byarna i bergen mot Bulgarien, området runt Prespa lakes (speciellt byan Ag. Germanios), och förstås Thessaloniki. Men...en plats som slår allt jag upplevt i Grekland hittills är METEORA. Vilket ställe! Att sitta på en klippa högt, högt upp och titta på solnedgången där är något av det finaste jag upplevt i Grekland.

Outi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-02-18, 14:16
Zississ avatar
Zissis Zissis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 3
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Nea Apollonia, Thessaloniki!

Zissis
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-02-18, 18:44
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Nästan omöjligt att kunna välja, så många härliga platser på fastlandet har jag upplevt under femton år!

Plaka, Akrópoli sett nedifrån i månljuset
Delfi, Meteora, Metsovo, Nafplio, Mani
och jag tycker mycket också om Thessaloniki och Kavala... och om tiotals andra mindre ställen .

Eija
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-02-18, 22:50
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Har bara varit i Aten och i Kalamata, på Peleponessos. kommer ihåg att passagen över Korintkanalen med tåg var ruggig, OBS det var på 70-talet. Kanske har man gjort så att resan numera känns tryggare.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-02-20, 12:19
Ann Ann är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Karlshamn
Inlägg: 124
Standard Sv: Favoritplatser på fastlandet

Ja det här var svårt!

Parga är ju jättefint med dess omnejd, Metsovo något verkligt vackert, en alpby i Grekland.
Naplion på Peloponessos och inte att förglömma Aeropoli på yttre Mani, en helt fantastisk by!

Hälsar Ann som ska fortsätta att utforska fastlandet i år
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT