Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-28, 15:05
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Varning för restaurang Enplo i Chania

Lovade mig själv och de kretensare (och på Kreta boende svenskar) att jag skulle skriva på Kalimera och varna för en restaurang i Chania stad som heter Enplo (eller En plo). Den ligger väldigt nära restauran Ela, i korsningen av Pourtou och Kondilaki.

Jag trodde inte att jag/vi kunde bli så lurade, vi har ju rest en del, kan inte förklara hur vi gick på denna miss. Vi var väl lite loja av värmen, relaxade OCH dessutom så visade hovmästaren en inplastad resguide från Aftonbladet, där tidningen rekommenderar just denna restaurang.

För att göra en lång story kort, så i efterhand märkte vi att de utnyttjade värmen, vår törst, vår trötthet och att vi inte misstänkte något, vi var godtrogna. I ett nafs var en vinflaska öppnad - utan att vi hade sett menyn och priserna. Maten som vi fick var ordinär, nej, dålig och innehöll just det som vi hade sagt ifrån 3 ggr (lök och paprika i sonens pasta carbonara).

Priserna var otroliga, och gick ej att kolla eftersom notan var på grekiska och vi fick inte behålla den - även om vi försökte.

Vi brukade betala ca 80 euro för 6 personer på andra tavernor (mat, öl, vin, läsk) men här blev notan 110 euro för 4 personer (varav ett var barn).

Ja, vi lärde oss en läxa, vi var arga och pustade och frustade, folk som vi pratade med tyckte synd om oss (och också om sig själva, hela området får dåligt rykte och turisterna köper inget i affärerna runtomkring när de har varit på Enplo, de är så arga!) och vissa skrattade åt oss, skakade på huvudet och gav olika förklaringar. De förklaringar som kretensarna och svenskarna som bor på Kreta angav var: Maffiakrog (maffiapengar), dubbla menyer, snabba aktioner så att kunderna blir förvirrade och att Aftonbladet har fått "svarta pengar" för att rekommendera krogen. Vem vet vad som är sant? Har skrivit till Aftonbladet och väntar på svar - jag frågade hur de kan rekommendera sådant här ställe.

Vill ni känna er lurade, rövade, arga, fåniga - gå på Enplo. Annars - lär er av vårt misstag!

Om ni vill ha god mat till bra pris, så testa Ela eller ännu hellre Karnagio. Den ligger i hamnen, men bortanför "turistkrogarna", adressen är Katechaki Square 8. Nära kulturministeriet. De är seriösa och har god kretensisk mat.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-28, 16:19
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Min son och hans sambo blev blåsta där förra sommaren så jag instämmer i varningen!
Gunilla
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-28, 18:58
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Fy faraoSå ledsamt att sådant förekommer i Grekland nuförtiden Man är ju van vid att allt är så bra, för det mesta
Kanske lika bra och försöka vara lite mindre blåögt i fortsättningen

Riitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-28, 19:23
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Vi skulle møte to vennepar for middag på Ela en kveld, men vi var litt sent ute. Da vi kom, hadde musikken og den dyktige segeren fristet dem til å sette seg og bestille på denne restauranten det advares mot. Vi var advart fra før, og bestilte bare noe å drikke.

Fisketallerkenen som de hadde bestilt 2 av, for 2 personer hver, var omtrent uspiselig. Den største fisken var ikke bare rå, men frossen i midten! En ekstra runde på grillen etter klage, var langt fra nok til å gjøre den til en kulinarisk opplevelse. Det ble båret ut omtrent like mye fisk som det ble båret inn. Og summen på regningen var sjokkerende, og umulig å få forklaring på.

Så hvis dere ikke vil spise på Ela eller Kali Kardia i gaten nedenfor, så fortsett gaten langs muren (jeg er ikke god med gatenavn) til Moutopaki, en av de aller beste tavernaene på Kreta!

Senast redigerad av JohnS den 2008-07-28 klockan 19:30.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-07-28, 19:33
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 315
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Usch vad trist. När vi var i Chania häromveckan gick vi bort från torget, vet inte vad restaurangen hette, men den var helt ok. Blir trött på alla inkastare och undviker sådana restauranger. Har faktiskt hört fler klaga på Enplo!

/Ulrika
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-07-28, 19:48
meriva meriva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 17
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Vi blev också blåsta i sommar på samma ställe.Special offer plus två glas vin 67 Euro.
vi fick ej någon meny,dom var snabb med erbjudandet och vi frågade ej efter priset.Det var ju inte någon lyxmåltid precis.Dyraste lunchen för oss i Grekland någonsin.
meriva.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-07-28, 20:56
Anita_K Anita_K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 11
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

De försökte med oss förra veckan. Till sist efter tredje "nej, tack" sade jag att vi ska äta på "Tamam" och ingen annanstans. Då gav dem sig och hoppade på nästa. Trist.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-07-29, 09:25
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Detta är Chanias skittaverna numero 1.
De har duktiga inkastare dessvärre och levande musik vilket ju lockar ovetande turister om ställets status. Stanna ALDRIG här hur mycket de än försöker locka er in, även om de lockar med en drink.
Den drinken kommer ni att få betala många gånger om.
JohnS, gatan upp till Moutoupaki, vilken är en av Chanias bästa, heter Porto och tavernan, som du vet, ligger uppe i hörnet vid nr 60.
Antonis och Maria serverar god och vällagad mat.
Ela som också nämndes ligger Kondilaki 47.
Som sagt två bra val för god mat i Chania.
lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-07-29, 09:59
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Hej på er

Vi var där i Maj och blev lurade. 2 st Lamstifado och 2 st öl = 62 euro.

Lolis
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-07-29, 10:21
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Jag grunnar på om det icke kunde vara på sin plats att författa en skrivelse till Tourist Police, Chania Prefecture i akt och mening att
sätta ordningsmakten på spåret.

Såvitt mig bekant är det lagstadgat att
alla tavernor måste ha menyns prislista uppsatt på synlig plats utanför
etablissementet.

Efterom brottsprovokation är en laglig metod att fånga skurkar i Grekland förmenas det bliva tämligen enkelt att fånga ägarna på kroken samt få dem lagförda för bedrägeri.

Arne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-07-29, 10:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
att jag skulle skriva på Kalimera och varna för en restaurang i Chania stad som heter Enplo (eller En plo). Den ligger väldigt nära restauran Ela, i korsningen av Pourtou och Kondilaki.
Visst är det den här tavernan du menar Gita?

Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-07-29, 11:19
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Hej
Ja det är den hemska tavernan.

Lolis
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-07-29, 12:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av lolis Visa inlägg
Ja det är den hemska tavernan.
Då har jag också varit där, eller i alla fall gått förbi några gånger. Inkastarna är så eneverande att jag aldrig skulle få för mig att äta där. När vi gick förbi i höstas kastade sig en av inkastarna fram för att ta Camilla i handen och hälsa henne välkommen. Hon drog snabbt tillbaka sin hand, någon hälsning blev det inte. Men vi stannade för att lyssna på vad han hade att säga, nyfikna som vi är. Han blurrade om hur bra maten är, hur poppis stället är och att Aftonbladet (han förstod att vi var svenskar) rekommenderade dem. (Gita: jag gör en del jobb åt AB, känner många där osv, och jag kan inte tänka mig att de skulle ta betalt för att göra reklam.) Han såg sedan min Kalisperatröja och undrade vad det var. Jag berättade. Han tyckte då att jag skulle skriva om dem på Kalimera. Om han bara visste vad som skrivs nu.

Det finns många bra restauranger i Chania: Portes, Ela, Tamam och Kalderimi bara för att nämna några.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-07-29, 13:07
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Jag tycker att nästa från Kalimera som råkar ut för dom, kan berätta för om att dom har dåligt rykte i hela Sverige nu Skulle inte skada med en liten tankeställare kanske

Riitta
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-07-29, 17:15
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Ja, Janne, bilden är från hemskestället. Nästan så jag skäms när jag tänker hur jag lät mig luras, men man är ju inte på sin vakt hela tiden, ibland låter man sig tjusas av musik, stämning eller som i detta fall - Aftonbladets rekommendation.

Kan det vara så att Aftonbladets rekommendation är gammal, och att man har bytt ägare efter det? Tror ej heller att de kan ha fått pengar, MEN det är ett rykte som florerar i Chania. Kostas som arbetar som hovmästare i Agia Marina nämde att det existerar dubbla menyer, med olika priser och att kunden ALDRIG får behålla kvittot. Han hummade igenkännande och hade hört om alla deras knep från andra "offer". Det var han som rekommenderade Karnagio, och det var ett toppentips!

Vi får se vad det blir för respons från Aftonbladet, det är allvarligt om de rekommenderar något som är så här dåligt, vi verkar ju inte vara de enda som har blivit lurade...

Arne - jag funderade på detta med turistpolis, men någon som jag talade med sa att detta var känt av dem, men inget görs, just därför nämndes "Maffia-pengar". Hur gör man annars om man vill kontakta dem?

Och alla ni som skall till Chania - undvik Enplo!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-07-29, 18:40
ALba ALba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 76
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Vilken tur vi hade i somras då! Vi gick förbi den tavernan och dom tjatade ju hemskt om att vi skulle komma in och som till alla andra drog dom fram Aftonbladet. Bara pga den recensionen och främst att det skulle spelas musik där gjorde att vi funderade hur vi skulle göra men sedan valde vi att gå på Ela istället, nu ser jag att vi gjorde helt rätt! Ela var ju förresten super, en av dom mysigaste krogarna i Chania. Kan även rekommendera Semiramis ett stenkast därifrån, dit går vi alltid åtminstone en kväll då vi är i Chania.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-07-29, 19:54
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Kan det vara så att Aftonbladets rekommendation är gammal, och att man har bytt ägare efter det?
Vad man kan utläsa på nätet så är deras Kretaguide från 2005, är det i den rekommendationen finns så har den ju några år på nacken.
// Helén
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-07-29, 23:59
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Visst är det den här tavernan du menar Gita?

Lustigt nog ser det ju ut som om kvinnan som går förbi "pekar finger" till inkastaren...!

Lena*.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-07-30, 07:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Lena* Visa inlägg
Lustigt nog ser det ju ut som om kvinnan som går förbi "pekar finger" till inkastaren...!

Lena*.
Ja det gör hon säkert och han ser aggresiv ut. I Rethymnon fanns det förr ja den kanske är kvar en taverna med så aggresiva inkastare att folk fick gå på andra sidan vägen när de skulle passera stället. De skämmer verkligen ut sitt land och är ofta illa omtyckta av många i lokalbefolkningen.

Eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-07-30, 08:34
Ewas avatar
Ewa Ewa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Jag grunnar på om det icke kunde vara på sin plats att författa en skrivelse till Tourist Police, Chania Prefecture i akt och mening att
sätta ordningsmakten på spåret.

Såvitt mig bekant är det lagstadgat att
alla tavernor måste ha menyns prislista uppsatt på synlig plats utanför
etablissementet.

Efterom brottsprovokation är en laglig metod att fånga skurkar i Grekland förmenas det bliva tämligen enkelt att fånga ägarna på kroken samt få dem lagförda för bedrägeri.

Arne
Anmäl dom!! Jag säger det igen ANMÄL DOM!! SKANDAL ATT DETTA FÅ FORTGÅ!!/Ewa
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT