Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-07-09, 11:15
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Skiathos flygplats

En brittisk turist blev skadad, när hon stod för nära planet vid Skaithos flygplats. Det var helt sjukt. Både när man landade och lyfte, stod folk och vinkade utanför. Varför har de inte säkerhetsavstånd?

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-07-09, 22:40
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Skiathos flygplats

Det är ett exempel bland många andra där vi gemensamt har anledning att fundera över hur långt "samhällets" eller "någon annans" ansvar ska sträcka sig.

Någonstans måste det ansvaret möta en gräns där även medborgarna själva med hjälp av det sunda förnuft som de eventuellt har begåvats med får ta ett eget ansvar. Den gränsen kommer sannolikt alltid att vara ifrågasatt. "Det är väldigt ofta någon annans fel!". Jag tycker att det väldigt ofta handlar om att i första hand själv ta ansvar för sin säkerhet och sitt liv.

Har dock inte koll på alla detaljer i just det här fallet. Men jag upplever att det alltför ofta handlar om brister i eget ansvar som sedan gärna skylls på någon annan.

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-07-10, 11:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 649
Standard Sv: Skiathos flygplats

Ja, du har rätt Masse. Men, tyvärr så tänker inte folk själva längre. Jag kan bara citera Stikkan Andersson "Folk är inte så dumma som man tror. Dom är dummare".

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-07-10, 12:34
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Skiathos flygplats

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, du har rätt Masse. Men, tyvärr så tänker inte folk själva längre. Jag kan bara citera Stikkan Andersson "Folk är inte så dumma som man tror. Dom är dummare".

/Netwolf
Den var bra! ....


..... och den fick mig att minnas ett annat citat som jag tycker är kul.
Minns inte vem det var som sa det, men citatet låter som följer:

"Det är bättre att tiga och låta folk tro att man är dum, än att öppna munnen och undanröja allt tvivel!"

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-07-10, 22:13
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Skiathos flygplats

Myndigheterna på Skiathos har tydligen gjort det de har kunnat för att åtminstone informera rigoröst i området kring flygplatsen. De har som de uttrycker det, även satt upp trafikljus där längs vägen närmast vattnet. Men DET är ju inte problemet, tycker att det som myndigheterna har uttalat sig om, verkar rätt naivt. Det är heller inte luftfartsmyndighetens ansvar eftersom den där vägen filmen visar, ligger utanför själva flygplatsområdet. DESSUTOM finns ju ett stängsel där folk står, som inte är EN METER högst ens !! Människor som är "för gamla" för att kontrollera sig själva vid kraften som planen avger vid start är ju inte lämpliga att vistas där. Det var närmast det som orsakade den 61-åriga brittiskans svåra skador vid händelsen.

Jag är flygnörd och har varit på Skiathos men aldrig där detta utspelar sig, skulle inte vara så himla dum! Dessutom gillar jag betydligt större flygplan om jag ska stå någonstans och glo på dem.


/ Hasse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-07-10, 23:09
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 733
Standard Sv: Skiathos flygplats

Jag har varit precis så dum!!
Ville väl se om jag kunde bota min flygrädsla genom att chocka kroppen under inflygningen.
Nog för att jag skakade ett bra tag efter den upplevelsen men flygrädslan kommer o går fortfarande. Den största choken var nog att det var tillåtet att stå där vi stod när planet swishade över huvudet och fullkomligt klöv hårtopparna.
/ Kajja
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-07-11, 01:05
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 152
Standard Sv: Skiathos flygplats

Där finns ju varningsskyltar uppsatta överallt runt start/landningsbanan. Och nu också trafikljus! Om man väljer, SJÄLV, att placera sig där ändå har man bara sig själv att skylla på! Skiathos kan inte bara stänga av den vägen eftersom den leder till en liten by och även till en populär beach, Xanema. De kan ju inte ha vakter posterade där jämt, eller hur! Hur skulle de annars kunna se till att ett "förbud" efterlevs? Så, det är inte tillrådigt att stå där men somliga gör det ändå. Med känt resultat..... Så sorgligt att obetänksamma människor blir skadade men, som sagt, om man inte beaktar givna varningar har man bara sig själv att skylla på. Man bör dock, definitivt, inte skylla på Skiathos ledning!
Catlady, som tycker människor bör tänka sig för lite mer......
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-07-11, 15:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Skiathos flygplats

Det är inte första gången det händer, inte ens första gången i år. Vi gillar också att kolla in flygplan på Skiathos, men aldrig vid landningsbanan. Usch och fy!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT