Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-20, 19:53
Alexo Alexo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 19
Standard Vart i Grekland i Juni?

Ber någon moderator att ta bort det gamla inlägget hittade inte hur jag kunde komma in och ändra i det.

Vi har i alla fall bestämt oss för att resa till Grekland i Juni under midsommarveckan i sådana fall.

Är detta en bra period att åka till Grekland? Och sedan till det viktigaste vart ska vi åka? Vi söker efter ett vackert och genuint ställe där det är relativt billigt åtminstone och där det finns god mat och fina stränder.

Finns det sevärdheter i närheten är det ett stort plus men inte prioriterat

Reser då med ett barn på 2 år också som sagt.

Dessa öar har vi under luppen är det någon vi borde slå till på eller har ni någon bättre idè?
Zakynthos, Naxos, Kreta, Pargas eller Ios
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-20, 19:57
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Vart i Grekland i Juni?

Naxos låter perfa för er.
Men det är ju resan förstås...
Aten och inrikesflyg, Aten och båt (5h) eller Santorini och båt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-20, 23:22
Alexo Alexo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 19
Standard Sv: Vart i Grekland i Juni?

Har faktiskt kikat in mer och mer på Naxos. Är det bäst att bo inne i naxos stad för att få mest utav vistelsen eller är det inte tillräckligt med lugn och ro så att säga?

Och kan du eller någon annan rekommendera något hotell kanske ? Hur är priserna på Naxos nu, hört att dem brukar ha ganska billiga priser på saker och ting.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-21, 06:19
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Vart i Grekland i Juni?

Jag rekommenderar också Naxos, som har det mesta. Naxos är för oss ett MÅSTE minst en gång per år.

Vi föredrar att bo utanför Chora, i Agios Prokopios. På hotellet med samma namn. Där är det lagom lugnt och stilla tycker vi. Hotellet har inte havsutsikt men annat överväger detta. Man är gästvänliga, lånar ut strandparasoller och strandleksaker. Barnen trivs där, man har till exempel åsna, hund, gäss och höns. Ska även införskaffa strutsar. Vi vill aldrig missa förmiddagspromenaden till Fotis lilla taverna, att sitta under tamariskerna och titta ut över havet.

Här kan man vandra till Agia Anna, Maragas och Plaka om man skulle vilja ha lite motion. Fina tavernor, som uppfyller våra smakupplevelser och inga inkastare. Supermarkets finns alltid i närheten var man än bor.

Ungefär varannan dag tar vi bussen in till stan. Den går minst en gång i timmen och är billig. På dagtid inhandlar vi sådant vi lättare hittar i en större by. Snittblommor i blomsteraffären, kryddor och ost i den fina kryddbutiken, Kitron i presentförpackning till bekanta hemma som uppskattar den likören. Det brukar även bli ett besök hos frisören och kanske posta ett paket på posten.

Någon gång åker vi även in på kvällen för att återkomma till de tavernor vi funnit berömliga, eller kanske prova någon ny. Att sitta på den italienska tavernan och blicka mot Portara missar vi aldrig. Där är vi välkända! Men vi har märkt att det är mycket livligare inne i stan, så den eventuella stress som kommit smygande över oss försvinner när vi sätter oss i bussen "hem" mot Prokopios.

Det finns även bra planerade rundturer till stora delar av ön. Vi har åkt dom flesta och kan konstatera att Naxos har en omväxlande natur med olika växtzoner.

Vi har tagit Naxos till våra hjärtan.

Birgitta och Arne.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-21, 06:36
Alexo Alexo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 19
Standard Sv: Vart i Grekland i Juni?

Tack för utförligt svar. Hur fungerar det med den 3 timmar långa färjan tro? När man har ett litet barn som gärna blir rastlös så att säga

Vi har absolut inget problem med att promenera alls faktiskt så länge det inte är hutlöst långt med tanke på vagnen och dottern våran då så klart Vad heter "huvudstaden" i Naxos?
Ligger priserna lägre än i många andra öar i Grekland eller är det ungefär lika?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-21, 16:52
Alexo Alexo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 19
Standard Sv: Vart i Grekland i Juni?

Vi kommer skippa Naxos efter lite övervägande. Om ni har tips om något annat ställe som också faller in i kriterierna kan ni väl tipsa om det?

Naxos kommer dock helt klart bli ett resmål om något år istället då transfern vart lite för lång tid känner vi. Men som sagt tipsa gärna om något annat nu då och gärna ett bra hotell eller vart man ska bo t.ex Kreta och vilken del som är bäst, som exempel.

Antar att dem flesta är bra beresta i Grekland som är här inne ^^
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-21, 16:53
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Vart i Grekland i Juni?

Båtresa är inget problem tycker vi som har luffat med våra barn sedan de var 1 år. Tycker att flygresan är jobbigare när man inte kan röra på sig.

Naxos är ett bra val .

Vi har inte varit på Kreta men det finns många här på forumet som brukar rekommendera ön när man har små barn. Där finns ju många platser att välja på. Och om det är endast en vecka ni ska vara borta är kanske Kreta att föredra.

Lycka till!

/Ofelia

P.S. Vi postade visst ett svar samtidigt så mitt inlägg blir inte lika relevant nu men jag låter det stå kvar ändå.D.S

Senast redigerad av ofelia den 2012-05-21 klockan 16:55. Anledning: Ett tillägg
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-21, 17:01
Alexo Alexo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 19
Standard Sv: Vart i Grekland i Juni?

Njaa för mig är det väl inget problem men min sambo lessnade ut då det vart lite för mycket båtresa och grejer förra året så det kändes som om hela semestern gick bort därför vill vi slippa den delen så gott det går och iallafall minska tiden sen så skriver ju även apollo att det kan bli väntetid uppemot 6 timmar i Santorini vilket i sig kanske inte är helt fel och se den staden men när man flugit 4 timmar så vill man ju bara komma fram ;D

Måste inte vara Kreta utan mer tips på något annat storslaget som hamnar i kriterierna jag hade högre upp, är ju inte så inläst på Grekland än så att säga men vill bli!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-05-21, 17:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Vart i Grekland i Juni?

Citat:
Ursprungligen postat av Alexo Visa inlägg
Är detta en bra period att åka till Grekland? Och sedan till det viktigaste vart ska vi åka? Vi söker efter ett vackert och genuint ställe där det är relativt billigt åtminstone och där det finns god mat och fina stränder. Finns det sevärdheter i närheten är det ett stort plus men inte prioriterat.
Vill ni slippa båtresa, och ändå få det mesta du önskar, är Parga ett mycket bra resmål. Det enda som inte stämmer med din beskrivning är att det ska vara "genuint". Det finns få, eller ens några, resmål som nås med charterdirektflyg som är genuina. Om du med genuint menar det som jag tänker på.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-05-21, 17:26
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Vart i Grekland i Juni?

Här kommer några förslag på resmål enligt era kriterier. Detta är förslag utan båtresa!

Fina barnvänliga stränder:
Kreta - Agii Apostoli, Georgeopolis, Kalives, Paleochora.
Thassos - Golden Beach (kort färjetur)
Kefalonia - Lassi (fina stränder, gångavstånd till Argostoli stad)
Skiathos
Karpathos - Lefkos, Amoopi.
Parga är fint, men stränderna kanske inte så barnvänliga.

Genuint är det väl mer eller mindre på alla ställena. Det bor i alla fall greker där, sen kan det ju vara mer eller mindre gammal bebyggelse.

Katitzi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-05-21, 18:33
Alexo Alexo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 19
Standard Sv: Vart i Grekland i Juni?

Tack för två mycket bra svar Med genuint menar jag då att det inte ska vara 500 resturanger som har rätt kass mat just pga av att de är många och kvalitèn bortses (var så i Limenas i mitt tycke) sen så ytterligare 500 marknadstånd som säljer alldeles för mycket lika saker där 90% är ointressant skräp ^^

Men ska kika igenom lite av målen som ni beskriver här iallafall mycket tacksam över alla svar jag får, blir en reseskildring här sedan över min resa efteråt, det lovar jag
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-05-21, 20:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Vart i Grekland i Juni?

Citat:
Ursprungligen postat av Alexo Visa inlägg
Men ska kika igenom lite av målen som ni beskriver här iallafall mycket tacksam över alla svar jag får
För att göra det lite enklare kan du se vilka resmål ni når med direktflyg här. Det finns några charterresmål som det bara är en kort båtresa till. De är Thassos, Skopelos och Tilos.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-05-21, 21:30
Alexo Alexo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 19
Standard Sv: Vart i Grekland i Juni?

Ja inte Thassos iallafall var där förra året Ska kolla de andra två, någon som känner till något om Agia Marina - Kreta och hur det är där? Speciellt med stränder och dylikt samt vad som finns om man gillar att gå en del
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-05-21, 22:31
Alexo Alexo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 19
Standard Sv: Vart i Grekland i Juni?

Information om dessa resmål och det ovanför tas jätte gärna emot gärna era egna erfarenheter och vad man inte bör missa! Hoppas på många svar då det snart är dags för att boka

Någon som även sitter på information angående Ios och Hotell Petros Place hur är det på denna ö och hur ligger hotellet?

Hotell Alkyon i Kamari på Santorini eller finns det bättre hotell, övrigt samma frågor som innan ?

Vilka av de ställen jag har nämnt nu,även inlägget tidigare, tror Ni att vi får den bästa upplevelsen ifrån?

Senast redigerad av Alexo den 2012-05-21 klockan 23:01.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-05-22, 08:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vart i Grekland i Juni?

Santorini skulle jag inte åka till med en tvååring annat än för ett stopp ut till andra öar. Vulkansanden är mörk och blir väldigt varm. Småbarn sitter ju gärna och gräver i sanden. Sen är det inte långgrunt. Ios är en härlig ö med fina stränder. Ert hotell känner jag inte till. Jag har bara bott på Princess Sissy som ligger mellan hamnen och Chora.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-05-22, 08:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Vart i Grekland i Juni?

Agia Marina är inte genuint. Till Ios måste ni åka båt, och - som Eva L skriver - Santorini är inget för små barn.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-05-22, 11:39
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 848
Standard Sv: Vart i Grekland i Juni?

Jag skulle nog välja Parga eller Skiathos. Båda ställena har direktflyg. Båda ställena har bra matställen och bra bad. Möjligen att Parga är lite för kuperat om man måste köra omkring med ett barn i barnvagn.
//maji
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-05-22, 19:44
Alexo Alexo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 19
Standard Sv: Vart i Grekland i Juni?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Agia Marina är inte genuint. Till Ios måste ni åka båt, och - som Eva L skriver - Santorini är inget för små barn.
Agia Marina eller Ios då? 1 timme med färja är acceptabelt iallafall ligger perfekt till i sådana fall.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-05-22, 19:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Vart i Grekland i Juni?

Citat:
Ursprungligen postat av Alexo Visa inlägg
Agia Marina eller Ios då?
Utan att blinka en nanosekund svarar jag Ios.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-05-22, 21:38
Alexo Alexo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 19
Standard Sv: Vart i Grekland i Juni?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Utan att blinka en nanosekund svarar jag Ios.
Allright Ska kika in mer på ön, hur ser shoppingen ut där och priserna om du vet och stämningen och atmosfären kanske är bortkastade frågor på en ö som ser så go ut ;D
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT