Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-02, 12:39
zemmita zemmita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 10
Standard Rastlösa föräldrar med 2-åring till Grekland

Hej!

Helt ny på siten men mycket glad över att ha hittat detta greklandsälskande forum . Med all denna kunskap om Grekland kanske det finns någon som kan hjälpa mig/oss att välja resmål inför sommaren.

Jag och min sambo funderar på att åka till Grekland vid midsommar (eller dagarna däromkring) och stanna i två veckor. Med oss har vi vår 2 år gamla son. Jag har surfat runt lite efter restips i detta trevliga forum, men känner att jag ändå måste ställa frågan på nytt, anpassad efter oss och våra intressen

Vilken eller vilka öar ska man välja? Vi har inget emot att byta ort/ö en eller två ggr under vistelsen, ombyte förnöjer. Men vi har en del önskemål på orten/ön eller orter/öar vi besöker:

1) Sandstränder: Eftersom sonen är liten är minst en närliggande sandstrand nästan ett måste känns det som. Gärna flera att välja på, alternativt nära till andra öar med stränder.

2) Nattliv men utan röj: Jag och min sambo tycker det är supermysigt att gå på restaurang och/eller bar på kvällen, när vår son sover i sin vagn. Därför kan inte byn/staden där vi huserar vara helt död. På två veckor hinner man ju med några restaurangbesök, så helst ska det finnas ett antal att välja på. Och som alla andra tycker vi det skulle vara roligt om åtminstone en del tavernor/restauranger känns lite genuina (man vill ju inte vara TURISTIG, ve och fasa ).

Däremot finns inget intresse av en massa nattklubbar eller en jätteröjig ort (men det gör såklart inget att det FINNS nattklubbar, i samma stad eller någon annanstans på ön).

3) Sevärdheter: Vidare är det kul om det någorlunda enkelt går att ta sig runt till olika sevärdheter. Båt, bil eller buss spelar mindre roll, men däremot passar inte jättelånga sträckor på flera timmar.

4) Shopping: Sist men inte minst vill gärna jag i a f att det ska finnas vissa shoppingmöjligheter. Jag pratar inte om lyxgrejer, enorma shoppingcenter eller så, utan bara lite affärer man kan gå och titta i, kläder, delikatesser, smycken eller bara små torgstånd. Det behöver inte vara precis på den ort man bor, men åtminstone närliggande (igen).

Så om någon har tips på ö/öar/ort/orter samt kanske t o m något trevligt boende vore jag jätteglad...

/Emma
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-02, 12:47
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Rastlösa föräldrar med 2-åring till Grekland

Jeg vil tro at å bo i byen ved stranden på Naxox ville ha passet dere..., siden dere ønsker en variasjon og lett tilgang til tavernaer og shopping.
Barnevennlig og langgrunn strand, ikke den beste , men den duger... Med gangavstand til byen får dere alt dere ønsker. Lett å ta seg til andre bedre strender med buss og fint å leie bil for å oppleve andre steder.
Hadde dere ikke vært av det rastløse slaget så hadde jeg anbefalt Agia Anna el. Agia Prokobios siden strendene der er mye bedre (men dog ikke like langgrunne alle stder), men der kan det kanskje bli litt stille om kveldene og det er mer kronglete å dra med en 2 åring, vogn osv. på buss/ taxi om kvelden enn om dagen synes jeg...

Kan jo gjerne og enkelt kombineres med Paros, Anti Paros el. Koufonissi alt etter hvor mye stillsomhet dere tåler

Ia

Senast redigerad av Ia den 2008-05-02 klockan 12:52.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-02, 12:56
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Rastlösa föräldrar med 2-åring till Grekland

Naxos kan nog passa er perfekt under 2 veckor.
Ön har allt ni söker. Det är också väldigt enkelt att ta sig till andra öar.

Skulle även kunna rekommendera Parga på fastlandet. Dock kan det där vara lite väl kuperat med barnvagn.

/Homeros
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-02, 13:28
zemmita zemmita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 10
Standard Sv: Rastlösa föräldrar med 2-åring till Grekland

Tack, det var snabbt svarat (fler svar är såklart välkomna, vi har inte bokat ännu).

Har varit inne på Naxos, just för att den ön verkar ha mycket av det vi eftersöker . Det kanske blir så.

Koufonissi var en ö jag blev lite intresserad av, men insåg efter att ha läst om den i DN att den är för lugn för oss . Vi är lite nattugglor, vill helst inte gå och lägga oss före midnatt om vi kan undvika det . Och då måste man ju ha något att göra fram tills dess .

Ska kolla upp Paros också!!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-02, 13:38
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Rastlösa föräldrar med 2-åring till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av zemmita Visa inlägg
Koufonissi var en ö jag blev lite intresserad av, men insåg efter att ha läst om den i DN att den är för lugn för oss . Vi är lite nattugglor, vill helst inte gå och lägga oss före midnatt om vi kan undvika det .
Det finns en hel del restauranger på Koufinissi, det som saknas är väl nattklubb, fast det kanske finns nu också, det är ett tag sedan jag var där. Och mer barnvänliga stränder än vad som finns där är svårt att hitta, men givetvis möjligt -frågan är var?
// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-02, 15:18
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Rastlösa föräldrar med 2-åring till Grekland

Det du beskriver, vad ni är ute efter tycker jag passar väl ihop med Paleochora på södra Kreta. Ett fantastiskt ställe. Inte långt till nånting, och allt finns. Finns en hel del skrivet i forumet och i resebrev. Har varit där många gånger och vill alltid tillbaka. Ett litet barn är inga problem. Boenden finns i olika nivåer.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-05-02, 15:27
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Rastlösa föräldrar med 2-åring till Grekland

Jag säger rethymno på Kreta! Strand, restauranger, barer och shopping. Allt på lagom avstånd. Med hyrd bli och bilbarnstol tar man sig lätt till sydsidan och fina små stränder om man känner för att se något annat. Gamla stan är perfekt att flanera runt i på kvällarna, nattklubbar finns också!
Har funkat jättebra där med små barn!

Tänk på att blöjor är svindyrt i Grekland, kan vara smart att ta med egna. Brukar tejpa ett paket eller två på vagnen när den är ihopfälld innan incheckningen!

Trevlig resa
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-05-02, 15:41
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Rastlösa föräldrar med 2-åring till Grekland

Det känns som om jag har sagt det 1000 gånger de senaste veckorna
men jag skulle tveklöst ha valt Skiathos!!

Stränder som spelar i en egen division (varje besök på en ny strand blir som en utflykt i sig!). Mysig stad med fin hamnpromenad och orörda gamla stadsdelar. Tavernor, restauranger, barer och klubbar för alla smaker; sena nätter men inget röj. Några få men fina sevärdheter förutom den fantastiska naturen. Dessutom en härlig båttur runt ön och möjlighet att åka till Skopelos och Alonissos eller fastlandet.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-05-02, 15:43
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Rastlösa föräldrar med 2-åring till Grekland

liten tuva hann före mig...säger också Rethymno
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-05-02, 16:00
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Rastlösa föräldrar med 2-åring till Grekland

Holder fortsatt en knapp på Naxos Skiathos er en fin øy, men enten bor man i byen uten strand el. ved strender men må ha buss til byen... Sinnsykt trankt på bussene, spesielt fra byen i 24 tiden... og dermed ikke så enkelt med barnevogn.. Og bor man i byen så er det ofte fulle busser mot byen om ettermiddagen fra strendene puhh..

Anti Paros er også en koselig øy, men kan kanskje bli stille for dere i 14 dager..., lite shopping.... Men man kan jo i tilfelle ta utflukter over til Paros da båtturen bare tar en halvtimes tid.

Paros har ikke like fine strender som Naxos om dere ikke da vil bruke badebåt hver dag... Ville i tilfelle ha bodd i Naoussa da stranden i Parikia er dårlig.

Koufonissi er definitivt for stille for dere i 14 dager, men en liten utflukt på 3-4 netter kan anbefales!

Paleochora tenkte jeg også på, et godt alternativ og med mange utfluktsmuligheter....

Ia
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-05-02, 16:13
andalv andalv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 32
Standard Sv: Rastlösa föräldrar med 2-åring till Grekland

Naxos. Derom finnes ingen tvil. Iallfall ikke hos meg...:-)
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-05-02, 16:15
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Rastlösa föräldrar med 2-åring till Grekland

Jag föreslår Kefalonia. Vacker ö med fina stränder. I Lassi by finns flera finkorniga långrunda sandsträder att välja på. Bygatan är promenadvänlig även med barnvagn och med många bra restauranger. Den fortsätter sen ända in till Argostoli stad, det tar ca. 20 min att promenera in. Där finns en fin gågata med många butiker och ett stort torg där grekernas barn springer runt på kvällen.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-05-02, 19:21
zemmita zemmita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 10
Standard Sv: Rastlösa föräldrar med 2-åring till Grekland

Tack så mycket för alla svar . Kollar nu lite närmare på Naxos (fast har övriga förslag i åtanke).

Vilken by/stad i Naxos är det som gäller för att ovanstående önskemål ska uppfyllas? För det finns flera verkar det som?

Jag undrar också om någon vet vilka bolag som anordnar paketresor el. charter dit. Har bara hittat Apollo nämligen, men tycker det skulle vara bra att ha lite alternativ att jämföra med.

Annars gissar jag att man kan boka endast flyg till Santorini och ta båt därifrån, men då måste man ju boka boende separat - känner någon till en bra site för detta?
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-05-02, 19:37
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Rastlösa föräldrar med 2-åring till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av zemmita Visa inlägg
Annars gissar jag att man kan boka endast flyg till Santorini och ta båt därifrån, men då måste man ju boka boende separat - känner någon till en bra site för detta?
När ni kommer till Naxos så finns det gott om rumsuthyrare som erbjuder sina studios/hotell till er. Förboka inte hemma, det blir dyrare än att välja på plats, max. 20€ per person och natt, skall ni betala den period ni tänkt resa, men det går upp vid månadskiftet. Detta under förutsättning att ni inte behöver ha en uteplats var ifrån ni kan doppa tårna i havet
// Helén
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-05-02, 22:06
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Rastlösa föräldrar med 2-åring till Grekland

Det er naxos by som er blitt nevnt og som er det som gjelder om dere vil ha nærhet til litt liv og godt utvalg av shooping og spisesteder... og bor da ved Agios Georgios beach...
Du er på den beste siden . Her kan du finne tips ved enten å spørre el. lete tilbake i trådene... google selv på hotelnavn og ring el. mail om dere vil høre på pris.... Men som nevnt før meg billigere å vente med å finne bosted på plass, men kanskje slitsomt etter en lang reise med et lite barn og på deres første "øyloff".
Kan være lurt og bestille de første 2-3 nettene for så å se om dere trives eller vil flytte på dere.

tror nesten bare det er Apollo som har charter-turer.
Ellers så blir det Santorini e. Athen

Ia

Senast redigerad av Ia den 2008-05-02 klockan 22:08.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-05-02, 23:07
Suzs avatar
Suz Suz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Bohuslän
Inlägg: 119
Standard Sv: Rastlösa föräldrar med 2-åring till Grekland

Antiparos tror jag är nåt för er..... En enormt mysig "bar och restaurang-gata" utan trafik, perfekt för små barn, och vuxna.... Stränderns är barnvänliga och det finns gott om utfärder att göra med buss somgår ifrånn huvudbyn- Vi var där när vår tjej var 3, och det var helt perfekt....

/Suz
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-05-07, 20:45
MajaB MajaB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 14
Standard Sv: Rastlösa föräldrar med 2-åring till Grekland

Känner igen mig. i er beskrivning. Vi tycker som många andra att Naxos är perfekt utifrån era önskemål. Naxos stad är det som gäller, men boka ett boende vid S:t georges beach, det är på praktiskt gångavstånd till själva stadskärnan, och du kan hitta boende i princip 10 meter från stranden.

Just på Naxos behöver du inte boka boende i förväg, det finns gott om studios och hotell. Men som sagt, sikta in dig på rumsuthyrare på S:t georges beach.

Naxos stad är kanon, många olika delar. T ex det lilla torget där vi ofta hamnade på eftermiddagen när barnen sov middag i vagnen och tog varsin öl eller två. Själva hamnen är mysig, med många tavernor. Men leta hellre upp restuarangerna i dom smala gränderna inne i gamla staden. Där finns några riktiga guldkorn. Däremot en drink på kvällen i hamnen och spana på färjorna är ju trevligt. Nu för tiden finns det några riktig "tjusiga" barer med gott om platser ute i ena änden av hamnen som säkert passar er perfekt.

Sedan tycker jag gott ni kan ge Antiparos en chans, lite lugnare. Men kvällslivet är toppen, lilla torget är fullt med folk hela kvällen/natten. Alla umgås med alla, och man träffar samma människor varje kväll. Ta ett parti back gammon, en god glass och en drink. Till vänster från hamnen sett; bakom en udde med ett par hotell, finns en fin långgrund barnvänlig badstrand och det finns boenden precis bredvid. De större stränderna är på gångavstånd, men det tar kanske 10-15 minuter att gå dit.

Trevlig resa
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-05-07, 21:58
ioslinajrs avatar
ioslinajr ioslinajr är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: västerås
Inlägg: 134
Standard Sv: Rastlösa föräldrar med 2-åring till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av zemmita Visa inlägg
Tack, det var snabbt svarat (fler svar är såklart välkomna, vi har inte bokat ännu).

Har varit inne på Naxos, just för att den ön verkar ha mycket av det vi eftersöker . Det kanske blir så.

Koufonissi var en ö jag blev lite intresserad av, men insåg efter att ha läst om den i DN att den är för lugn för oss . Vi är lite nattugglor, vill helst inte gå och lägga oss före midnatt om vi kan undvika det . Och då måste man ju ha något att göra fram tills dess .

Ska kolla upp Paros också!!

Du har nog rätt om det du säger om Koufonissi, ön är helt fantastisk om man tänker på stränderna, men kan nog bli lite för lugnt på kvällen. Åker ni vid midsommar kommer ni nog komma lagom till högsäsongen sätter igång så det är ju risk för lite överbefolkning. Men då kan ju även drink-i-baren-livet sätta igång lite mer också. jag var där senast 2006 (har nog byggts lite sen dess). Kanske är ön lite för liten och inte för mycket shopping eller mysiga små affärer direkt.. så Naxos och Paros är nog två av de bästa öarna för er. Där finns i stort sett allt, och färjeförbindelserna är ju jättebra! så varför inte ta en vecka på naxos och en vecka på Paros? (och en dagsutflykt till Antiparos från Paros). Det skulle nog jag har valt om jag vore er!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-05-08, 12:09
ALba ALba är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 76
Standard Sv: Rastlösa föräldrar med 2-åring till Grekland

Här har du redan fått mycket bra tips. Jag vill bara lägga till Chania på Kreta, som jag själv tycker är lite bättre än Rethymnon om man åker med småbarn. Bo inte inne i själva Chania utan i någon av byarna efter kusten i så fall, det finns mycket fina sandstränder och många restauranger.

Vi ska också iväg och har med en pojke på 1 år och 9 månader, när vi åkt tidare och bara hade vår flicka så gick det jättebra fast hon var liten. Den här gången ska det faktiskt bli lite mer spännande att se, han är bra mycket livligare än vad hon var, han hinner med det mesta!
Men man får anpassa sig lite och tex kolla noga vad det är för restaurang/bar innan man väljer, så det finns någon plats man törs släppa ner barnen på utan att dom springer rätt ut i en bilväg tex.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-05-08, 13:19
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Rastlösa föräldrar med 2-åring till Grekland

Åk till Naxos och bo vid tex Agia Anna-stranden.Buss in till Naxos stad/by går väldigt ofta och tar bara 10-15 min.Från AA sträcker sig sedan stränder i det oändliga.
Georgios-stranden är väldigt tråkig tycker jag.Däremot kommer ni och 2-åringen att älska stränderna Agia Anna och Plaka.Där är rena rama paradiset!!!Det finns naturligtvis många bra och trevliga tavernor och "supermarkets" vid dessa stränder också.

Om Koufonissi lockar,går det ju att ta båten Skopelitis eller kanske en Blue-star-färja dit och stanna några dar.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT