Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-05-17, 13:32
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 321
Standard Budgetresa

Hej alla Greklandsvänner!

Nu var det jättelänge sedan jag var i Grekland, mycket har hänt både med Greklands ekonomi och min, men jag vill ändå åka! Och då talar jag budget...

Vi är fyra personer i familjen, där den minsta vill bada i pool än så länge (konstigt, ja eller hur?), men kan någon rekommendera hur man billigast möjligt kommer till Grekland efter skolans slut? Midsommarveckan. Vi har tittat på Apollo, och hittat en vecka på Kreta för 20 000, men kan man komma undan billigare? (Vill inte till Rhodos). Är restresor nuförtiden som det var i alla fall för 10 år sen? Är det bra restresor i mitten av juni?

Hälsningar
Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-05-17, 14:02
dromprinsen dromprinsen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: råå
Inlägg: 171
Standard Sv: Budgetresa

Var bor ni? Vilken flygplats kan ni tänka er att åka från?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-05-17, 15:26
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Budgetresa

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
hittat en vecka på Kreta för 20 000, men kan man komma undan billigare? (Vill inte till Rhodos). Är restresor nuförtiden som det var i alla fall för 10 år sen? Är det bra restresor i mitten av juni?
Det finns mycket Grekland som inte är varken Kreta eller Rhodos... Är man flexibel är chansen mycket större att hitta något.

Restresornas priser och utbud beror på vädret i Sverige. Är det fint väder här, kan det finnas chans till fynd, men om den svenska sommaren är kall och regnig är restresorna mycket få. Man får kolla i princip dagligen om man ska lyckas hitta något, och då ska man dessutom ha möjlighet att ge sig iväg med kort varsel.

Gå in på destination.se och titta under fliken "Sista minuten" så ser du vad som är aktuellt just nu och framåt. Men som sagt, ju närmare avresedatum man kommer, desto mer sjunker priserna eftersom bolagen vill fylla flygplanen, så det gäller att kolla regelbundet.

Karin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-05-17, 15:27
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Budgetresa

I år verkar det bli högtryck i Grekland (det gläds vi åt) och priserna blir därefter... Sistaminuten-klipp är inte så lätta att göra längre , i synnerhet inte efter skolans slut... Har ni tittat på lågprisflygen - bla norwegean / Ryan air och att boka boende på egen hand ? Kan bli billigare , och är inte särskilt svårt att fixa själv !
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-05-17, 16:06
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Budgetresa

Veckan innan midsommar 14-21/6 åker du ToR Skavsta Chania för 8767:- för 4 personer.
Boende hittar du för 5-6000:- för en vecka för 4 personer, så nog kan kommer du en bra bit under 20 000:-

Tobbe
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-05-17, 18:20
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 321
Standard Sv: Budgetresa

Geia s' olous!

Tack för svaren! Vi bor i Stockholm, så visst är Skavsta ett alternativ. Såg att ett aktuellt flyg med Ryan Air gick vid 06, och då skulle det innebära att köra dit mitt i natten, så vi började kolla på att sova på flyghotellet där. Egentligen är vi inte så jätteflexibla, och barnen har inte flugit förut, så då kände jag att man kanske skulle kolla på charter istället trots allt, för att första flygturen inte skulle bli skräckblandad. Man har ju hört en del om Ryan Air, men jag har aldrig testat själv att flyga. Ingen mat serveras, men får man ha med sig mackor då? På SAS flygningar får man det inte.

Vet verkligen att Grekland har många underbara öar, men rent realistiskt sett tänkte jag att Kreta blir nog bäst för vår familj.

Hälsningar
Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-05-17, 18:48
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Budgetresa

Ryanair funker og man får ta med mat... Velger dere Ryanair vil jeg anbefale at en eller to i følge betaler ekstra for prioritert ombordstigning for å kunne holde av plass til resten...da det ikke er plassbiletter
Om man flyr charter eller rutefly første gang har ingen betydning.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-05-18, 13:20
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 321
Standard Sv: Budgetresa

Ia: Så man får hålla platser till de andra i sällskapet på Ryan Air, det var bra att veta. Tack för tipset.

Fick via booking.com ett förslag vid sökning att hyra lägenhet på Kreta i en vecka för 2.400 kr för 2 vuxna o två barn . Är det möjligt att det kan bli så billigt?

/Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-05-18, 13:23
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Budgetresa

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
Fick via booking.com ett förslag vid sökning att hyra lägenhet på Kreta i en vecka för 2.400 kr för 2 vuxna o två barn . Är det möjligt att det kan bli så billigt?
Visst är det det. Man betalar inte per person, utan per lägenhet/rum. Jag betalar mindre än så för en tvårummare med kök/allrum och två badrum på Karpathos.

Karin
som snart är där...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-05-18, 13:44
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 321
Standard Sv: Budgetresa

Tack för svaret!
Lycko dig som snart är i Ellada!

Bokar du rum innan, eller på plats?
Karpathos verkar vara en mysig ö, hört mycket gott om den, men lite karg och inte så barnvänlig eller?

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-05-18, 13:50
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Budgetresa

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
Bokar du rum innan, eller på plats?
Karpathos verkar vara en mysig ö, hört mycket gott om den, men lite karg och inte så barnvänlig eller?

Eva
Första gången jag bodde där, bokade jag på plats. Nu känner vi ju varandra, så nu ringer jag ner och talar om när vi kommer och hur länge vi tänker stanna.

Karpathos är jättemysig. Fantastisk natur, underbara stränder av olika slag, härliga människor, jättegod mat... varför skulle den inte vara barnvänlig? Det kommer mängder av barnfamiljer dit på somrarna, förutom de som redan bor där, förstås. Karg bitvis, men det finns även stora pinjeskogar och olivodlingar, precis som litet varstans i Grekland.

Karin
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-05-18, 14:23
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 321
Standard Sv: Budgetresa

Ok, smidigt med bokningen! Favoritö med andra ord!

På den tiden jag båtluffade själv hade jag två öar jag ville besöka som aldrig blev av: Amorgos och Karpathos, blandar kanske ihop dem. Jag tänkte på tillgängligheten att komma dit. Vart flyger du när du ska till Karpathos?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-05-18, 15:47
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Budgetresa

Till Karpathos flyger man direkt

Riitta
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-05-18, 17:14
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Budgetresa

Nåja....litt frekt er det vel å holde av plass på Ryanair...men om man har et strengt budsjett...

Vil man til Karpathos kan man også ta rimelig fly eller ferge fra Rhodos... Til Rhodos finner man ofte billige restreiser...iallefall fra Norge.
Noe man også gjør til Kreta...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-05-19, 11:25
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 321
Standard Sv: Budgetresa

Ok, det gäller att vässa armbågarna i så fall, vid platshållningen på Ryan Air, jag är iofs inte världsbäst på sådant.

Vet att det är billigast att åka typ nu och restresorna är som hetast, såg vilken jättestor skillnad det var på Karpathos som restresa charter (under 10 000 för fyra personer) och till ordinarie pris. Ser jättefint ut. Men skolplikten är strängare nu, och att ta ledigt är inte som det var förr. Även om en del familjer smiter iväg ändå, nä, vi är lågrisktagare i den här familjen...

/Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT