Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-11-03, 13:27
Emme76s avatar
Emme76 Emme76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 40
Standard Ö-luffa med 3 små barn? Serifos/sifnos?

Hej på er!!!!
Det var ett tag sedan jag var här inne. Efter en lyckad resa till Kreta förra sommaren är vi nu redo för ännu ett äventyr denna kommande sommaren (jepp, vi är ute i mycket god tid..heheh). Nu har vi även fått tillökning som kommer vara lite över 1 år när vi åker. Det blir totalt 3 barn i åldern 8, 5 och 1 år. Jag har en del frågor och hoppas det finns en massa trevliga och kunniga personer här på forumet som kan hjälpa mig.

Vi planerar att åka i slutet av augusti - början av september. Dels för att det är lite mindre stress då och inte extremt varmt. O kanske lite billigare???

1. Har varit på serifos tidigare - en liten mysig ö - och tycker den är så härlig. Tänker såfall en tid på Serifos och sedan vidare till sifnos. Har någon luffat till dessa öar med barn tidigare?

2. hur många har väntat och hittat boende på plats med barn? Letar efter boende här på nätet men allting är himla dyrt. Enligt min erfarenhet är det billigare på plats. Vad anser ni? Går det bra med barn eller för mycket oro att inte veta? Någon kanske har bra tips på boende??????

3. Ni som rest med barn - har ni åkt direkt till Pireus från flygplatsen eller tagit in på hotell i Athen över natten? Tips på hotell?????

4. Vilken vagn är bäst att ta med?

5. Prisvärda flygbiljetter...tips?

6. Ni som åkt till Serifos/sifnos - hur upplever ni båtresan? Med barn, är det bäst att ta snabb båten som tar ca 3 timmar? Eller den större saktare båten som tar ca 5 timmar. Jag känner att det är en finare o roligare upplevelse med den stora sakta båten även om det tar längre tid??? Vad tycker ni?

7. Taxi i Athen och på öarna - går det bra med små barn ( 1 åringen)...tänker på bilbarnstol....Eller är det bara att ta det för vad det är om det är en liten bit man åker? hummm.....

Det var en massa frågor.......hoppas det är okej!!!
Ser fram emot om någon kan ge mig lite "inside" info....alla tips uppskattas jätte mycket.

TACK!!!!!!!!!
/Emelie
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-11-03, 14:38
Höstluffare Höstluffare är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Mölleberga, Skåne
Inlägg: 50
Standard Sv: Ö-luffa med 3 små barn? Serifos/sifnos?

Hej!

Gällande Serifos/Sifnos kan jag inte svara dig, men vi har just kommit hem från Ö-luff med treåring och har lite info om barn och ö-luff.

2. hur många har väntat och hittat boende på plats med barn? Letar efter boende här på nätet men allting är himla dyrt. Enligt min erfarenhet är det billigare på plats. Vad anser ni? Går det bra med barn eller för mycket oro att inte veta? Någon kanske har bra tips på boende??????

Vi åkte i Oktober och hade INGA som helst problem att hitta boende. Men då kan jag inte svara för just Serifos och Sifnos. Jag gissar att ni åker i en bättre tid, då många ställen hade stängt för vintern när vi reste.

3. Ni som rest med barn - har ni åkt direkt till Pireus från flygplatsen eller tagit in på hotell i Athen över natten? Tips på hotell?????

Vi åkte direkt. Startade hemifrån kl 06 på morgonen och anlände till Tinos 12 timmar senare. Det gick bra! Klart vi var trötta allihopa, men att krångla med en extra övernattning, packa upp och leta mat och sedan dra iväg igen på morgonen kändes jobbigare!

4. Vilken vagn är bäst att ta med?

Vi hade en sulky modell stabil! Det är mycket släpande och bärande med trappor och inte direkt finasfalt, så en rejäl vagn bör man ha med!

5. Prisvärda flygbiljetter...tips?

Vi åkte SAS.. Men vi är nog lite lata och det bör finnas billigare. Kostade 7000-nåt för oss alla tre och var varken dyrt eller billigt tyckte vi. De mer rutinerade läsarna här på Kalimera kan säkert tipsa bättre!

6. Ni som åkt till Serifos/sifnos - hur upplever ni båtresan? Med barn, är det bäst att ta snabb båten som tar ca 3 timmar? Eller den större saktare båten som tar ca 5 timmar. Jag känner att det är en finare o roligare upplevelse med den stora sakta båten även om det tar längre tid??? Vad tycker ni?

Vi åkte, som sagt, inte till de öarna. Men vi bytte helt åsikt efter de första resorna med snabbfärjan. Dels var det supertråkigt för Lill-pojken att bara sitta stilla och dels blev han sjösjuk. På de stora färjorna hade han jätteskoj! Han tittade på allt vi åkte förbi, kunde vara ute hela tiden och hade massor att göra på båten. Vi tyckte också att de stora båtarna var mycket roligare och man ser ju mer när man sitter ute och ser allt bara segla förbi.. Hääärligt!

7. Taxi i Athen och på öarna - går det bra med små barn ( 1 åringen)...tänker på bilbarnstol....Eller är det bara att ta det för vad det är om det är en liten bit man åker? hummm.....

Vi hyrde bil på Tinos, Naxos och Paros. På samtliga biluthyrningar fanns det bilbarnstolar. Jag är osäker på vad VV och NTF sagt om dem, men de var helt ok, ganska nya och det fanns flera modeller att välja på! Inga problem alltså! Vad gäller taxi är jag mer tveksam. Vi har problem att hitta taxi med barnstol här hemma och försökte inte ens med det.. Vi åkte några korta transfers med minibuss från färjan till hotellen och då pallade vi upp Viktor på filtar och satte fast honom i ett vanligt bälte. Kändes sådär, måste jag erkänna..

Vi tyckte att det var det idealiska semestrandet för alla oss! Vi hade lika kul allihop och 3-åringen vill fortfarande åka tillbaka till Tinos och Nikoleta, trots att vi varit hemma i två veckor nu!

Hoppas ni får en fantastisk resa!

Lycka till!!

/H
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-11-03, 16:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ö-luffa med 3 små barn? Serifos/sifnos?

Janérik med fru och två små barn var på Sifnos i sommar. Skicka ett meddelande till honom får du säkert en massa tips. Kamares och den härliga långgrunda stranden måste ju vara perfekt med små barn. Första veckan i september på Sifnos är en bra tidpunkt för den som vill ha fint väder och sommar samtidigt som den största turistströmmen är över. Jag har varit där vid den tidpunkten och det året fanns gott om boenden att välja bland. Jag gillar Sifnos för den härliga naturen, goda maten, fina stränderna, mysiga byarna och att det inte är så blåsigt där.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-11-05, 10:49
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Ö-luffa med 3 små barn? Serifos/sifnos?

Det går alldeles utmärkt att luffa med småbarn.

Vagn: Vi har provat både sitty sulky (brio) - alltså en något stadigare men också klumpigare. Och en paraplysulky - som är smidigare. Vi föredrar den som är stadigare med stora hjul. Vi har inte upplevt att det är svårt att ta med den på färjorna - snarare lättare då den går att köra överallt.


Jag brukar även rekommendera att ta med en matmixer om man har barn som är ett år eller yngre. Barnmatsburkar går inte att bära med till så lång tid. Burkarna som finns att köpa på öarna är inte goda.

Ta med en stol till den lilla. Nu finns det fina som man kan hänga på stolarna och de tar ingen plats. Det är inte vanligt att det finns barnstolar på restauranger.

Flyg: Ev inrikesflyg från Aten är nog skönt när man har små barn. Vi har valt att åka till Santorini eller Samos de flesta gånger. Men förra året åkte vi till Aten och det är mycket bökigare än att åka direkt ut i ö-världen (men också dyrare).

Taxi: Behövs inte i Aten. Ta bussen direkt från flygplatsen till Pireus eller Rafina.

Åk direkt ut till ö-världen, stanna inte i Aten en extranatt (om ni kommer fram före 17 till Aten)

Snabbåt är att rekommendera. Innan vi fick barn åkte vi gärna de stora färjorna. Men nu tycker vi att det är skönt att minimera tiden på båten.

Vi tycker att det är svårt att boka boende hemifrån eftersom man inte vet riktigt vad man får. För oss har det varit viktigt hur altanen/verandan/balkongen ser ut. Vi vill ha markplan för att slippa vara oroliga att våra barn skall klättra och ramla ner.


Bilbarnstol: Vi har fått det en gång när vi hyrde bil, men aldrig när vi åkt taxi. (har dock aldrig åkt taxi i Aten)

Öarna du frågar efter har vi inte besökt med barn så det får någon annan berätta om. Dock har vi besökt Sifnos tidigare och jag tror att den är mycket bra när man har småbarn.

Lycka till!

/Ofelia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-11-21, 10:18
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Ö-luffa med 3 små barn? Serifos/sifnos?

Jag har varit båtluffat med små barn 2 gånger. Första gången bara 1 vecka med 2 st nästan 2 år gamla barn. Vi började på Arlanda, flög till Santorini, åkte taxi till Monolithos (strand, några hotell och restauranger) och väntade där, åkte till hamnen och tog kvällsbåten till Amorgos, väl där blev vi hämtade i Katapola och åkte med hotellets minibuss till Egiali. Trots en total restid på 21 timmar så gick det hela mycket bra. Vi hade paraplysulkysar med oss som var mycket användbara. Barnen som ibland middag i dom och på kvällarna fick dom somna i vagnarna så gick vi föräldrar och åt på restaurang. Vi åkte taxi och minibuss och bilstolar var inte att tänka på. På Amorgos gjorde det inget, trafiken är ringa, men på Santorini var det riktigt otäckt att sitta i en taxi med barnen oskyddade. Dock inget att göra åt, väljer man båtluff framför charter får man helt enkelt räkna med att skippa bilsäkerheten. Hotellet var bokat sedan innan över internet pga vår ankomst tid till Amorgos.

Båtluff nummer 2 gick från Arlanda till Athen. Utresan var extret välplanerad, för min värsta mardröm är Pireus med småbarn. Vi valde därför att resa ut till övärlden från Lavrio. Betydligt enklare och smidigare. Dock missade vi bussen från flygplatsen, vilket gjorde att vi tvingades åka taxi utan bilstolar till barnen. Från Lavrio tog vi båten till Kea. Där stannade vi i 2 dagar. Vi åkte sedan vidare till Kithnos och var tvungna att stanna där en natt eftersom vi missade båten till Serifos. Dagen efter tog vi färjan till Serifos och stannade där i 8 dagar. Därefter åkte vi tillbaka till Kithnos får 3 nätter och sedan tog vi färjan från Kithnos till Lavrio och tillbringade en natt på fastlandet innan avresan.

Vi åkte mellan 5-19 september och vädret var sådär. Första 2 dagarna var det bra, sedan dåligt och uselt i typ 5 dagar och sista veckan var det bra. Det var dock lite jobbigt dom 5 dagarna då det var mulet/regn/kallt. Vi hyrde bil på alla öarna. Inga bilstolar fanns att tillgå men babyskydd hade dom, iallafall på Kea.

Vi tyckte båtresorna gick utmärkt, men så hade vi planerat det hela för att slippa långa resor. Längsta turen var 2 timmar.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-06-15, 20:33
Amy Amy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 25
Standard Sv: Ö-luffa med 3 små barn? Serifos/sifnos?

1. Vi luffade först till Sifnos sen till Serifos förra året med två barn på 5 och 7. Fantastiska öar båda! Jättebra val! Bodde i Faros på Sifnos och nära livadakistranden (Superstrand för barn! Sjuåringen lärde sig simma där ) i Serifos.

2. Jag tyckte att det var skönt att boka några dagar - sen förlängde vi. Bokade Thalatta rooms i faros, Sifnos. Urfräscht och bra. Två stora rum med kokvrå och balkong med härlig havsutsikt över hela bukten. Tror kostade 60 euro i början av juni. Boka via aegean Theasaurs resebyrå på nätet. Samma pris sen när vi förlängde. Men vi fick flytta sista dagarna till ...jag kommer faktiskt inte ihåg vad stället hette.

På Serifos hade vi inte bokat och gick och gick i värmen. Inga uthyrare vid hamnen. Fick en halvbra lägenhet - utan nån som helst utsikt. Sådär . Hade gärna betalat lite och fått det bättre där.

3. Vi bokade hotell. Ville inte känna oss stressade över att hinna med båt. Plus att dagen skulle bli jobbig och lång. Men det beror ju på när planet anländer - och när båtarna går.
Hotell Faros II. Jättefräscht, bra. Vi fick ett toppenrum, stort, med flera meter lång balkong och stort bubbelbadkar - till barnens förtjusning. Dock lite skumma kvarter, men det är Pireus - och man kan ju vara på hotellet på kvällen. Bokade på nätet.

4. Paraplyvagn skulle jag ta.

5. Norvegian till Aten?

6. Vi tog snabbåten. Också mysigt. Skönt att inte tog så lång tid.

7. Hm, inga bilbarnstolar vad jag vet. Men det går ju att åka buss också. Det gjorde vi i Aten. Långt och svettigt, men ok. Tog en timme från flygplatsen.
Om du vill till Faros på Sifnos går buss från hamnen via Apollonia. Brukar ofta ansluta till båtarna.
Gångavstånd var det för oss på Serifos till båt.

Ha en skön resa! Amy

Senast redigerad av Amy den 2010-06-15 klockan 20:41.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT