Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2014-09-19, 15:53
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Kärleken




Det här var "kärleken" denna sommar. I sitt första sovställe, fick namnet Georgios. Det var väl väntat att den en dag skulle försvinna, men den ville stanna, kunde ligga och vänta i timtal till någon kom hem, då den vill leka och ha mat. Hyresvärdens barn hade ett annat namn på den och lekte med den på eftermiddagen. Den sista dagen hördes skriket utanför dörren att den ville in och några timmar senare var den borta. Mamman kom ibland och fick mjölk. Kanske den hittar tillbaka en dag när den blivit större. Den hade minst tre syskon som försvann tidigt.


Det var en varm och fin sommar, har bara regnat en morgon hittils, kraftigt, och denna sommar har jag upptäckt vad fint det är att sitta nere vid kantinan på piren nedanför, man får lite distans till landsvägens liv och hör klucket från båtarna (Kalamaki vid hotellet Porto Kalamaki). Det brukar ibland vara grekisk fest på hotellet och ibland är det roligt att vara med, se på, men en kväll drogs jag med i dansen som gick genom receptionen och runt poolen, det var som svensk julgransplundring....


Av en tillfällighet hamnade jag också på festen på piren när man firade kvällsgudstjänst i den pyttelilla kyrkan längst ut, egentligen är det väl kyrkan man firar. Det var alltså mycket jobb i kantinan med att göra souvlaki och servera vin. Jag fick en tallrik med olika (ben) delar av lamm, vilket fick mig att förstå att jag var någon slags hedersgäst. Första gången jag fick den här typen av tallrik, kalla det anatomisk inventering, var på ett stamställe i Splanzias, då kände jag mig närmast förorättad, de andra satt med köttbitarna , och jag fick benresterna ! - det som man kastar till hunden. Det var tur att jag inte sade något , för det är något väldigt fint. som jag nu har förstått.


Jag ska också nämna om Georgios som bor i Kalamaki, han med historien om sin hund som jagade ankan i hamnen ute på piren. Han hade innan hunden en hankatt som en granne slog ihäl. Georgios måste stiga upp tidigt för att sjunga med prästerna i en kyrka väster om Platanias, och sedan till arbetet i hamnen i Chania, så det blir inte så mycket sömn. Han har också berättat att han för något år sedan hade en svensk flickvän boende hos sig ganska länge. Han skulle sedan besöka henne i Sverige , men då upptäckte han på internet att hon redan hade en fästman, så han var ganska besviken, men har klarat det bra, och har utbildats även till båtförare på senare tid.


Det har varit tur med fester. Det är inte ofta jag går upp till byn Galatas ovanför, men en kväll kändes det bra. Och då var hela torget fullt med långbord, man skulle inte fira slaget i Galatas, det var en vanlig fest som ordnades av den kulturella föreningen med musik och danslag, vin och mat. Jag placerade mig lägligt på en uteplats på Barmba Giannis. Min förra hyresvärd Sifis kom med familj och vänner till ett bord inne på Giannis, och deras bord flyttades sedan ut på gatan. Det var trevligt att få träffa dem, och en flicka i familjen ville ha en ny pappa verkade det som, delade ut gratis rosor, och kom med en tallrik med Loukoumades med choklad som dessert.


Igår kväll var jag igen på stamstället i Splanzias, det är inte ofta jag åker in till Chania centrum nu för tiden, inte på kvällen åtminstone, det var länge sedan , och det kan alltid hända lite saker där, det kom också en mängd mörkt klädda demonstranter nerifrån (Rosa Nera) med för tillfället ihoprullade röda banderoller på påkar. Några dröjde kvar i parken, och ett grekisk par kom fram till mig och frågade: -Är det där fascister ?
Jag var påläst och visste att det var årsdagen av mordet på Rap-sångaren Φυσσα , som representerar anti-våld och tolerans, och han skulle ha blivit mördad av medlemmar av "Gyllene gryning" som sitter i parlamentet. (Det följdes av mord i Heraklion på anhängare av "Gyllene gryning" . )
Jag kunde bestämt dementera att det var fascister och att det handlade om jubileet av mordet på en anti-fascist. Paret verkade lugnade och nöjde sig med min dementi och fortsatte kvällspromenaden.
Idag läste jag dock i tidningen att några få demonstranter hade börjat kasta sten uppe i höjd med nationalbanken, och råkade i handgemäng med polisen som kastade tårgas. Det var när man gick upp där mot "Gyllene grynings" lokaler i Chania , och skulle ropa slagord, som det blev oroligare.
Då satt jag troligtvis på Adespoto, där jag heller inte varit på mycket länge. Jag fick reda på att musikanten Georgios numera är stationerad i Aten, men Kostas var där och ett par andra som jag känner till, det var en trevlig kväll.
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT