Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Bildgåtor (ej grekiska)

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-04-12, 07:06
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Frågebild 315 - Närpes i Finland

Var är vi nu då



PANAKAKIS
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-04-12, 07:32
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Frågebild 315

Brösarp?


Sven
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-04-12, 08:18
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Frågebild 315

Citat:
Ursprungligen postat av Zappa Visa inlägg
Brösarp?


Sven
Det är inte rätt

PANAKAKIS
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-04-12, 09:38
kostas kostas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Österbotten, Finland
Inlägg: 19
Standard Sv: Frågebild 315

Kan du ha hittat till Österbotten och "världens tyngsta teaterrekvisita" som finns vid Närpes teater? Om inte måste det finnas en dubbelgångare nånstans ...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-04-12, 11:34
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Frågebild 315

Jädraås?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-04-12, 12:50
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Frågebild 315

Hej Panakakis!

Är det Böda Skogsjärnväg?
Liknar nästan "Mormor" ...

//Conny
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-04-12, 13:50
Irene53s avatar
Irene53 Irene53 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 180
Standard Sv: Frågebild 315

Malmköping
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-04-12, 15:56
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Frågebild 315

...... Å andra sidan så är det kanske inte säkert att det är i Svedala heller. Spårbredden kan finnas på några ställen bara. Böda Skogsjärnväg kan jag nog stryka. "Mormor" har vissa likheter, men desto fler olikheter.
Värnamo, Mariefred är möjliga. Tom "High Chaparall". Men jag tror inte att loket finns där....
Märket på loket ser inte svenskt ut, snarare östeuropeiskt. Polskt kanske. "Perrongen" ser oxå osvensk ut, även om det handlar om en "hobbyjärnväg".

//Conny
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-04-12, 19:26
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Frågebild 315

Har för mig att det finns ett sådant tåg i Uppsala som går till någon liten plats utanför stan och sedan tillbaka igen?

Katitzi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-04-12, 19:53
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Frågebild 315

Anten-Gräfsnäs, kanske??
MÅNGA år sedan jag var där, så jag har inget minne av hur det såg ut?

Irene
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-04-14, 11:08
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Frågebild 315

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Jädraås?
Nej

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Hej Panakakis!

Är det Böda Skogsjärnväg?
Liknar nästan "Mormor" ...


//Conny
Nej

Citat:
Ursprungligen postat av Irene53 Visa inlägg
Malmköping
Nej

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
...... Å andra sidan så är det kanske inte säkert att det är i Svedala heller. Spårbredden kan finnas på några ställen bara. Böda Skogsjärnväg kan jag nog stryka. "Mormor" har vissa likheter, men desto fler olikheter.
Värnamo, Mariefred är möjliga. Tom "High Chaparall". Men jag tror inte att loket finns där....
Märket på loket ser inte svenskt ut, snarare östeuropeiskt. Polskt kanske. "Perrongen" ser oxå osvensk ut, även om det handlar om en "hobbyjärnväg".

//Conny
Nej

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Har för mig att det finns ett sådant tåg i Uppsala som går till någon liten plats utanför stan och sedan tillbaka igen?

Katitzi
Nej

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
Anten-Gräfsnäs, kanske??
MÅNGA år sedan jag var där, så jag har inget minne av hur det såg ut?

Irene
Nej
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-04-14, 11:11
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Frågebild 315

Citat:
Ursprungligen postat av kostas Visa inlägg
Kan du ha hittat till Österbotten och "världens tyngsta teaterrekvisita" som finns vid Närpes teater? Om inte måste det finnas en dubbelgångare nånstans ...
Hej Kostas! Du har helt rätt att det är Närpes Friluftsteater som jag har tagit bilden. Rätt kul med ett ånglok på teatern.

GRATTIS!

Rätt svar Närpes Finland

PANAKAKIS
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-04-14, 18:54
kostas kostas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Österbotten, Finland
Inlägg: 19
Standard Sv: Frågebild 315

Äntligen lyckades jag pricka in en bildgåta! Men när det nu dyker upp en bild från mina hemtrakter vore det väl underligt om jag missade just den...

När har du varit där? Fick du höra smakprov på den lokala dialekten också och förstod du nåt av den? Det påstås att den har kvar en del av fornnordiskan och att Närpesbor och islänningar skulle kunna förstå varann. Fast det sista stämmer nu inte riktigt, jag har åtminstone väldigt svårt att förstå isländska...

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis Visa inlägg
Hej Kostas! Du har helt rätt att det är Närpes Friluftsteater som jag har tagit bilden. Rätt kul med ett ånglok på teatern.

GRATTIS!

Rätt svar Närpes Finland

PANAKAKIS
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-04-14, 19:45
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Frågebild 315

Hej igen!
Spårbredden och perrongen talade ju för att det inte var Svedala (Sverige alltså). Jag antog att det såg ut att komma från östra Europa. Sådana märkningar finns ej på Svenska tåg. (Jag backade ju på svaret Öland).

Hursom så skulle det vara intressant att veta ursprunget på loket. Har du koll på det? (Jag jobbar ju med dylika fordon som jag kanske nämnt?)
//Conny
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-04-20, 14:38
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Frågebild 315

Citat:
Ursprungligen postat av kostas Visa inlägg
Äntligen lyckades jag pricka in en bildgåta! Men när det nu dyker upp en bild från mina hemtrakter vore det väl underligt om jag missade just den...

När har du varit där? Fick du höra smakprov på den lokala dialekten också och förstod du nåt av den? Det påstås att den har kvar en del av fornnordiskan och att Närpesbor och islänningar skulle kunna förstå varann. Fast det sista stämmer nu inte riktigt, jag har åtminstone väldigt svårt att förstå isländska...
Hej Kostas! Jag har varit där till och från sedan 1995. Året 1995 så träffade vi en familj från Närpes som var på semester i Grekland och Kefalonia, bode på hotelet bredvid vårat boende så manen i familjen och jag köpte bröd varje morgon i samma bageri och vi började prata. Vi träffades på kvälarna i Argostoli och det blev en fortsättning när vi kom hem till Sverige och Finland. Det visade sig att familjen inte bode i själva huvudorten Närpes utan en mindre ort utaför som heter Pjelax. Dialekten kan vara svår ibland men det går alltid och tyda med lite hjälp. Vi har trivits bra i österbotten så det blir nog snart en tur dit igen.

PANAKAKIS
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-04-20, 14:41
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Frågebild 315

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Hej igen!
Spårbredden och perrongen talade ju för att det inte var Svedala (Sverige alltså). Jag antog att det såg ut att komma från östra Europa. Sådana märkningar finns ej på Svenska tåg. (Jag backade ju på svaret Öland).

Hursom så skulle det vara intressant att veta ursprunget på loket. Har du koll på det? (Jag jobbar ju med dylika fordon som jag kanske nämnt?)
//Conny
Hej Conny! Jag kollar loket med både bilder och syn när jag besöker platsen nästa gång.

PANAKAKIS
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-04-25, 00:05
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Frågebild 315

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Hej igen!
Spårbredden och perrongen talade ju för att det inte var Svedala (Sverige alltså). Jag antog att det såg ut att komma från östra Europa. Sådana märkningar finns ej på Svenska tåg. (Jag backade ju på svaret Öland).

Hursom så skulle det vara intressant att veta ursprunget på loket. Har du koll på det? (Jag jobbar ju med dylika fordon som jag kanske nämnt?)
//Conny
Jag roade mej med att googla lite på detta, loket är tydligen byggt 1902 och trafikerade Kaskö - Seinäjoki fram till 1912. Kör med sökord "kasköbässin" så hittar du några bilder till på det, dock kunde jag inte hitta mera data om det. Det finns också en liten filmsnutt (med stillbilder) där man får höra Finlands tredje språk närpesiska men det var tydligen en lite förenklad version för det gick nästan att förstå vad de pratade om.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-04-25, 10:06
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Frågebild 315

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Jag roade mej med att googla lite på detta, loket är tydligen byggt 1902 och trafikerade Kaskö - Seinäjoki fram till 1912. Kör med sökord "kasköbässin" så hittar du några bilder till på det, dock kunde jag inte hitta mera data om det. Det finns också en liten filmsnutt (med stillbilder) där man får höra Finlands tredje språk närpesiska men det var tydligen en lite förenklad version för det gick nästan att förstå vad de pratade om.

Mvh Janérik
Hej Janérik!

Tack för tipset!
Jag kollade igen alla sökträffarna, det var intressant. Synd att det inte gick att få fram lite mer fakta bara. Det skulle exempelvis ha varit kul att veta var loket byggdes.

Hälsningar
Conny
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT