Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa med barn

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-20, 18:35
Paddingtons avatar
Paddington Paddington är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Storstad :)
Inlägg: 115
Standard De rekommenderade öarna för barn - trist?

Jo, vad jag menar är. Många rekommenderar de barnvänliga öarna; naxos, anitparos, koufinissi etc. Det jag undrar är; är inte alla lite "av samma slag"? Att då kan man tex lika gärna stanna på naxos hela tiden? Eller? Är de lika??

Skulle vilja att vi fick med lite öar som skiljde sig från varandra, utan att för en skull bara innehålla vandring (för det är vi inte mkt för någon av oss), men ändå innehålla någon form av barnvänlighet och bad. Fast om man ändå bara ska bo vid badet kanske man inte borde välja någon annan ö - ser inte baden ungefär likadana ut?

Vi åker till Naxos först... men sen då?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-21, 12:27
Ingegerd_Lasses avatar
Ingegerd_Lasse Ingegerd_Lasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: LVästra Ämtervik
Inlägg: 203
Standard Sv: De rekommenderade öarna för barn - trist?

Hej! Själva har vi kommit upp i den åldern att vi numera åker utan barn, men letar hela tiden efter det ultimata stället att resa med barnbarn. Vi älskar Naxos, men skulle aldrig välja Naxos stad för en resa med barn, trafiken är jättebesvärlig och ibland känns det som att man promenerar "med livet till låns". Dessutom vimlar det av turistshoppar, det skulle bli ett ständigt tjat om att köpa grejor. För oss, som är 55+ däremot, är Naxos stad underbart. Nej ska vi åka med barn, åker vi till Faros på Sifnos(Aperanto) eller till Agistri(Andreas hotell, som dessutom har en jättefin pool). Lugna, vänliga platser med minimal trafik och fina bad.
Sommarhälsningar, Ingegerd.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-21, 12:31
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: De rekommenderade öarna för barn - trist?

Prova Koufinissi! Inte likt Naxos...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-06-21, 15:34
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: De rekommenderade öarna för barn - trist?

Citat:
Ursprungligen postat av Ingegerd_Lasse Visa inlägg
Vi älskar Naxos, men skulle aldrig välja Naxos stad för en resa med barn, trafiken är jättebesvärlig och ibland känns det som att man promenerar "med livet till låns".
Sommarhälsningar, Ingegerd.
Man kan ju alltid uppfatta samma sak på olika sätt, så ni har säkert den erfarenhet ni pratar om.
Men jag skulle gärna vilja nyansera bilden lite.
Vi åker till Naxos om en vecka med en 7- och en 10-åring. Vi var där ifjor också och upplevde inga som helst problem med trafiken i Naxos. Tycker den är ganska ringa.
Som på så många andra ställen är det ju ganska illa ställt med trottoarer men å andra sidan har de ju en del gågator och på kvällen är ju stora delar av centrum avstängt för trafik!

Råder er absolut att åka Till Naxos. Jättemysigt!
Vi kommer att åka till Koufonissi efter en vecka Har inte varit där innan men räknar med ytterligare lite finare stränder och ännu lugnare! Men vi kommer säkert att njuta i fulla drag

Sven
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-06-22, 21:16
MajaB MajaB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 14
Standard Sv: De rekommenderade öarna för barn - trist?

förstår hur du tänker, men du behöver inte alls vara orolig. Jag har varit på alla tre öar, och tycker dom är olika alla tre. Om du bor i Naxos stad har du en ganska bra strand, och närhet till lite stadsliv. Sedan finns underbara andra stränder där du kan bo, och istället åka buss till stan. Naxos är bra om man är lite rastlös, det finns mycket att göra. Ön är ganska stor och en dagstur med bil kan vara kul omväxling. Koufinissi är raka motsatsen, lugnare, nästan ingen biltrafik, mer genuin. Även om jag förstått att allt fler skandinaver hittat dit. Antiparos är väl någonstans mittemellan. Sedan talar sig ju alla varma om Amorgos och Sifnos.

I år provar vi på Kini på ön Syros (vi har två barn, 5 och 3 år), allt vad jag läst här så räknar jag med att det är en bra ö med barn.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-06-23, 10:36
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: De rekommenderade öarna för barn - trist?

Citat:
Ursprungligen postat av MajaB Visa inlägg
I år provar vi på Kini på ön Syros (vi har två barn, 5 och 3 år), allt vad jag läst här så räknar jag med att det är en bra ö med barn.
Det är det! Fin långgrund strand och en lugn och trevlig by.

I övrigt Paddington: Det är absolut lönt att åka runt: Naxos har allt... stränder, byar, badorter etc. Kouf har en stillsam by och magnifika stränder. Det främsta intrycket från Antiparos är den bilfria, barnvänliga och inbjudande byn.
Trevlig resa!

/Magnus
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-06-23, 11:16
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: De rekommenderade öarna för barn - trist?

Lyssna på mig nu Paddington!!

Oroa dig inte. Allt fixar sig. Ingen ö är den andra lik, och skulle det mot förmodan vara så... Det gör inget!! Man sitter hemma och planerar och håller på, men sen när man väl är där blir man fruktansvärt förvånad. Var det så här lätt?!

Visst är det kul att planera, men gör det för nöjes skull. Jag kan lova dig att ni inte får en bättre resa bara för att ni planerar!! Det är er första resa, så prova. Till nästa sommar, om ni åker då kommer ni ha något att jämföra med. Vilka öar tyckte ni bäst om, vilka var "sådär" osv. Då är det lätt att råda. Nu har ni inget att jämföra med, och det är så svårt för oss som svarar att veta var just NI kommer trivas bäst. Jag tror nästan att ni vet bäst själva... Sen vill man ju alltid ha tips såklart, och det har du ju fått. Börja på Naxos och ta det som det kommer. Ni kommer få det sååå bra, och ni kommer älska Grekland. En gång - sen är man fast!


Och förresten, tror du själv på det du skriver?? Trist i Grekland, eller trist med semester???
Det KAN bara inte hända!!!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-06-23, 14:35
Paddingtons avatar
Paddington Paddington är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Storstad :)
Inlägg: 115
Standard Sv: De rekommenderade öarna för barn - trist?

näe Jag tror det blir underbart Men man måste nyansera sig så man får svar

Resfeber har jag i alla fall - ont i magen och kan inte sova mer än 6 h per natt

(o till saken är att jag vill till naxos o milos - resten får bli som det blir, men det är svå å å å å ååårt tydligen, utan att ränna alltför mkt).
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-06-23, 15:32
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: De rekommenderade öarna för barn - trist?

Citat:
Ursprungligen postat av Paddington Visa inlägg
(o till saken är att jag vill till naxos o milos - resten får bli som det blir, men det är svå å å å å ååårt tydligen, utan att ränna alltför mkt).
Hoppas ni får till den rutten ni vill. Vi ska till Milos i sommar. Första gången för oss.

Trevlig resa! Ni åker väl imorgon??
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-06-23, 16:28
Paddingtons avatar
Paddington Paddington är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Storstad :)
Inlägg: 115
Standard Sv: De rekommenderade öarna för barn - trist?

jupp imorgon eftermiddag går flyget
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT