Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Vandra

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-11-26, 08:23
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Kreta vs Rhodos/Tilos?

Jag och ett gäng väninnor ska vandra i Grekland nästa år. Planen var påsk och södra Kreta (Paleochora). Nu har resan, av olika anledningar, flyttats fram till september. Vi tar oss fortfarande relativt lätt till Kreta,via sthlm, MEN så såg vi att vi kan flyga direkt Umeå-Rhodos, och det är ju skönt med direktflyg. Egentligen inte sugen på just Rhodos, men i mitt huvud ploppade Tilos upp som ett alternativ till Kreta...
Jag undrar nu:
Rhodos som vandringsö? Kan vi bo utanför de större turistorterna (typ som på södra Kreta) och hitta fina vandringsleder? Ska vi ge Rhodos en chans?
Tilos som vandringsö? Har sett fina bilder från flera vandringar här på Kalimera, kan vi tillbringa en hel vecka där med utgångspunkt att vandra 4-5 timmar om dagen? Eller är det för liten ö?
Går det fortfarande färjor varje dag Rhodos- Tilos i slutet av september?
Andra öar runt Rhodos som kunde vara lämpliga? Kanske en kombo av två småöar?
Hoppas på expertråd!

Bea
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-11-26, 09:04
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Kreta vs Rhodos/Tilos?

De flesta vi möter på Tilos är vandrare - mer eller mindre. Senast vi var där fick vi en bok som innehöll olika vandringsleder. Och jag blev förvånad över att det fanns så många olika vandringsleder. Själv föredrar jag kortare vandringar, men lovar att ni kan vandra 4-5 timmar om dagen, trots att ön är liten.

Om det går färja Rhodos-Tilos varje dag i september vet jag inte. Men vi har inte haft några större problem att ta oss tillbaka till Rhodos då vi är där i september.

Hälsningar! Sjöborren. Som föredrar kortare vandringar, som den till glasskafét. Nästa år har vi planerat att resa dit två veckor på våren och tre, kanske fyra veckor i september.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-11-26, 09:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kreta vs Rhodos/Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Bea Visa inlägg
Tilos som vandringsö? Har sett fina bilder från flera vandringar här på Kalimera, kan vi tillbringa en hel vecka där med utgångspunkt att vandra 4-5 timmar om dagen? Eller är det för liten ö?

Kanske en kombo av två småöar?
Tilos är – som sjöborren skriver – en utmärkt vandringsö. Många åker dit just för att vandra. Ni har att göra en hel vecka, det är en sak som är säker. Ett flertal av de fina vandringarna börjar när du går ut från dörren. En annan bra vandringsö är Nisyros som ligger norr om Tilos. Nisyros är en av de läckraste öarna i Grekland, tycker jag. Den skiljer sig från i princip alla andra öar. Det enda som saknas är fina stränder - och turister som stannar över natten. Att vandra genom en bubblande vulkan gör man inte varje dag. Läs om Nisyros här...

Om du fortfarande är sugen på Kreta går det färja från Rhodos till Kreta flera gånger i veckan.

Rhodos skulle jag inte valt om södra Kreta och Tilos är vad du ser framför dig.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-11-26, 10:33
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Kreta vs Rhodos/Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg

Hälsningar! Sjöborren. Som föredrar kortare vandringar, som den till glasskafét.
! Den va bra!

Och den långa vandringen ..... är det den till Omonia?

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-11-26, 10:58
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Kreta vs Rhodos/Tilos?

Tack! Visste att Tilos var något för oss. Då får vi hålla koll på färjetiderna framöver, fanns bara fram till april på GTP än så länge.

Nisyros kanske kan vara ett komplement. För Rhodos lockar egentligen inte som sagt...

I januari ska vi bestämma oss har vi sagt, och boka fast datumen genom att köpa biljetter! Det är inte helt lätt att få ihop 7-8 personers privat- och arbetsliv...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-11-26, 19:52
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Kreta vs Rhodos/Tilos?

Masse! Till Omónia är vägen aldrig lång. Den långa vandringen gjordes förra året. Det var när Jim, en god vän från Skottland, och som varit närmare trettio gånger på ön, tog med oss på en vandring. Men! Hade jag vetat att vi skulle gå från Livádia till Megáli Chório hade jag aldrig följt med.

Jag skulle få njuta av vacker natur och förhoppningsvis se och föreviga några fåglar var tanken och önskan då vi startade från hotellet. Vandringen eller rättare sagt klättringen, började ganska omgående. Så när vi kom upp till "stora" vägen tänkte jag: nu börjar vandringen.

En stund senare, efter att vi passerat bensinstationen lämnade vi vägen och kom in på en getstig. Vandringen började nu bli lite knölig och det
gällde att se var jag satte fötterna. När så stigen tog slut trodde jag det var dags att vända: Lagom tur tänkte jag. Men icke! Det var bara att sätta sig på bergskanten, hasa sig ner och sen fortsätta ...

Omgivningen växlade; vi vandrade längs knastertorra stigar, över stenar, genom tät vegetation, förbi kasserade kylskåp, bildäck, fåtöljer och betande getter. Några fåglar syntes inte till, däremot hittade jag en blå fjäder som förevigades. När vi äntligen kom fram till Megáli Chório och tavernan kändes det riktigt bra. Och efter ett glas Retsina kändes det ännu bättre. Och när jag klev på bussen kändes det toppen!

Senast redigerad av sjöborren den 2013-11-26 klockan 20:11.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-11-26, 23:25
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Kreta vs Rhodos/Tilos?

I motsetning til det man kanskje skulle kunne tro er faktisk Rhodos en glimrende vandringsøy. Sjekk f.eks vandringsguiden "Walk & Eat Rhodes" av Brian og Eileen Anderson. Turforslag finner du også på min hjemmeside på nettet.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-11-27, 08:34
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Kreta vs Rhodos/Tilos?

Tack Mr Walker, jag ska ge Rhodos en chans!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-11-28, 19:26
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Kreta vs Rhodos/Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
När vi äntligen kom fram till Megáli Chório och tavernan kändes det riktigt bra. Och efter ett glas Retsina kändes det ännu bättre. Och när jag klev på bussen kändes det toppen!
Kan gott förstå det. Ett glas kall Retsina är ju alltid trevligt. Inte minst efter sådana strapatser som du beskriver. Det blir ju inte sämre om man sitter på den tavernan. Vacker utsikt!

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-01-20, 11:28
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Kreta vs Rhodos/Tilos?

Hurra! Nu har vi bokat flygstolar till Rhodos, och som det ser ut med färjetiderna (i nuläget) så hinner vi till Tilos samma dag! Vi avslutar med en heldag på Rhodos. Avresa från Umeå 21 september, direktflyg till Rhodos. Vi är 6 som har bestämt oss för att åka, och jag tror vi bokar rum på Annas Rooms. Nu ska här vandras!

Sååå lyxigt att ha två resor till Grekland inbokade i år.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-01-20, 14:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kreta vs Rhodos/Tilos?

BRA VAL!
Bättre utsikt än från Annas får ni inte i alla fall om ni bor lite högre upp i huset.
Så får man extra motion i backen hem varje gång man varit nere i byn

Lissi
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-01-20, 16:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Kreta vs Rhodos/Tilos?

Citat:
Ursprungligen postat av Bea Visa inlägg
Hurra! Nu har vi bokat flygstolar till Rhodos, och som det ser ut med färjetiderna (i nuläget) så hinner vi till Tilos samma dag!
Grattis!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-12-09, 16:16
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Kreta vs Rhodos/Tilos?

Det finns ju flera underbara vandringar att ta på Tilos..Jag fick tipset härifrån att köpa SKAI kartan över Tilos och den var till 100%bra hjälp...flera 3-5timmars rundor att ta.Jag var där 2v 2013 och ska tillbaks dit..Prova äta baby goat på Omonia!Gott!!
Hasse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT