Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-11-15, 19:07
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Olivskörd

Ja då var den till ända,årets första skördedag!Resultatet blev två stora vattenblåsor i handen,värkande rygg och ben.Kommer förmodligen att ha väldigt svårt att ta mig ur sängen i morgonbitti.Men trots detta har det varit en underbar dag!Picnic,underbar utsikt, ett väder som var hyfsat,småprat och fnisser.Vilken tur att det är ca 900 träd och många många dagar kvar !

Agda
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-11-15, 19:34
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Olivskörd

Hej ! Får man fråga var du plockar oliver. Just nu är det väl bråda
dagar i olivlundarna. mvh Tom
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-11-16, 13:03
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Olivskörd

Runt Methoni Peloponnesos är det.Det har kommit för lite regn under hösten så många väntar lite till.Oliverna har därför mognat dåligt och sitter fast ordentligt.vi plockar inte av dem utan slår med en pinne eller mordernare verktyg.Ibland änvänder vi en maskin som också "slår" av oliverna.

Agda
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-11-16, 13:18
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Olivskörd

Det måste vara ett slitigt jobb, behövs väl knappast nåt friskis o svettis pass efter det. Ibland när jag gått igenom nån olivlund i Pargatrakten har jag undrat hur de som skördar oliverna egentligen bär sig åt, och hur de är skapta. Det är på sina håll inga lättåtkomliga sluttningar olivträden växer i där.

Tommy
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-11-19, 14:48
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Olivskörd

Nej något mer träningspass behövs inte det lovar jag dig!Det är slitigt och ibland gänner man sig som en bergsget och apa.Allt på en gång!Men det är ändå rätt mysigt!

Agda
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-11-28, 16:53
Fontana Fontana är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 30
Standard Sv: Olivskörd

På tal om olivskörd. Tydligen var årets skörd en av de sämsta på många, många år och detta kommer tyvärr innebära en rejäl ökning av både oliv- och olivoljepriset nästa år.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-11-28, 17:16
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Olivskörd

Citat:
Ursprungligen postat av Fontana
På tal om olivskörd. Tydligen var årets skörd en av de sämsta på många, många år och detta kommer tyvärr innebära en rejäl ökning av både oliv- och olivoljepriset nästa år.

Jaha då blir alltså ännu dyrare än vad den redan är, (i Grekland alltså) upptäckte att vi köper billigare grekisk olivolja här i Sverige (hos grossist) än vad vi köper den i Grekland. Därför blev det heller ingen olja med hem i bilen i år.

Yvonne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-11-28, 18:39
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Olivskörd

Dålig skörd?! Inte här i alla fall.Det är enormt fulla träd,kanske inte de största och mest väl fyllda men mängden kompenserar det.Inga klagomål över skörden här inte.Säsongens avkastning kan inte avnjutas förrän om ett år ute i handeln så höjer de nu så fuskar de.Jag har en viss förståelse för de höga priserna på olivolja och oliver, för vilket handarbete!Igår snitta jag 8kg oliver för urvattning och inläggning,en oliv i taget!Vad gör man inte för denna ädla läckerhet.

Agda

Senast redigerad av Agda den 2005-11-28 klockan 18:42.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-12-01, 16:08
Fontana Fontana är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 30
Standard Sv: Olivskörd

Jag hade missförstått situationen lite grann. Olivskörden i Grekland är det inga problem med. Den är lika bra som tidigare. Däremot är den Italienska skörden mycket dålig, och eftersom Grekland exporterar merparten av sin olivolja (som i sin tur blandar grekisk olivolja med sin egen och kallar den Italiensk och exporterar vidare ut i världen) blir det brist på olivolja även här. Detta innebär att priset ökar, trots den goda skörden.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-12-02, 11:04
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Olivskörd

[QUOTE=yvonne]Jaha då blir alltså ännu dyrare än vad den redan är, (i Grekland alltså) upptäckte att vi köper billigare grekisk olivolja här i Sverige (hos grossist) än vad vi köper den i Grekland.

Detta har jag svårt att förstå för det stämmer dock handlar jag inte hos någon grossist! Utan hos min "Syrian" som tar hem olja från Grekland samma 5 liters dunk kostar här 220 kr och i Grekland 35 euro!!

Camilla
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-12-02, 19:08
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Olivskörd

[QUOTE=Frappe]
Citat:
Ursprungligen postat av yvonne
Jaha då blir alltså ännu dyrare än vad den redan är, (i Grekland alltså) upptäckte att vi köper billigare grekisk olivolja här i Sverige (hos grossist) än vad vi köper den i Grekland.

Detta har jag svårt att förstå för det stämmer dock handlar jag inte hos någon grossist! Utan hos min "Syrian" som tar hem olja från Grekland samma 5 liters dunk kostar här 220 kr och i Grekland 35 euro!!

Camilla
Ja det är helt vansinnigt tycker jag, vi betalar 185,- här och i Grekland 35 euro som du skrev, för samma märke! I och för sig har man ju mer plats i bilen för annat när man nu inte behöver köpa oljan därnere.

Yvonne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT