Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-01, 20:02
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Båten

Cia och Elisabet, vad heter den utflyktsbåten som ni åkte till olika stränder med på Karpathos? Vet att det fanns en bild på den här någonstans men hittar inte den nu

Riitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-01, 20:51
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Båten

Den hette Zacharias

Här är en länk till Elisabets bild av skorven:

http://s15.photobucket.com/albums/a3...1Zacharias.jpg

Senast redigerad av inkfish den 2006-07-01 klockan 21:25.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-01, 21:56
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Båten

Tack så mycket,skall leta efter den på ön

Riitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-01, 23:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Båten

Du behöver inte leta.

Den ligger vid kajen precis som övriga båtar: båten till Olymbos, utflyktsbåten Love Boat (som samarbetar med Zacharias) och utflyktsbåten Sofia (om jag minns rätt). Kanske finns där ännu fler.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-01, 23:50
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Båten

Drygt en vecka sedan valde vi Sofia som utflyktsbåt (till stränderna Agios Ioannis och Apela). Tyvärr så hade vi otur med riktigt kraftiga vindar den dagen, så ett par av barnen blev ordentligt sjösjuka under färden. Dessutom så fanns det gott om maneter i vattnet på Apela-stranden Detta kunde ju inte kaptenen rå för...

Däremot så var vi inte särskilt glada över följande:
*Självklart ville vi ha flytvästar till barnen framför allt, dessa fick vi aldrig trots förfrågan och svaret: "Yes, of course, I have everything!"
*BBQ-lunchen: kyckling-souvlaki på gränsen till för "lättgrillat" (=hälsofarligt) och på tok för mycket salt i både souvlakin och salladen.
*När det var dags att betala för utflykten höll inte vår överenskommelse om rabatt på 10 euro för barnen, utan plötsligt skulle kaptenen ha 10 euro extra "eftersom barnen hade ätit lunch". Vi orkade inte argumentera med honom, var bara tacksamma för att vi hade nått hamnen vid liv.

Här vill jag dock varna er för denna kapten! Välj hellre någon annan av utflyktsbåtarna, det tänker jag definitivt göra, om jag åker på en ny båtutflykt i september på Karpathos.

Ivi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-02, 00:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Båten

Citat:
Ursprungligen postat av Ivi
Välj hellre någon annan av utflyktsbåtarna, det tänker jag definitivt göra, om jag åker på en ny båtutflykt i september på Karpathos.
Gör det. Den du valde är den ende med lite knepigt rykte, så vitt jag har hört.

(Och skriv gärna ett par rader under Nu är vi tillbaka, vi är nog några som är NYFIKNA )
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-07-02, 12:15
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 1 036
Standard Sv: Båten

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
(Och skriv gärna ett par rader under Nu är vi tillbaka, vi är nog några som är NYFIKNA )
Jodå...det kommer. Har trots allt varit hemma ett par dagar bara (stannade några dagar i Finland efter Karpathos-resan). I morgon har det lovats lite ostadigare väder, så då passar det nog bra att sitta en längre stund vid datorn

Ivi
-på väg ut till den svenska sommaren, när den är som bäst
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-07-02, 16:15
Anita_ Anita_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 11
Standard Sv: Båten

En liten fråga.... vad kostar en sådan här utflykt?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-07-02, 17:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Båten

Jag åkte i sept -05, med Love Boat. Valde deras lunch, de grillar lite enkel mat på stranden. Detta kostade 20 allt som allt och maten var inte riktigt prisvärd, i synnerhet inte som deras långstopp var i Apella där man kan äta på tavernan.

Zacharias har dock sitt långstopp på Agios Minas, där finns ingen taverna så där är man hänvisad till deras mat. Vad deras uflykt med mat kostar i år vet Ivi bättre.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-07-02, 18:00
Anita_ Anita_ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 11
Standard Sv: Båten

...ok...får se vad ivi skriver.... *väntar nyfiket*
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-07-02, 18:23
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Båten

Ursäkta att jag lägger mig i lite (igen ) Ivi åkte båten Sofia så hon vet nog inte vad Zackharias båten kostar (Inte jag heller )
Men dom borde ju ha ung. samma priser

Riitta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-07-02, 21:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Båten

Tack Riitta, nu rörde jag till det!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-07-24, 20:57
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Båten

Det blev så att vi gjorde en båtutflykt med Zacharias. Fast den dagen vi hade köpt biljeter så blåste det så mycket så utflyktsbåtarna inte gick.Vi skulle inte åkt heller när det blåste så väldigt mycket.
Biljetterna använde vi dagen efter i stället.
Utflykten kostade 10 euro/vuxen. Flickorna som är tio år betalade ingenting. Först stannade båten på en strand, inte så långt från Agios Minas. Man fick bada från båten. Det gick fint för det fanns en trappa för dom som inte ville hoppa
Sedan blev det Agios Minas. En härlig strand och en fin olivlund bakom stranden.
Det fanns en liten mysig taverna där. Tydligen ganska ny Det var härligt och sitta där och äta god sallad,eller annat smått och gott
Brevid Zacharis var det två jättefina fiskebåtar ankrade. Det var så fint
På hemvägen var det ett litet stopp utanför Kira Panagia, för dom som ville ta ett dopp där också
Det var en fin dag och minnas

Riitta
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-07-24, 21:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Båten

Kostade det bara 10? I så fall undrar jag om jag kommer ihåg fel när det gällde min egen utflykt i höstas. Jag kanske förväxlar den med Olymbosturen som kostade 20 nu år.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-07-24, 21:13
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Båten

Det kan ju vara att man inte betalade för maten längre,utan nu kunde man ju äta på tavernan och betala maten där.

Riitta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-07-24, 21:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Båten

Ja så kanske det var.

Var tavernan stationär i Ag Minas eller var den ett provisorium där båtfolket fixade maten? Hörde nåt om det men kan ha fattat helt fel.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-07-24, 21:16
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Båten

Vad roligt att ni hade en lyckad och härlig utflykt med båten som jag har surrat så mycket om

Den lilla tavernan fanns där när vi var där också, de hade själva byggt den samma sommar. Livsmedlen till maten de lagade hade de dock med sig och den var inte öppen när Zacharias inte var där. Man betalade för maten där, om man ville äta. Jag tror att båtturen kostade 10 även då, för två år sedan.

Så bra också att Inkfish svarade när du började den här tråden. Jag har inte sett det förrän nu - just när du skrev var Cia och jag i ABISKO och pustade ut efter en heldag på kalfjället!

Måste bara få visa att Kalimera was there:



Och så mitt Paradis på jorden:

Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-07-24, 21:19
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Båten

Elisabet: så vackert! Var exakt ligger detta paradis?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-07-24, 21:19
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Båten

Den var en enkel taverna med litet kök och en veranda och sitta på. Kanske 20 pers fick plats. Matvarorna bars dit från båten och i allafall en av killarna hjälpte till med maten. Men det fanns en tjej som serverade och en äldre man som jobbade där också.

Riitta
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-07-24, 21:27
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Båten

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC
Elisabet: så vackert! Var exakt ligger detta paradis?
Dalen heter Kärkkevagge (Stendalen på svenska) och sjön som ligger längst inne i dalen heter Trollsjön (Rissajaure på samiska). Den är 34 meter djup och om man klättrar en bit upp på bergskanten ser man botten. Det är en av världens siktklaraste sjöar, vilket beror på att den inte har något annat tillflöde än glaciärvatten som rinner nedför sluttningarna och endast ett utflöde, en underjordisk bäck. Detta innebär att vattnet är syrefritt och inget kan leva där.

Trollsjön ligger nära Riksgränsen. Leden börjar vid Låktatjåkka hpl, tror den finns utritad på en vanlig bilkarta. Det är 6 km från vägen.

Jag har varit där flera gånger, och det är lika magiskt varje gång!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT