Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2016-04-11, 23:19
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Jag har redan børjat småjobba, dan efter jag kom så gjorde vi ett pass, Andreas och jag med att slipa bord....sen gick slipmaskinen sønder, men jag tog med den till Garden Villa, och pillade på den i lugn och ro, och lyckades får kolen tillbaka i sin rætta vinkel, så den funkade bra dagen efter...
Sen blir det sækert målning av diverse staket,etc framledes....
mikke
Menar du verkligen att du bara gick och slöade på eftermiddagen på ankomstdagen och började jobba först dagen efter du kom fram???? Ha ha ..... du är helt otrolig! "Fixar-Mikke" måste vara ett välkänt namn på hela Karpathos vid det här laget. Eller åtminstone i hela Pigadia!

Förstår att du trivs och har det fint! Fortsätt med det!

Masse
Svara med citat
  #42  
Gammal 2016-04-12, 10:22
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Tisdag 12 @pril
Fin morron. Ner i källarn å träffa Sofia å hämta upp nåra av mina kassar,sen fixade Sofia fika medans jag greja me fjärrkontrollen....Strålande väder,tror jag blir settnas läsnas ett tag innan jag målar Garden Villas port.....
Svara med citat
  #43  
Gammal 2016-04-12, 18:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Zephyros Villages dator har inte kommit igång, och dessutom stack Andreas och Chronis ivaeg med den nya fæarjan Blue Star, som gick før førsta gången enligt schema....Jag hann inte ner och vinka av dom, før jag satt i tandlækarstolem just då....
Jag såg att Blue Star 2 går rutten Piraeus - Santorini - Kos - Rodhos - Karpathos - Rodhos - Kos - Santorini - Piraeus. Vilket lyft!

Tänk att du redan varit hos tandläkaren! Beställer du tid hemifrån, eller finns det så många lediga tider?
Svara med citat
  #44  
Gammal 2016-04-15, 11:21
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Hej alla!
Nu haver vi fatt igang datorn pa Zephyros Village, fast jag sitter trangt med massa grejer runt omkring....Har borjat mala balkongraecken, fast faergen jag fick var ljusare, sa det aer lite svart att fa den att taecka vid forsta strykningen....:-)
Vad anbelangar tandkirurgen Andreas Makris, sa mailar och/eller ringer honom, sa fort jag tjackat biljett,sen laegger vael han in mej peau sin att-gora-lista, antar jag...Har varit hos honom tre ggr, och nu vaentar vi bara pa kronan fran Athen....
Jag har mandat att ge ut hans telefonnummer, och jag uppmanar alla som kommer till Karpathos att ga och gora en tandcheck...baettre forekomma and forekommas...och det aer i runda slaengar ca 5 ggr billigare aen i Sverige... ;-)
Forra gangen jag fick en krona ( av Dimitri Spanos) sa kostade kalaset, tva lagningar + kronan ca 1200 SEK....
I baesta fall kan ett eller flera besok finansiera en eller flera resor till Grekland...
Igar var det VAELDIGT varmt for forsta gangen, runt 30 grader och naestan vindstilla, men idag aer det lite svalare och det blaser mer, vilket gor det krangligare att skydda balkongerna naer jag malar, men nu har jag fixat tjock och tung plast....
Aer nu emsammen pa Garden Villa, ety norrmannen Steinert reste i torsdags, han hade varit pa Karpathos i SJU manader.....
Chronis aer kvar nan dag till pa Rhodos, men Andreas och resten av gaenget kom med Prevelis igar....Det har borjat komma lite turister, och det fejas och malas och grejas overallt....MotoCarpathos aegare Thanasis har kvar sin haest, som betar vid vagen ner till Limanaki, plus att han satt upp ett helt militaerlaeger pa horntomten vid bron....
I forrgar for jag upp till Menetes och laemnade en bunt vykort till Elias Livadiotis, Andreas svaerfars brorsa, som har en pytteliten kafeneion daer.....fullt me gubbs vare naer jag kom, sen fick jag fava med lok, brod och anjovis....
Andreas och Marias baegge soner, som pluggar medusin i Sofia, Bulgarien, har ocksa kommit hem....
Nu far jag borja mala, annars torkar faergen i penseln....
Mikke
Svara med citat
  #45  
Gammal 2016-04-15, 22:38
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Ha ha ha! Härligt att höra att du är igång Micke! Måla på och stryk medhårs!

Masse
Svara med citat
  #46  
Gammal 2016-04-16, 09:29
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Good morning !!
Ida ere lordag, men jag var nere haer pa Zephyros redan strax efter atta, men ingen Andreas...dock bor den glada staederskan Nadja, som varit me haer sen borjan, i rum nr 1 for tillfaellet, sa hon oppnade kontoret sa att jag kommer at datorn....Klarbla himmel och bra malningstemperatur och naestan ingen blast....Nu haver jag malat metallgallret i baren, sa det aer nog dags for lite fika nu....:-)
Apropeau Blue Star faerjan, dels aer den nyare, gar fortare men priset Rho-Karp aer detsamma som med Prevelis, d.v.s 21 Euro....
Enligt ryktet sa aer vaeggarna pa det nya lasarettet resta, och vid tillfaelle sticker jag dit och kikar...Sen snackas det om en alternativ kaj/ramp for den tyngre trafiken, sa att alla lastbilar slapp att kora svaengen genom hamnen....ett aer att forlaegga den rampen vid marinan, en annan aer att bygga en kaj vid generatorstationen.....
Nenas taverna ska jag borja fortsaetta att mala pa vaeggen. Efter fyrtornet finns det nu en rejael brygga, och daer ska det forstas bli en och annan fiskare,barn och bat, forhoppningsvis...
Svara med citat
  #47  
Gammal 2016-04-16, 10:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Vad anbelangar tandkirurgen Andreas Makris, sa mailar och/eller ringer honom, sa fort jag tjackat biljett,sen laegger vael han in mej peau sin att-gora-lista, antar jag...Har varit hos honom tre ggr, och nu vaentar vi bara pa kronan fran Athen....
Det är ju ganska fantastiskt att du har din tandläkare på Karpaathos, och inte hemma i Kallsta.

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Apropeau Blue Star faerjan, dels aer den nyare, gar fortare men priset Rho-Karp aer detsamma som med Prevelis, d.v.s 21 Euro....
Okej, tack för info!

Njut av värmen och tillvaron Mikke!
Svara med citat
  #48  
Gammal 2016-04-16, 11:27
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Efter fyrtornet finns det nu en rejael brygga, och daer ska det forstas bli en och annan fiskare,barn och bat, forhoppningsvis...
Ingen sjöjungfru?

Karin
Svara med citat
  #49  
Gammal 2016-04-16, 15:43
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Lordag kl 16.40 lokal tid.
Loong lunch,nu dags for ett malningspass, forhoppningsvis pa nan balkong i skuggan,haha.....
Kontoret var staengt, men som tur var var Nadja hemma....
Karin: sjojungfru(r) har varit peau tapeten, aevenseau luftballonger, undervattningsbatar, samt valar och dykare....
Jag borjar fa lite faerg ocksa, det hor till ovanligheterna att jag solar, men idag sa satt jag peau Garden Villa, i graeset och laeste lite i bara kallingarna....aer man ensam peau taeppan, soeau aer man....:-)
Mikke
Svara med citat
  #50  
Gammal 2016-04-17, 12:38
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Sonda 17 april
Kom till Zephyros lite senare, vid elva. Har nu sju balkonger kvar...tar mellan en och tva timmar per balkong, men hellre laaangsamt och bra, aen snabbt o slarvigt...
Fortsatt fint vaeder, och det blir nu varmare och varmare. Nu dags for lite fika, har me mej en termos som jag fyller vid frukostdax, och som sen ligger i ryggan hela dan....:-)
Har for mej att Andreas sa att de forsta gaesterna kommer 26 april,sa vi har nie dar pa oss att fa allt i ordning....
Mikke
Svara med citat
  #51  
Gammal 2016-04-17, 15:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Har for mej att Andreas sa att de forsta gaesterna kommer 26 april,sa vi har nie dar pa oss att fa allt i ordning....
Ja, det lär du hinna, och lite till antar jag.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2016-04-17, 15:59
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Ja,saekert, Janne...!
Var uppe hos Diakidis och fick mat. Mor Maria hade fingret omlagt,hon hade skurit sej pa just den kniven jag slipade igar....tre stygn dessutom, men Maria skrattade, inte var det nat att orda om...
Nu tibax pa Zephyros.....Andreas aer kvar hemma, sa jag malar vael en balkong till,sen far det va bra for ida,trallala...
Svara med citat
  #53  
Gammal 2016-04-18, 10:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Mor Maria hade fingret omlagt,hon hade skurit sej pa just den kniven jag slipade igar....tre stygn dessutom
Du får inte slipa så noga.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2016-04-18, 11:39
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Mandag 18 april...
Full gas pa Zephyros, dags for poolen att staedas ur och borja fyllas....filter blir igentaeppta,pumpar gar sonder, d.v.s allt aeer som vanligt vid saesongstart....
Staederskan Nadja fyller ar, och vi sjunger for henne....Sen lirar jag Robbie Williams naer han sjunger "Beyond the sea", for den gillar han minsann....:-)
Solen skiner och det flaektar lagom....jag malar balkongraecken, och sakta men saekert blir fler och fler malade....
Maria Diakidis aer haer och jobbar peau, fast mest med en hand, men det gar det med....
Mikke
Svara med citat
  #55  
Gammal 2016-04-19, 08:28
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

tisdag 19.4
Tidigt (naja..) uppe och forst till English Jon me en bibba bukker, sen raskt ner till Zephyros, daer en stor traktor hade graevt upp ett stort hal i gatan....
Det har laekt ut vatten i flera dar, och aentligen kom det nan som letade reda pa laeckan...Den var utanfor Zephyros, sa vattnet rann laengs muren ner mot havet....
Andreas hade skaffat mer faerg, sa nu ska jag mala de tva sista balkongerna....
Vaedret fint, bla himmel och redan runt 24 grader....
Jo, jag ringde for att fa reda pa var kronan till tanden var, och Andreas Makris hade varit i kontakt med tillverkaren och den skulle komma i slutet av veckan.....
Mikke
Svara med citat
  #56  
Gammal 2016-04-19, 08:43
RANs avatar
RAN RAN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 527
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

"Vaedret fint, bla himmel och redan runt 24 grader...."

Låter helt underbart. Här är grått och blåsigt och inte speciellt varmt

Har varit på Karpathos två ggr och längtar alltid tillbaka till denna härliga ö.

Kul att följa dina göromål

RAN
Svara med citat
  #57  
Gammal 2016-04-19, 09:35
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Tack, Ran...alltid trevligt med feedback!!
Nu has det graevts faerdigt, laeckan aer hittad och snart harom vel bytt ut ventilen som laeckte...Andreas spolar vaegen, och jag har malat klart rum 12:s balkong och ska hasa mej upp till rum nr 27, men forst lite fika....:-)
Svara med citat
  #58  
Gammal 2016-04-19, 10:28
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 742
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Så mysigt att följa dina "pyssel" på Karpathos, Mikke!

Min kompis bodde på Zephyros när vi var där för snart 2-år sedan. Hon hade studion i markplan ut mot vägen. Kommer ihåg den stora häftiga sängen med pelare, den robusta inredningen och att det var ett himla bra boende! Själva bodde vi på Romantica som vi åxå tyckte var bra.
Det är bara att blunda så ser jag allt tydligt..Pelagos, byn, hamnen..
Dina rapporter har fått mig att bli sugen på ett återbesök
Lev väl! /Kajja
Svara med citat
  #59  
Gammal 2016-04-19, 11:00
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Hej Kajja!! Ja, den nersaenkta delen av Zephyros mot stan aer en liten oas....inte for djup och inte for liten, med traed och vaexter....o lugnt och skont, aven om manga barn stojar runt poolen....
Nu har dom bytt ut roret som var trasigt.Det var ett plastror, 5 mm tjockt och som tal 16 atmosfaerers tryck....Soeau just nu fyller dom halet..Det aer en bekant som kor den stora traktorn, Dimitris, som gifte sej med Maria Panaretos for inte sa laenge sedan...Klart, alla kaenner ( naestan) alla med en soeau relativt liten befolkning....
Nu skriver jag, medans Andreas er vid holet och ser hur dom gor....han var ju gatuchef haer tills for ett halvt ar sen, sa han har bra koll pa sana haer problem.
Forresten, sen kom en annan bekant knallandes, Sotiris, som malar pa stenar och ger bort,sa jag fick en knallbla liten fin sten, som jag ska laegga till min Sotiris-samling i koksfonstret hemma i Kallsta....
Nu ska Andreas och jag montera en baenkskiva i kellaren med tre vinkeljaern, far se hur det gar, haha....
Mikke
Svara med citat
  #60  
Gammal 2016-04-19, 14:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Resa ARN-RHO bokad....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Vaedret fint, bla himmel och redan runt 24 grader....
Du får njuta för mig också. Vi har förskräckligt väder sedan några dagar. Idag har det till och med haglat och vinder piskar utanför fönstret, och temperaturen ligger just nu på + 7 grader.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT