Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-01-09, 20:55
Birger Birger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 206
Standard Sv: Plakias i mitten av mars?

Vi tog en tur från Chania till Plakias i slutet av november 2012. Vi har bott i Plakias tidigare i september och tyckte det var riktigt bra. Tanken var nu att stanna ett par dygn i lågsäsong.
Vi blev mycket överraskade när vi kom fram. Så gott som allt var igenbommat när det gäller matställen och boenden. Vi hittade inalles en öppen taverna i byn och ett ställe med studios vid stranden. Den, som vi mindes det, sprudlande byn gav nästan ett spöklikt intryck.
Ganska besvikna återvände vi till Chania samma kväll.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-01-10, 16:00
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Plakias i mitten av mars?

Jag kan inte göra varken jämförelser eller säga något jag inte vet eller kan forska fram egna fakta någonstans utanför Kalimera. Men att ge Plakias ett omdöme från ett besök i slutet av november, jämfört med hur byn ser ut i smällheta sommaren känns för mig mycket orättvist.

Min högst egna tanke är även att eftersom Plakias har så bra förbindelse med Rethymnon (väldigt bra och bred väg) så känns det som om många Plakiasbor faktiskt inte bor i Plakias efter höstens början/starten på vintern. Kanske många bor i Rethymnon och dess omgivning? Vet någon svar på dessa undringar?


/Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2014-01-10 klockan 16:29.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-01-10, 16:47
Birger Birger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 206
Standard Sv: Plakias i mitten av mars?

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Jag kan inte göra varken jämförelser eller säga något jag inte vet eller kan forska fram egna fakta någonstans utanför Kalimera. Men att ge Plakias ett omdöme från ett besök i slutet av november, jämfört med hur byn ser ut i smällheta sommaren känns för mig mycket orättvist.

Min högst egna tanke är även att eftersom Plakias har så bra förbindelse med Rethymnon (väldigt bra och bred väg) så känns det som om många Plakiasbor faktiskt inte bor i Plakias efter höstens början/starten på vintern. Kanske många bor i Rethymnon och dess omgivning? Vet någon svar på dessa undringar?


/Hasse
Känns som att jag blivit missförstådd Det var inget generellt omdöme om Plakias som jag tycker är ett toppenställe. Tråden handlar ju om att ev besöka Plakias i mars. Tanken med inlägget var att beskriva hur vi upplevde kontrasten mellan turistsäsong och "off season" på just denna plats.

Senast redigerad av Birger den 2014-01-10 klockan 16:58.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-01-10, 19:44
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Plakias i mitten av mars?

Citat:
Ursprungligen postat av Birger Visa inlägg
Känns som att jag blivit missförstådd Det var inget generellt omdöme om Plakias som jag tycker är ett toppenställe. Tråden handlar ju om att ev besöka Plakias i mars. Tanken med inlägget var att beskriva hur vi upplevde kontrasten mellan turistsäsong och "off season" på just denna plats.

Monica
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-03-18, 12:38
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Plakias i mitten av mars?

Nu har det blivit dags för mars-resan och det blir så här.
Först några dagar i Chania, sedan 1 vecka i Paleochora, 2 dagar i Rethymnon på jobb!! samt några dagar i Nea Chora. Oerhört säkert val utan chansningar och nyheter.

I vilket fall så skall det bli spännande att se naturen i mitten av mars och åter få uppleva uppbyggnaden inför turistsäsongen.

Plakias skall ha chansen igen senare i år.

Paul
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-03-18, 13:39
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Plakias i mitten av mars?

Visst är det härligt att planera, Polle och Lisbet!

Även om det inte blir några överraskningar, så vet jag att ni kommer att få en underbar och innehållsrik resa.
Ha`de så gott (och ät gott) och hälsa med er!

Birgitta.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-03-18, 14:23
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Plakias i mitten av mars?

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Oerhört säkert val utan chansningar och nyheter.

Paul
Precis så är de flesta av mina greklandssemestrar numera.
Enda chansningen för mig mig i år på min resor till Grekland är att för för första gången stanna några nätter i Paleochora, där jag bara varit på dagtid några gånger. Det borde ju kunna gå

Lissi
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-03-19, 10:33
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Plakias i mitten av mars?

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Visst är det härligt att planera, Polle och Lisbet!

Även om det inte blir några överraskningar, så vet jag att ni kommer att få en underbar och innehållsrik resa.
Ha`de så gott (och ät gott) och hälsa med er!

Birgitta.
Tack, tack Birgitta!
Ja, planeringen är en fin del av resan och precis som du säger är resorna underbara och innehållsrika, egentligen oavsett var på Kreta.

Lissi, övertygelsen om chansningen du gör skall sluta bra, ÄR STOR! Lycka till!

Paul
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-03-19, 11:52
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Plakias i mitten av mars?

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Nu har det blivit dags för mars-resan och det blir så här.
Först några dagar i Chania, sedan 1 vecka i Paleochora, 2 dagar i Rethymnon på jobb!! samt några dagar i Nea Chora. Oerhört säkert val utan chansningar och nyheter.

I vilket fall så skall det bli spännande att se naturen i mitten av mars och åter få uppleva uppbyggnaden inför turistsäsongen.

Plakias skall ha chansen igen senare i år.

Paul
Ni kommer att få det härligt!!
Go tur!!!!

Kriti sties kardies mas
lars Sofia
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-03-19, 13:47
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Plakias i mitten av mars?

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Ni kommer att få det härligt!!
Go tur!!!!

Kriti sties kardies mas
lars Sofia
Tack, tack Lars!
Du brukar ha koll, så jag litar fullständigt på ovan!

Hälsar Paul
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-03-19, 14:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Plakias i mitten av mars?

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
2 dagar i Rethymnon på jobb!!
Vad innebär det frågar nyfiken i en strut?
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-03-19, 16:00
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Plakias i mitten av mars?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vad innebär det frågar nyfiken i en strut?
Det är frågan om en idé som kanske kan implanteras (om det nu heter så) i den galna branch som jag har verkat i. Nu är det extra angeläget då det är så att det är den grekiska varianten som skall hit. Må alla grekiska gudar vara med mig i detta projektet. Hjärtat brinner riktigt!

Hälsar Paul
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-03-21, 09:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Plakias i mitten av mars?

Citat:
Ursprungligen postat av pollebosse Visa inlägg
Må alla grekiska gudar vara med mig i detta projektet.
Lycka till!
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-03-24, 07:36
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Plakias i mitten av mars?

Tack Janne.

Hälsningar från ett underbart och sommarlikt Chania!.

Paul
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-04-06, 13:11
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Plakias i mitten av mars?

Bättre, grymmare och ännu mer…..

En kort summering av rubriken Plakias i mars.
Det blev inte så, utan så här.

Först några dagar i Chania med härligt möte med gammal svenskvän och sedan två dagar tillsammans med Jannis och Co från sydöstra Kreta. Jannis är liksom vi själva i köksvärlden. Det blev verkligen dagar i gastronomins tecken. Vi startade på balkongen hos Kapten Vasilis och mellandagen blev krogtur med bla Tamam, Christomosos, Glossites mm. En otrolig tur.
Dags för Paleochora några dagar, först hälsa på bekantskaper och små mezen. Även detta var en toppendag.
Därefter Elafonissi med en bergstur på dirtyroad.
Två saker, kör inte på den vägen som är dirty road från Sklavapouli till Elafonissi, tror inte att mer än 50% av försöken kommer fram. Jannis var grym och klarade det hela.
Nästa sak, gör en picnic med läcker mat i mars på stranden i Elafonissi. Det kommer aldrig att glömmas. Jannis hade inhandlat massor i byn, tillagat massor i sin lägenhet och allt var förträffligt. Solen sken, vädret var perfekt och det var öde på stranden. Bättre än bäst, Elafonissi från sin bästa sida, hyfsad privatstrand…...
Vi skildes därefter åt och soliga dagar gav svensk sommarkänsla.
Vi körde Toupolitunneln upp och besökte vinfabriken i Kissamos, därefter en rundtur på kullarna söder om staden. Här kommer det igen: det blir bara bättre och bättre på Kreta. Detta var en av de vackraste stunderna i vårt liv, vilket landskap i mars (korsning Toscana/Marche/Kreta/himmelriket). Helt oslagbart vackert! DET TAR ALDRIG SLUT!
Rethymnon näst, med en mycket trevlig friendly träff med bosatta svenskar och engelsmän. Toppen, tack! Ett uppdrag genomfördes och må vi vara rustade för att lyckas med detta.
Sista dagarna i Nea Chora blev bara toppen. Sjuk blev jag, men då kommer underbara Nektaria, kökschef på To Magasaki där med Mountain Te titt som tätt. Man kan inte annat än känna sig bättre. Vi satt på piren i full sol, gick längs stranden i full sol och träffade så många goa mäniskor.
När vi i går lämnade denna "Plakias-resa i mars" med 26,5 graders värme på mätaren, är en grej helt säker.
Lever vi, så åker vi och gör om detta nästa mars, men då kommer Plakias också med. En av våra bästa resor någonsin var detta med svensk sommarvärme genomgående.

Paul
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-04-06, 14:41
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Plakias i mitten av mars?



Birgitta och Arne.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-04-06, 16:27
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Plakias i mitten av mars?

Vi var till Jannis på Taverna Katerina i torsdags. Han var ensam i tavernan och han skötte allt för oss sammanlagt 13 gäster. Maten var toppen och till ett bra pris. Han berättade också för oss i 7-mannagänget, att han träffat dig och att ni ätit och njutit av livet! Det gjorde också vi (även) denna kväll!
Hälsningar / Jannis
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-04-06, 18:26
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Plakias i mitten av mars?

Taverna Katerina var ligger den,Chania eller?!
Tar gärna emot tips på bra matställen då vi ska vara i Chania i juni.
Monica
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-04-06, 21:08
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Plakias i mitten av mars?

Taverna Katerina ligger i Mirtos i den sydöstra delen av Kreta, cirka en mil väster om Ierapetra.
/ Jannis
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-04-07, 11:39
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Plakias i mitten av mars?

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Vi var till Jannis på Taverna Katerina i torsdags. Han var ensam i tavernan och han skötte allt för oss sammanlagt 13 gäster. Maten var toppen och till ett bra pris. Han berättade också för oss i 7-mannagänget, att han träffat dig och att ni ätit och njutit av livet! Det gjorde också vi (även) denna kväll!
Hälsningar / Jannis
Glädjer mig över att Jannis öppnat, det är en härlig taverna, Katerina.

Monica C, det finns massor av väldigt bra krogar i Chania. I summeringen ovan nämnde jag tre stycken toppställen. På Daskalogianos gatan ligger Christianna Gefsis och Kouzina, nästan mitt emot varandra, jättegod mat. På Katzimichali Daliani finns Oneiro Dromio som är mycket bra. I saluhallen finns Mamas Kitchen, glömt namnet men på personalens tröjor står det Mamas Kitchen. I de turkiska kvarteren finns en av favoriterna The well of the Turk. Snett emot finns ett härligt ställe Vineria 36…… Ja det finns många mer Portes……

Paul
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT