Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-04-07, 02:38
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Yep, så fann jag då äntligen en biljett till (numera) resonabelt pris, d.v.s ca 1600 SEK från Landvetter till Rhodos via Köpenhamn,Athen den 17 april. Flyger med SAS/Aegean och landar på Rhodos 16.45, vilket känns bra.
Då kan man ta bussen till stan och sen knalla upp till Mango utan att behöva väcka folk för att få nyckel....
Den här gången har jag med mej ca 10 data-möss till Mango,och dess lilla, men välskötta Internet-café. Sen till Karpathos skall ca 2000 vykort (version 2) till Zephyros Village och några hundra andra trycksaker, vars framtida ändamål ännu är HEMLIGT....
Dock kommer detta så småningom att uppenbaras för de lyckliga, som beträder Karpathos jord....
För tillfället är livet fullt av förbereda resan, t.ex att färdigställa hyresvärdens båt,trots det minst sagt trista vädret i Sverige.....
Mikke
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-04-08, 00:54
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

...glömde fråga, vilka mer kalimister ska ner till Karpathos i april/maj???
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-04-08, 13:46
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Då ses vi här i Uddevalla till helgen, som vanligt

Riitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-04-11, 21:26
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Son, Norge
Inlägg: 263
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Skal jeg gjette hvor dine andre trykksaker skal?
Hmmm....tipper på MotoKarpathos
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-04-12, 10:33
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid Visa inlägg
Skal jeg gjette hvor dine andre trykksaker skal?
Hmmm....tipper på MotoKarpathos
...bra försök Ingrid, men tyvärr.....feil.....;-D
Mvh,
Mikke
(som nu börjar få lite resfeber....
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-04-13, 09:32
Paittas Paittas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 114
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
...glömde fråga, vilka mer kalimister ska ner till Karpathos i april/maj???
Mvh,
Mikke
Vi är på Karpathos mellan 17 och 31 maj och bor på Manos Plaza.
// Paittas
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-04-14, 20:15
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

..Aha....ja,vid den tiden har jag nog flyktat hemåt Kallsta.....

Just nu befinner jag mej väl omhändertagen hos Leffe å Riitta. Tog tåget från Kallsta 13.15 och denna gång gick jag INTE till fel perrong, som jag gjorde sist, haha.....
Däremot höll jag inte på att komma AV tåget i Öxnered, för trots att jag har x kassar med kläder och grejer på Karpathos, så blir ryggan alltid knökfull och väger bergis över 20 kilo.....sen har jag en 20-liters rygga som handbagage och den i sin tur väger säkert över 10 kilo....och slutligen en mandola....
Så att få grepp om allt det där gjorde att när jag kom till dörren för att gå av så var den stängd, men tack och lov så kunde jag öppna den och när jag drumlade ut så mötte jag konduktörn som sa: nu hade du tur, vi ska iväg direkt.....
Från Öxnered till Uddevalla är det inte långt, så efter ca 20 minuter anlände vi och där stod minsann Leffe å väntade, vikken sööörvis !!! Sen foro vi iväg i den knallröa Skodan och när vi klev in var maten klar.....sousoukakia med vitlöksbröd, vikken fest för en gammal ungkarl....!!!
Så i detta nu gonar jag mej i det Samuelsssonska residenset medans elden sprakar i den inglasade braskaminen och passar på att önska alla en fortsatt trevlig helg !!
Mikke
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-04-15, 01:06
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Son, Norge
Inlägg: 263
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

God tur til vårt alles kjære Karpathos
og hilse Riitta
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-04-17, 01:05
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

.......nu befinner jag mej på Landvetters flygplats,dit jag kom helt utan problem.Leif Samuelsson var vänlig nog att ge mej skjuts till Uddevalla Central, där jag tog tåget 20.07 och vid ankomsten till Centralen gick flygbussen några minuter senare....
Det var bara jag på flygbussen till en början, så jag stod vid chaffisen och småpratade,han var en trevlig göteborgare som kört Landvetter-turen sen dom började, d.v.s för elva år sen.....Fräsch buss och så småningom kom det på kanske tre-fyra passagerare till.

På Landvetter var det lite liv och rörelse när jag anlände, för just då landade det några plan, som vi såg från bussen. Jag fick tag i en vagn, för min stora rygga väger säkert ca 25 kg och den lilla ryggan är också rätt tung....Sen har jag med mej min lilla mandola, 75 cm lång. Jag håller nämligen på att öva mej på noter, nåt som jag är GANSKA dålig på, haha....Nu har jag terroriserat Riitta och Leif i två dar med en massa irländska låtar, men dom har tappert stått ut.....Måste nämna att det är GULD att få komma och bo,äta,basta hos dom, all heder åt Samuelssons!!!

Nu vid snart ett på natten har Landvetter lugnat ner sej och när jag ser mej omkring är vi kanske 7-8-9 pers här....iallafall i utrikeshallen. Dom har tydligen inte byggt färdigt än, men enligt en anställd på fiket så ska det snart vara färdigt......

Det haver dessutom hittats ett elutag vid en monter, så där ska jag ladda min mobil om en stund....
Haver ävenså mumsat på av
Riitta medskickad mumsig mat och en bok haver jag köpt och börjat läsa i, samt testat väckningssignalen på mobilen,och för säkerhets skull bett Leif att ringa mej vid femtiden, så förhoppningsvis kommer jag med planet.....
Enda bekymret kan vara vikten på stora ryggan, men jag tror mej minnas att SAS hade 23 kg som vikt.....Nå, i värsta fall får jag väl slanta lite för övervikt, vilket jag aldrig gjort, men nån gång ska ju bli den första.....
Ca 2000 vykort till Zephyros och 400 diplom väger mer än man tror.....plus allt annat som man slänger in i ryggan vid packning....
Ska försöka skriva nån rad från Athen om jag hinner, annars blir det från Mango.gr....
Adieu for now,
Mikke
signing out from Landvetter Airport
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-04-17, 19:24
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

...nu pa Rhodos o allt vael.....ganska trutt,tangentbordet segt,aterkommer ngt mer detaljerat imorrn....zzzzzzzzzzzzzzzzz
Mikke
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-04-17, 19:34
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Sov godt
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-04-18, 14:59
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Tack, jag sov verkligen gott och laaaenge........Nytt for i ar pa Mango aer att dom har bytt ut de sma tjocka teveapparaterna ovanfor dorren till ngt storre platta dito,nice !!

Jag kom vael ut vi elvatiden och forsta grejen var ju att kolla faerjan, sa jag knallade nerat hamnen.Passerade restaurant Eros och traeffade Nikos, som fejade och donade vid sin restaurang med den fina skylten i trae.
Vid hamnen fick jag reda pa att Prevelis ska avga till Karpathos kl 09.00 imorron, men att dom inte hade kontakt med biljettsystemet per dator, sa jag skulle vaenta framat eftermiddan.

Knallade tillbaka och haemtade mandolan och ett paket kaffe och gick till Rhodos Youth Hostel och letade reda pa Panayotis, som stod i stora huset pa andra vaningen och malade dorrar.Vi ringde sen efter fru Caliope och borjade med att fixa fikat.Hon kom och hade med sen sma goda brod.Sen malade jag lite pa en av dorrarna, det var kul.

Det aer just nu vaeldigt blasigt och relativt kyligt pa Rhodos och vid hamnen slog vagorna mot kajen sa det staenkte pa gatan, haha.....Det blir nog en guppig resa till Karpathos, om nu baten kommer ivaeg, for det vet man ju aldrig......
Lite turister har jag sett fast det kommer en och annan regnskur.
Nu far det bli lite mat, har bara kaekat nan sorts frukost.
Mikke

Senast redigerad av Mikke den 2012-04-18 klockan 15:16.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-04-18, 15:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Det blir nog en guppig resa till Karpathos, om nu baten kommer ivaeg, for det vet man ju aldrig......
Både färjor och flyg är inställda idag på grund av ett rejält oväder. Hoppas det lugnar sig till i morgon så att du kommer iväg.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-04-19, 12:45
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

...det staemmer bra det,Janne, for naer jag kollade med Tsagiris Travel, som saeljer biljetter till faerjorna, sa dom att Prevelis lag i lae bakom Symi, tror jag det var....eller kanske nan annan o.....med prickar..
Sen blev det saengen tidigt, men sa fick jag tag i en bra bok och vips, sa var klockan fem pa morron...men aer man pa semester, sa ae man........
Sa vid elvatiden pinglade jag Tsagiris och dom sa att Prevelis kommer in i kvaell vid elva-tolvsnaret, sa antingen tar jag flyget(om det gar) eller vaentar tills Prevelis kommer in, och det lutar at att jag stannar en natt till pa Mango, for vaedret har blivit MYKKE baettre och varmare aen i gar.....
Nu har jag haft lite mandolaundervisning med familjen Karelas yngste son och ska ta och fixa lite mat, kanske en pizza och knalla bort till Panayotis och Caliope pa vandrarhemmet for att se vad dom haller pa med.....
Har oxo ringt Andreas Diakidis pa Karpathos, sa dom vet var jag haller hus....

Mikke
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-04-19, 17:06
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

...nu har jag varit och kaekat pizza, killen som tog bestaellningen var fran Karpathos, och vill se min mandola, och det fick han forstas......han lirade litegrann dessutom. Sen knallade jag till Vandrarhemmet och traeffade daer en trevlig italiensk historiestudent, som var pa Rhodos for att skriva sin magisteruppsats om italienarna pa Rhodos.....Han fick minsann en pizzabit och sen kom Panayotis ner fran stora huset, han haller pa att mala dorrar daer i ljusgront.
Han hade inget melittafilter, sa jag tog en aluform och gjorde hal i botten och lade dit servetter, det gick ok utan att jag denna gang braende mej, haha......Sa fick Panayotis pizza och kaffe och solen sken och allt var frid och frojd.....
Sen bidde klockan fem och jag ringde till hamnen och dom sa att Prevelis nu var pa Santorini/Thira, sa jag pinglar dom vid niotiden i kvaell och faer reda pa lite mer, men sannolikt kommer hon kanske vid fem sex sjutiden pa morron och gar kanske vid elva tolv imorrn pa dan. Vi far vael se.....man kan inte ta nat for givet i Grekland.....
Vaedret haver sig stabiliserat och flera batar och skepp kommer och gar i hamnen nu.....
Mikke
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-04-19, 17:28
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Hoppas du kommer till karpathos innan det är dags och åka hem igen Nu har du ju snart varit på väg dit en vecka

Ha de!
Riitta
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-04-20, 11:03
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

...jaha...nu har jag ringt ner till hamnen och Prevelis gar INTE idag, utan pa lordag morron kl 02.00.....Det kaenns en aning sent eller tidigt med all min packning att knalla den langa vaegen till kajen, sa jag ska kolla naer planet gar idag....Som du saeger Riitta, nu har jag vurt tre naetter pa Rhodos och tiden gar.....

Igar kvaell vid nietiden passerade jag en liten fiskrestaurang naera Mango och Dimitri, aegaren bjod pa en liten ouzo.Hans son lirar fiol och vi har spelat nan gang,sa jag satte mej och snakkade lite.Da kom det en fabbo med gitarr, han var visst fran Bulgarien och bodde pa Rhodos, sa vi staemde ihop vara instrument och spelade lite for de gaester som satt pa staellet.Det gick vael sa daer, men det var kul iallafall.....

Vaedret aer bra och solen skiner och det har blivit vaermare.Forresten sa kom det en aeldre man och kvinna och satt sej pa Mango och jag satt bredvid och horde att dom kom fran Finland,sa jag fragade varifran. Dom kom fran Joensuu.Sen kom det brasilianare, sa det aer folk fran hela vaerlden som haelsar pa i Grekland....

Nu har jag kollat flyget och det gar ett plan 15.45 men enligt priset verkar helt vansinnigt....202 EURO......gulp!!!
Baest jag kollar igen eller ringer dom,for sist jag flog sa kostade Rho/Karp ca 30 Euro.....
Mikke

Senast redigerad av Mikke den 2012-04-20 klockan 11:11.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-04-20, 11:29
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Låter galet med flygpriset Du får väl ta båten inatt Kul att du träffade folk från Joensuu, min gamla födelse och hemstad

Riitta
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-04-20, 16:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Nu har jag kollat flyget och det gar ett plan 15.45 men enligt priset verkar helt vansinnigt....202 EURO......gulp!!!
Jisses!

Du får nog släpa bagaget till hamnen Mikke. Eller ta en taxi, det kostar ingenting gentemot flyget.

Hoppas att du kommer "hem" till Karpathos snart!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-04-20, 17:36
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Det är inte ofta som det tar en vecka och ta sig från Karlstad till Karpathos

Riitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT