Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-03-23, 10:42
Daansk Daansk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 18
Standard Kreta med 4a månaders dotter

Hej!
Jag, min fru och vår lilla dotter åker till kreta, Chania 26maj - 18 juli och vi är väldigt intresserade av tipps om vart vi kan åka.
Våra kriterier för resan.
-Inte för långt till sjukhus om olyckan skulle vara framme för minstingen.
-Se lokala atraktioner och undvika värsta turiststråken.
- Hålla en låg budget då vi ska leva på föräldrapenning.
- Vacker natur!

Jag och frun är båda väldigt resvana men första gången med en lliten så skulle starkt uppskatta tipps på fina plattser, boende och resvägar

Tack på förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-03-23, 17:03
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Kreta med 4a månaders dotter

Ingen som svarat? Nåväl då gör vi det. Ni avser ju tillbringa en och en halv månad på Kreta. Får vi då drista oss att föreslå en vecka på Paleochora, Kretas sydkust.

Till Paleochora tar ni er enkelt via KTEL, öns lokala bussbolag. Från Chania till Paleochora kostar det cirka 7,5 € pp vuxen och färden tager sådär 1,5 timme. Tips på trivsamt boende blir då Haris Studios, de har egen hemsida.

Sjukhus ja, det finnes en enklare läkarmottagning i varje kommun, men om det krisar så finnes alltid ambulans eller helikopter, så det ska icke vara något problem.

Med så lång tid på Kreta kan ni även fundera på ett antal andra orter. Mer om detta får ni säkerligen från andra kalimeravänner här på forumet.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-03-23, 22:04
Daansk Daansk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 18
Standard Sv: Kreta med 4a månaders dotter

Tack för svaret! ska kolla upp Paleochora! men du har inget tipps på vad vi bör se/göra på platts där?

Tack igen och hoppas på fler härliga tipps
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-03-23, 22:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kreta med 4a månaders dotter

Har ni boende i Chania hela tiden, eller kommer ni med flygstol? Svaren ni får här är ju lite beroende av detta. Har man bostad betald för hela perioden så vill man kanske inte åka runt hela tiden.

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-03-24, 19:15
Daansk Daansk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 18
Standard Sv: Kreta med 4a månaders dotter

Vi har inte bokat boende utan har bara flygstol. Kommer nog boka något rum första 2-3 nätterna för vill inte anlända helt utan ngt nu när vi har lilltjejen med oss. Så har någon bra tipps på ok boende för en ok slant i Chania är det mer än välkommet även det!

Men annars vill vi nog gärna röra lite på oss, små sträckor i taget. Men kruxet e bara att vi måste hålla budgetten nere för o klara oss på föräldrapengen.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-03-26, 10:00
Icebells avatar
Icebell Icebell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: Malax
Inlägg: 82
Standard Sv: Kreta med 4a månaders dotter

Hej! Googla på longterm rental apartments och Crete...

Jag skulle satsa på att hyra ett enda ställe om jag hade lite pengar och en liten bil! Sedan kokar man all mat själva. Det blir för dyrt att luffa runt, tror jag?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-03-26, 14:43
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Kreta med 4a månaders dotter

Citat:
Ursprungligen postat av Icebell Visa inlägg
Jag skulle satsa på att hyra ett enda ställe om jag hade lite pengar och en liten bil! Sedan kokar man all mat själva.
Slik hadde vi også gjort det!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-03-26, 20:21
Daansk Daansk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 18
Standard Sv: Kreta med 4a månaders dotter

problemet är att vi är "storstadsbor" och inte har körkort. Så hyra bil går ej Vad tror ni är en möjlig budget om man vill flytta runt lite? menar inte varje dag, men någon gång i veckan.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-03-26, 20:43
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Kreta med 4a månaders dotter

Citat:
Ursprungligen postat av Daansk Visa inlägg
problemet är att vi är "storstadsbor" och inte har körkort. Så hyra bil går ej Vad tror ni är en möjlig budget om man vill flytta runt lite? menar inte varje dag, men någon gång i veckan.
Har ingen aning om hva det vil koste, men buss er billig. Det må da være noen her som har litt peiling på hva bussbilletter koster på bestemte strekninger ?

Under tråden Bussluffa på Kreta - innlegg nr. 22 finnes lenker til KTL's sider (oversiktelige kart og ruter) - her er en av lenkene http://www.bus-service-crete-ktel.com/maps3han.html

Bussluffing høres ut som en god ide for budgetreise, man kan selv bestemme hvor lenge man vil være på et sted, selv velge (eller vrake) rom uten å være bundet til forhåndsavtaler.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-03-26, 20:59
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Kreta med 4a månaders dotter

Citat:
Ursprungligen postat av Daansk Visa inlägg
problemet är att vi är "storstadsbor" och inte har körkort. Så hyra bil går ej Vad tror ni är en möjlig budget om man vill flytta runt lite? menar inte varje dag, men någon gång i veckan.
Her har du rutetabell med priser over busser på Kreta; http://www.bus-service-crete-ktel.com/

Har du penger til flybilletten til Kreta går det sikkert greit med bussbilletten også.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-03-27, 10:44
Icebells avatar
Icebell Icebell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: Malax
Inlägg: 82
Standard Sv: Kreta med 4a månaders dotter

Tips angående ekonomi på resan: Räkna ut hur mycket pengar ni har råda att spendera per dygn. T ex kan ni betala mer än 35 euro/dygn för övernattning? Vad får maten kosta? Hur mycket kan ni lägga på transport? Ha alltid en buffert för eventuella medicin och sjukkostnader! De billigaste övernattningarna jag hittat är ca 25-30 eur/dygn på Kreta.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-03-27, 10:46
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Kreta med 4a månaders dotter

Citat:
Ursprungligen postat av Icebell Visa inlägg
De billigaste övernattningarna jag hittat är ca 25-30 eur/dygn på Kreta.
Per person eller per rom (to personer)?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-03-27, 10:51
Icebells avatar
Icebell Icebell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: Malax
Inlägg: 82
Standard Sv: Kreta med 4a månaders dotter

Hittade just via booking.com att det finns för ca 17-18 eur/rum för 2 personer... i juni! Så visst finns det billiga rum.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-03-27, 12:18
Daansk Daansk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 18
Standard Sv: Kreta med 4a månaders dotter

Tack igen för hjälpen! Vi har ca 600/dag att leva för från föräldrapenningen så den summan måste vi försöka hålla oss under. Vi hoppas kunna laga mat själva osv Idealet vore att hyra rum på varje plats, en eller två veckor och sen flytta.
Fler tipps på mysiga byar inte allt för långt från Chania, även på stränder
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-03-27, 12:42
Icebells avatar
Icebell Icebell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: Malax
Inlägg: 82
Standard Sv: Kreta med 4a månaders dotter

Det kan fungera att få ca 60 eur/dag att räcka till om ni bokar de absolut billigaste boenden som finns. Det går ju bra att boka allt färdigt via booking.com om det står "avgiftsfri avbokning" - läs dock noga vilka villkor varje hotell har. De billigare hotellen i juni och juli lär gå åt snabbt. Ska man stanna så länge som ni ska stanna så orkar man kanske inte byta hotell oftare än varannan vecka? Man hinner ju se mycket ändå av hotellet. Jag skulle nog planera in klart varje boende och boka klart allting, men med en öppen dörr så att jag kunde gå in och ändra bokningen när som helst! Finns studios för ca 20 eur/dygn och då kan det vara t o m pool och nära stranden, samt affär. Jätteskönt att ha nära stranden om man har en baby så man har nära in till rummet, samt att man kan dela på tiden lite och turas om att vara ensam på stranden då man behöver det...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-03-28, 12:01
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Kreta med 4a månaders dotter

Hej Daansk

Två bra tips, köp E-guiderna om Kreta här på Kalimera!

//PA
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-03-28, 12:03
Daansk Daansk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 18
Standard Sv: Kreta med 4a månaders dotter

Problemet med att boka allt innan är att vi på förhand har svårt veta hur mkt vi kommer vilja flytta runt. Det beror så mkt på hur vår dotter reagerar på allt. Vore det bara jag och frun skulle vi nog flytta var 3e dag eller liknande men nu får det ju bli längre perioder på varje plats. Sen hoppas vi (kanske lite optimistiskt.. men iaf ) att vi ska kunna hitta platser hos lokalbor att hyra. Vore trevligt slippa hotell/vandrarhem hela tiden.

Destinationer vi bör besöka? =) Vore kul med någon bergsby också men blir nog till största del nära havet.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-03-28, 12:42
Icebells avatar
Icebell Icebell är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2012
Ort: Malax
Inlägg: 82
Standard Sv: Kreta med 4a månaders dotter

Kolla Holidaylettings, Homelidays, homeaway.se och Ownersdirect. :-)
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-03-28, 12:45
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Kreta med 4a månaders dotter

Hej med en 4 månaders baby o möjlighet att laga mat bortfaller nog de billigaste boendena av två skäl ,Ac tycker jag absolut att ni måste ha , det kan bli varmt för en liten baby och det andra kök o kokmöjligheter finns nog bara i lägenheter.Jag skulle nog också långtidshyra på någon trevlig plats för att testa och se hur ni trivs.Mitt tips är Ag Apostoli.på Kreta .Sök på Apostoli så hittar du mer info.Vill du ha hjälp med info om boende här hör av dig.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-03-28, 13:32
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Kreta med 4a månaders dotter

Det jag tror blir svårt är att hålla budget på 60 E om dagen om ni ska flytta runt så mycket. Chansen att få billiga boenden är om man hyr för längre tid. Sen vet ju inte jag vilka överlevnadskonstnärer ni är men jag har svårt att snitta på 60 E/dag på 2 personer när vi har boendet betalt. Även om ni lagar maten hemma i lägenheten så är det inte billigt på Kreta...

Malin
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT