Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-05-29, 21:57
Lolas avatar
Lola Lola är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 120
Standard Hur blåsigt?

Med drygt 4 veckor kvar till avfärd, börjar jag lite oroligt undra över hur mycket det egentligen blåser på Karpathos, eller närmare bestämt i Lefkos, dit vi ska. När jag läser på allehanda hemsidor, kan det verka som att det är VÄLDIGT blåsigt. Besvärligt blåsigt, rent ut sagt.

Så finns det någon vänlig själ här, som skulle vilja omvandla känslan av blåst till sekundmeter? På ett ungefär i alla fall?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-05-29, 22:27
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Hur blåsigt?

Ta det lugnt! I Lefkos finns det flera badvikar åt olka håll, så där kan du alltid hitta lä någonstans. Och SÅ blåsigt har jag inte varit med om att det har varit. Snarare har man varit tacksam för att det har fläktat... Sedan är det ju inte så att det alltid blåser väldigt mycket... eller ens att det blåser hela tiden. Ta de där uppgifterna med en stor nypa salt, tycker jag.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-05-29, 22:27
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Hur blåsigt?

Jag vet inte om det är blåsigare dit du ska än i Kykladerna. Där är det inte ovanligt att det blåser 10-15 mps. m.a.o. det blåser varmluft, härligt fläktande, viss sjögång förekommer också. Detta gäller för slutet av juni och juli, några andra månader har jag ingen erfarenhet av.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-05-29, 22:31
Lolas avatar
Lola Lola är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 120
Standard Sv: Hur blåsigt?

10-15 m/s? Det var ju inte alls farligt i så fall! Va bra!


Tack ska du ha

Och tack karinafp, för dina "tröstande" ord också
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-05-29, 23:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hur blåsigt?

Fast visst har vissa öar blåsrykten och de är naturligtvis inte osanna. Karpathos, Tinos och Andros är de jag kan komma på på rak arm.

Det har blåst både på Karpathos och Tinos när jag varit där men det har inte på nåt viss förstört semestern för mig. Det blåser ju inte jämt, utan vissa dagar.

Det är blåsigt på Karpathos just nu men inte värre än att Olymbos-båten går, till exempel. Om tre dagar kan jag känna efter själv
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-05-31, 00:00
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Son, Norge
Inlägg: 263
Standard Sv: Hur blåsigt?

Javisst kan det blåse fryktelig på Karp!! Vi har hatt dager med både 6 og 7 på Beauforts vindskala. Men det er som andre sier over her, det er jo ikke hver dag det er så mye vind da, det er jo vanligvis bare enkelte dager.

God tur til deg, Ink!! Lucky you....jeg må vente enda noen måneder....

Ingrid
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-05-31, 11:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hur blåsigt?

Tack Ingrid! Jag har fått rapporter om rätt blåsigt på Karp den senaste veckan, dock inte varje dag. Men jag reder mig nog. Sitta och läsa på en taverna kan man ju göra även om det blåser lite
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-07-21, 21:34
Dazas avatar
Daza Daza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 9
Standard Sv: Hur blåsigt?

Hur blåsigt?... Var där perioden 29/6 - 13/7 och det var sammanlagt 3-4 dagar då det var väder att sitta på balkongen i lugn och ro. Dom värsta dagarna, ungefär 3-4 dagar det också, var det ingen ide att ens gå ut på balkongen. Därimellan blåste det såpass att man inte kunde äta chips för dom blåste iväg men man behövde inte oroa sig för att ölen skulle blåsa omkull.....
För rättvisans skull skall jag påpeka att vi bodde på blue bay och hade balkong mot poolen, dvs att det inte fanns ngt som erbjöd skydd mot vinden från det hållet.
Trots detta vill jag säga att jag kommer med största sannolikhet åka dit igen för att människorna och atmosfären är mkt olik den jag upplevt på andra ställen runtomkring i Grekland. Fruktansvärt gästvänliga och oerhört trevliga. Överallt!!!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-07-22, 16:18
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Hur blåsigt?

Citat:
Ursprungligen postat av Daza
Var där perioden 29/6 - 13/7 och det var sammanlagt 3-4 dagar då det var väder att sitta på balkongen i lugn och ro.
Japp, första veckan i juli var tydligen en av de blåsigaste på år och dag. Och visst blåste det när vi var där också, och ett par kvällar kändes det riktigt kyligt. Men de dagar det var vindstilla, hett och klibbigt längtade man efter att det skulle börja fläkta igen. Aldrig är man riktigt nöjd! Båtarna gick dock varje dag som vi var där, även om det nog gungade ordentligt ibland.

Karin
som inte alls vill vara tillbaka
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-07-23, 10:14
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Hur blåsigt?

Båtarna gick inte den dagen som vi hade köpt biljetter till,men nästa dag gick det bra igen
Tyckte inte heller att blåsten var för jobbig

Riitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT