Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2013-07-22, 17:49
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Idag åkte vi med Vasilis till Spoa. Men först stannade vi hos en kusin, som också heter Vasilis, i Aperi för att ta med en hink trachanás till gamla mamma. Det är en tjock massa gjord av get- och fårmjölk och krossad vete. Smakar litet syrligt och äts med mjölk, som en gröt. Den enorma hinken lär hålla mamma vid liv i veckor... Uppe i Spoa hälsade vi på kusin Athoula innan vi gav oss av in i byn. Från en pickup med högtalare på taket hojtades det att han hade stolar, bord och annat till salu. Vasilis köpte ett armbandsur och ett myggnät till dörren att ge till mamma. Två av försäljarna lastade sig med så många vattenmeloner de orkade bära och vandrade in i byn, ropande: "Jag har vattenmeloner, söta och röda vattenmeloner!"

Mamma var inte hemma, utan sakerna fick avlämnas hos hennes bror. Själv var gumman nere och vattnade sina odlingar. Vi gick upp och ner i gränderna. Alla vi mötte hälsade vänligt, unga som gamla. Så småningom tog vi oss tillbaka till Athoulas taverna, Foliá, för lunch. Problemet med hennes taverna är att allting är så gott, och eftersom vi inte kommer dit så ofta, frestas vi alltid att beställa in för mycket. Idag "begränsade" vi oss till karpathiska sardiner, kronärtskockssallad, briam, makarounes och de små, mycket läckra räkorna "från Symi" - fast de egentligen är karpathiska de också. Nej, vi orkade inte äta upp. Fast räkfatet blev ordentligt tomt. Ska ni pröva dessa räkor, är det här platsen för det.

Frampå eftermiddagen blev det dags för kaffe. Vasilis frågade var vi ville inta det. "Någonstans vid havet där det fläktar", svarade jag. "Apella eller Kyra Panagiá?" Vi valde Apella, fast först måste vi titta in hos två andra kusiner som byggt hus alldeles utanför Spoa. På vägen ner stannade vi vid Aghios Loukas, en urgammal kyrka sammanbyggd med en stor sten, med målningar på väggar och tak. Tyvärr hade någon idiot gjort upp en eld därinne, och sotat ner den stora målningen av St Georg. Väl nere vid Apella steg Vasilis in på tavernan och omfamnades av alla som jobbade där. "Kusiner?" frågade vi. Jodå, kusin Giorgios ägde tavernan och kusin Michalis stod i köket. Då väcktes naturligtvis misstanken: "Om vi hade valt Kyra Panagiá, hade vi träffat kusiner där också???" "Kusin Nikos", blev svaret. "Men han är kusin på pappas sida; de här är kusiner på mammas"...

Karin
Svara med citat
  #62  
Gammal 2013-07-24, 18:25
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Så är det dags att packa. Har ägnat ett par dagar åt att inhandla de souvenirer jag behöver: bergste, olika slags spännande kryddblandningar, flera ex av boken "Tales From a Greek Island" (utmärkta presenter), skivor förstås inklusive Nikos' egna specialblandningar , och så tog Aris mig med till ett ställe jag inte kände till tidigare: affären för restaurangutensilier! Jag hade letat ett tag efter enkla ugnsformar och skålar i keramik utan diverse turistkrafs på, "Minne från Karpathos", "I <3 Greece" och dylikt. Nu visade han mig var de riktiga grejorna finns! Så jag inhandlade ett par vita saganakiformar och några moussakaformar och en fin skål i den mörkglaserade keramiken som tavernorna själva använder. Stilrena, enkla bruksföremål gjorda för att användas och hålla länge. Härligt!

Så snart ska vi ge oss ut för avskedsmiddag på Pelagos och sedan runt för att säga adjö till alla vi möter. Kvällen kommer som vanligt att avslutas på Agnadi, där Michalis tycker att jag har blivit alldeles för språklat sedan jag mötte Fred och bara pratar engelska, så hädanefter tänker han bara prata grekiska med oss... Nåja, det kan jag behöva.

Men usch, vad de här fyra veckorna har gått fort!

Karin
Svara med citat
  #63  
Gammal 2013-07-24, 18:36
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Har du köpt saganakiost till formarna då Jag köpte Sklirotiri från Supermarketen nära Astron. Det blev jättebra

Njut av sista kvällen!

Riitta
Svara med citat
  #64  
Gammal 2013-07-25, 17:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Trevlig resa hem, och stort tack för dina rapporter. Mycket intressant läsning!
Svara med citat
  #65  
Gammal 2013-07-25, 19:36
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Karin!

Tiden går fort när man är lycklig. Jag är helt övertygad om att du är mycket lycklig när du är på Karpathos. Det bör innebära att din tid där går jättefort. Tack för att du trots det tar dig tid att hålla alla oss andra Karpathos-älskare underrättade. Hoppas att du har haft en fin hemresa och att du snart är på plats igen!

Ha det gott!
Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT