Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Yannas hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #11  
Gammal 2010-11-17, 20:46
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Vardag i Rethymno

6 november
Nu är det som sagt slut på "semestern" och vardagen tar vid. En vecka har gått och vädret har faktiskt varit strålande! Sol och 18-25 grader varje dag. De flesta dagarna har jag och Git träffats och fikat eller ätit lunch tillsammans och vi har också startat projekt "Storstädning av Nakli" som är pensionatet som Git tar hand om, fast än så länge har vi bara städat en dag, men vi har ju hela november på oss.
På kvällarna har jag varit hemma och har ätit alla måltider där, men inget märkvärdigt alls! En dag gjorde jag dock Stifado som var supergott! Det var för övrigt samma dag som jag firade 5 månader som boende på Kreta, alltså den 5 november, tänk vad tiden går fort! Jag tycker fortfarande att det känns ofattbart att jag bor här!
Varje morgon dricker jag mitt kaffe på altanen, visst är det fantastiskt att kunna sitta ute och fika på morgonen i november?! Så mycket gör jag inte, men tanken att börja måla akvarell växer sig allt starkare, så vilken dag som helst nu plockar jag väl fram penslarna.

17 november
Nu har vi passerat mitten på november och jag kan fortfarande fika på altanen...utom en morgon när det regnade. Det har regnat flera dagar i rad och då var jag inte mycket ute, utan då läser jag mest böcker, men övriga dagar har det blivit promenader, en del korta och andra lite längre. Vissa dagar är det 25 grader o mer och läge för kortärmat, andra dagar är det svalare och då behövs en tröja. Det blir en del luncher ute, men nästan alla middagar hemma. Väldigt många restauranger, barer och butiker har stängt nu. Inga finklädda turister i gränderna längre, däremot mycket ungdomar eftersom det är en universitetsstad. Grekerna går ut som vanligt.
Igår blev det en fotopromenad i ett höstlugnt gamla stan utan turister och när jag kom ner till hamnen såg jag detta!
Det var spegelblankt i Venetianska hamnen!



Så här lugnt och skönt är det där restaurangerna med alla inkastarna brukar husera!
Till höger



och till vänster



Härligt att se de vackra husen som gömmer sig bakom alla markiser på sommaren.



Som jag berättade sist så hade ju Ouzo försvunnit och han är fortfarande försvunnen, men hans syrra har börjat besöka mig ofta och hon verkar trivas. Får väl se om hon kommer att stanna hos mig! Hon är pratig och kelig och äter för två. En liten siesta i min soffa är också skönt!



Yanna - passionär, som trivs här även på hösten!
Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT