Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-19, 16:21
småland småland är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 27
Standard Kalives

Skulle jättegärna vilja veta lite mer om Kalives och höra lite erfarenheter därifrån positiva/negaiva.
Tar man sig lätt in til Chania?
Skillnad mellan Kalives o Agia Marina?
Restauranger, stränder.
hur är det där i oktober?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-20, 18:41
Cam Cam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 28
Standard Sv: Kalives

Det är ganska stor skillnad mellan Kalives och Agia Marina tycker jag. Har varit på båda ställena. Båda har sin charm. Agia Maria är mer turistigt och ligger nära t ex Platanias som har det mesta vad gäller affärer, restauranger och barer (sammanväxta "byar"). Kalives däremot är en riktigt grekisk by där det inte finns så mycket shopping, men en del riktigt bra restauranger. Till Chania tar man sig med buss, men alla går inte ända in i byn (ganska få). Alternativet är att ta en buss som stannar vid huvudvägen, men det kan vara en bit att gå. Byn Almyridia ligger väldigt nära. Jag tror att det handlar om vad man helst föredrar - genuint eller mer bekvämt...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-20, 19:49
småland småland är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 27
Standard Sv: Kalives

Citat:
Ursprungligen postat av Cam Visa inlägg
Det är ganska stor skillnad mellan Kalives och Agia Marina tycker jag. Har varit på båda ställena. Båda har sin charm. Agia Maria är mer turistigt och ligger nära t ex Platanias som har det mesta vad gäller affärer, restauranger och barer (sammanväxta "byar"). Kalives däremot är en riktigt grekisk by där det inte finns så mycket shopping, men en del riktigt bra restauranger. Till Chania tar man sig med buss, men alla går inte ända in i byn (ganska få). Alternativet är att ta en buss som stannar vid huvudvägen, men det kan vara en bit att gå. Byn Almyridia ligger väldigt nära. Jag tror att det handlar om vad man helst föredrar - genuint eller mer bekvämt...
Det blir Kalives för vår del. Vill ha det lugnt och skönt men ändå lite utbud av restauranger mm men det verkar det finnas då?
Är Kalives en trevlig by? Känns det genuint att strosa omkring där?
Vill gärna höra mer.....
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-21, 21:30
Cam Cam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 28
Standard Sv: Kalives

Ja, Kalives är en trevlig liten by. Vi kommer att återvända i augusti... Vad gäller "strosandet" så är det mysigt med restaurangerna som ligger längs med havet, mellan de båda stränderna - de slutar ungefär vi den större supermarketen nära den "andra" stranden. Lokalbefolkningens hus varvas med små mysiga hotell. På de små tavernorna sitter grekerna och diskuterar. Nu har det säkert byggts lite mer sedan vi var där i juni för två år sedan. Det finns en fin kyrka mitt i byn där det ofta hålls bröllop - jätte kul att se de uppklädda och fina grekerna. Sedan kan jag rekommendera den "gångstig" som finns till Almyridia, lite svettigt men lagom långt. Vi upplevde att priserna i Kalives var något lägre än i t ex Chania. Stränderna är mycket fina, och var aldrig proppfulla. Det är lätt att känna för Kalives. Detta är vad jag kommer på just nu. Om du vill veta mer - skriv gärna igen!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-02, 14:40
småland småland är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 27
Standard Sv: Kalives

Hej igen!
vi ska nog bo vid den stranden som du kallar "den andra" stranden.
Hotellet heter Kiani beach resort.
är båda stränderan lika fina? Ligger det restauranger vid båda?
Hoppas Du kan ge lite "Nya" tips när du varit där i augusti vore roligt att veta så mycket som möjligt.
Vad kostar buss resp. taxi in till Chania? mm
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-08-07, 17:09
Cam Cam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 28
Standard Sv: Kalives

Hej!
Vi åker i nästa vecka och kommer att vara där i 3 veckor...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-08-07, 21:09
småland småland är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 27
Standard Sv: Kalives

Citat:
Ursprungligen postat av Cam Visa inlägg
Hej!
Vi åker i nästa vecka och kommer att vara där i 3 veckor...
Åh vad roligt, hoppas du har lite kul att berätta sedan....
som sagt vi ska bo på kiani beach resort, jag tror det ligger en bit "bort", inte vid den "rätta" stranden men jag vet inte riktigt.
Kul att få lite tips om vad man kan göra, vi åker inte förren i slutet av september.
Hoppas NI får en bra semester!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-10, 09:09
Cam Cam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 28
Standard Sv: Kalives

Citat:
Ursprungligen postat av småland Visa inlägg
Åh vad roligt, hoppas du har lite kul att berätta sedan....
som sagt vi ska bo på kiani beach resort, jag tror det ligger en bit "bort", inte vid den "rätta" stranden men jag vet inte riktigt.
Kul att få lite tips om vad man kan göra, vi åker inte förren i slutet av september.
Hoppas NI får en bra semester!
Tack så mycket - nu återstår bara några få arbetsdagar och så lite packande. Jag lovar att återkomma när jag är tilbaka hemma i Sverige.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-08-20, 20:35
rosen rosen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 2
Standard Sv: Kalives

Hejsan, vi var i Kalives i början av Juli. Vi bodde på Kiani beach resort. Det var ett väldigt fint hotel, perfekt med barn. Nytt och fräscht. Ligger perfekt vid stranden, bara att välja om man skall bada i poolen eller havet (var inte den bästa stranden vid hotellet) Var alltid någon aktivitet att vara med på. Kanske lite väl mycket charter.
Men ville man ha det typiska Grekland var det bara att gå till höger om hotellet längs stranden ett par 100 meter. Om man inte vill äta på hotellet kan man gå in till Kalives (20min promenad). Där finns det många små mysiga restauranger. Väldigt lugnt och stillsam by.
Turismen har inte invaderat Kalives ännu som tur är.

Ps Ett tips, gå längs stranden över floden till ett litet matställe som köket utgörs av en husvagn. Två äldre damer som gör genuin grekisk mat Ds
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-08-21, 22:18
småland småland är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 27
Standard Sv: Kalives

Citat:
Ursprungligen postat av rosen Visa inlägg
Hejsan, vi var i Kalives i början av Juli. Vi bodde på Kiani beach resort. Det var ett väldigt fint hotel, perfekt med barn. Nytt och fräscht. Ligger perfekt vid stranden, bara att välja om man skall bada i poolen eller havet (var inte den bästa stranden vid hotellet) Var alltid någon aktivitet att vara med på. Kanske lite väl mycket charter.
Men ville man ha det typiska Grekland var det bara att gå till höger om hotellet längs stranden ett par 100 meter. Om man inte vill äta på hotellet kan man gå in till Kalives (20min promenad). Där finns det många små mysiga restauranger. Väldigt lugnt och stillsam by.
Turismen har inte invaderat Kalives ännu som tur är.

Ps Ett tips, gå längs stranden över floden till ett litet matställe som köket utgörs av en husvagn. Två äldre damer som gör genuin grekisk mat Ds

Vad roligt, att höra att hotellet är fräscht. Vi åker ju lite sent på säsongen så jag tror att många utav de aktiviteterna har upphört då det är både bra o lite synd.
Var stranden vid hotellet ok att bada vid? Hur långt fick man gå för att komma till den "finare" stranden?
Fanns det några matbutiker i närheten av hotellet?
För när vi åker står det att supermarket vid hotellet har stängt.
Vet du om det är långt till bussen som går till Chania?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-09-16, 10:24
Ave Ave är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Inlägg: 7
Standard Sv: Kalives

Hej!

vi ska också till Kalives i slutet av sept (hoppas jag om vi får svar från hotellet att det är bokat och klart... )Vi tänkte åka till Georgioupolis först men har ändrat oss. Det känns lite närmare Chania även om bussarna år mer sällan.Har förstått att bussen går från Kalyves beach resort som ligger vid floden.

Det ska bli spännande att resa dit
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-09-16, 23:32
Inass avatar
Inas Inas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Växjö
Inlägg: 54
Standard Sv: Kalives

Jaså går bussen till Chania från hotell Kalives beach? Där ska ju jag bo! Vad bra! På lördag går flyget.. räknar ner dagarna!!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-09-17, 08:12
Ave Ave är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Inlägg: 7
Standard Sv: Kalives

ja ibland har man tur! Vi kommer kanske att bli grannar...om vi lyckas boka med hotellet bredvid. Thamiris studios. vi åker 25e så du hinner bo in dig.

Hoppas min info är rätt ...de kan ju ha ändrat....

ha det så skönt
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-09-17, 09:27
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: Kalives

Kom hem från Kalives i torsdags.
Vill bara berätta för er att det är toppen där!
Ska absolut tillbaka.

Byn är så lagom, på alla vis. Lite lite shopping, kanske. Men det kan man ju alltid åka in till Chania för att göra ;-)


Hoppas ni ska trivas!

/anna
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-09-20, 10:04
småland småland är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 27
Standard Sv: Kalives

NU räknar vi dagarna tills vi åker!
2 härliga veckor....hoppas vädret blir bättre bara
Sol och bad och så ska vi försöka uppleva en massa!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-09-23, 20:30
Cam Cam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 28
Standard Sv: Kalives

Citat:
Ursprungligen postat av småland Visa inlägg
NU räknar vi dagarna tills vi åker!
2 härliga veckor....hoppas vädret blir bättre bara
Sol och bad och så ska vi försöka uppleva en massa!
Hej!
Lovade ju att svara, men jag har helt enkelt varit så himla upptagen. Hoppas ni får en jättefin semester. Vi har haft det mycket lungt och skönt i Kalives. Lata dagar på stranden inne i byn och besök i mysiga Chania. Bussen från Kalives kostade 2,10 Euro till Chania, tror att det kostade 1,90 från Kiani (bussen stannar alldeles i närheten) - det tar c:a 30 min. Läget på Kiani Beach är lite avsides från byn, så bekväma promenadskor är att rekommendera och likaså en ficklampa kvällstid. Det tar säkert 20 minuter att knata in till byn. Mataffären Inka ligger ganska nära ert hotell, de har det mesta man kan önska. Ett större utbud finns förstås inne i Chania. Besök i saluhallen var mycket mysiga, där kan man både äta superbra mat och köpa allt från fisk, kött, olivolja och kryddor. I Kalives finns verkligen många bra restauranger - våra favoriter blev Il Forno och Agrikogiali. Människorna är snälla och aldrig påträngande. En dag promenerade vi till Almyridia, som kändes väldigt turistig och inte alls lika genuin som Kalives. Vi tog oxå en busstur upp till närliggande Vamos. Tiden går fort och nu längtar vi tillbaka igen... Återigen njut av er semester.
Beklagar igen att jag inte svarat förrän nu.

Milla

Senast redigerad av Cam den 2008-09-23 klockan 20:45.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-09-23, 22:56
småland småland är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 27
Standard Sv: Kalives

Citat:
Ursprungligen postat av Cam Visa inlägg
Hej!
Lovade ju att svara, men jag har helt enkelt varit så himla upptagen. Hoppas ni får en jättefin semester. Vi har haft det mycket lungt och skönt i Kalives. Lata dagar på stranden inne i byn och besök i mysiga Chania. Bussen från Kalives kostade 2,10 Euro till Chania, tror att det kostade 1,90 från Kiani (bussen stannar alldeles i närheten) - det tar c:a 30 min. Läget på Kiani Beach är lite avsides från byn, så bekväma promenadskor är att rekommendera och likaså en ficklampa kvällstid. Det tar säkert 20 minuter att knata in till byn. Mataffären Inka ligger ganska nära ert hotell, de har det mesta man kan önska. Ett större utbud finns förstås inne i Chania. Besök i saluhallen var mycket mysiga, där kan man både äta superbra mat och köpa allt från fisk, kött, olivolja och kryddor. I Kalives finns verkligen många bra restauranger - våra favoriter blev Il Forno och Agrikogiali. Människorna är snälla och aldrig påträngande. En dag promenerade vi till Almyridia, som kändes väldigt turistig och inte alls lika genuin som Kalives. Vi tog oxå en busstur upp till närliggande Vamos. Tiden går fort och nu längtar vi tillbaka igen... Återigen njut av er semester.
Beklagar igen att jag inte svarat förrän nu.

Milla
Kul att Du tog dig tid att svara, jo jag har faktiskt "väntat" på att få höra av dig!
Vi åker torsdag det ska bli så spännande. Hoppas vädret blir bättre än vad det varit nu ett tag.
Är det så mörkt så man behöver ficklampa? Vi tar med en det också då!
Nu har jag resfeber ´kan jag lugnt säga......hu för att packa, det är ett svettigt kapitel!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-09-24, 17:11
Cam Cam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 28
Standard Sv: Kalives

Citat:
Ursprungligen postat av småland Visa inlägg
Kul att Du tog dig tid att svara, jo jag har faktiskt "väntat" på att få höra av dig!
Vi åker torsdag det ska bli så spännande. Hoppas vädret blir bättre än vad det varit nu ett tag.
Är det så mörkt så man behöver ficklampa? Vi tar med en det också då!
Nu har jag resfeber ´kan jag lugnt säga......hu för att packa, det är ett svettigt kapitel!
Om du vill veta något mer om Kalives innan du åker, så finns jag här i kväll... Ja, jag tror att det är bra med en ficklampa då vägen mellan ert hotell och Kalives är trafikerad med en del bilar, så det är mer för att ni ska synas. Själv gick vi aldrig längre än till Inka. Förstår att det kan vara lite knepigare att packa nu med tanke på lite mer skiftande väder. Ha det så bra - är verkligen lite "avis"...
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-10-23, 22:10
Cam Cam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 28
Standard Sv: Kalives

Hej Småland!

Jag är så nyfiken... Hoppas att dina förväntingar på Kalives infriades! Vad tyckte ni, "blodad tand" eller?

Milla
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-01-03, 13:29
småland småland är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 27
Standard Sv: Kalives

Hej!
Bättre sent än aldrig!
Jo då vi är jättenöjda, det var en mysig liten by och vi bodde ju en bit utanför men det var en mysig promenad in.
Sen var vi ju lite sent på säsongen men hade väldig tur med vädret vilket gjorde resan om än bättre!
Vi var inne i Chania en del kvällar, där var ju jättemysigt! Åt godast gjorde vi dock nere i Kalives fanns ju några stycken mycket bra och prisvärda restauranger så det var ett stort plus för Kalives!
Skulle visst kunna tänka mig att åka tillbaka men jag tror våra barn 12,15 år egentligen vill att det ska hända lite mer.....
Grekland är verkligen charmigt!
Citat:
Ursprungligen postat av Cam Visa inlägg
Hej Småland!

Jag är så nyfiken... Hoppas att dina förväntingar på Kalives infriades! Vad tyckte ni, "blodad tand" eller?

Milla
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT