Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-07-05, 12:52
Enanna Enanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 1
Standard Rolig snorkling?

Väljer just nu mellan Symi och Tilos och jag undrar om någon har erfarenhet av var det kan vara bäst att snorkla?

Glad för alla tips även om det gäller andra platser i grekland.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-07-05, 14:55
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Rolig snorkling?

Citat:
Ursprungligen postat av Enanna
Glad för alla tips även om det gäller andra platser i grekland.
Min bästa snorkling har jag upplevt på Paros. Där såg jag bl.a. en muräna och flera bläckfiskar.

Ruby
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-07-05, 20:42
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Rolig snorkling?

Citat:
Ursprungligen postat av Enanna
Väljer just nu mellan Symi och Tilos och jag undrar om någon har erfarenhet av var det kan vara bäst att snorkla?

Glad för alla tips även om det gäller andra platser i grekland.
Snorklade i Parga, vid en liten ö just utanför stranden i stan, och befann mig plötsligt som i Cousteaus undervattensvärld, nåja, jag simmade i alla fall i ett stim av fiskar som var väldigt gäddliknande och många, inte så stora. Kan det ha varit B........r ? Det var i alla fall inga Rudor. O häftigt var det.
Lycka till med snorkelupplevelserna.

Tommy
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-07-05, 22:39
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Rolig snorkling?

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Snorklade i Parga, vid en liten ö just utanför stranden i stan, och befann mig plötsligt som i Cousteaus undervattensvärld, nåja, jag simmade i alla fall i ett stim av fiskar som var väldigt gäddliknande och många, inte så stora. Kan det ha varit B........r ? Det var i alla fall inga Rudor. O häftigt var det.
Jag var med om en liknande upplevelse på Paros. Fast det var inte ett så stort stim. Jag trodde också först att det var barracudor, men när jag kom hem konstaterade jag att det nog måste ha varit näbbgäddor (Belone belone).

Så här ser en näbbgädda ut:

http://www.fishbase.se/Photos/Pictur...7&what=species

Ruby
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-07-06, 08:11
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Rolig snorkling?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Jag var med om en liknande upplevelse på Paros. Fast det var inte ett så stort stim. Jag trodde också först att det var barracudor, men när jag kom hem konstaterade jag att det nog måste ha varit näbbgäddor (Belone belone).

Så här ser en näbbgädda ut:

http://www.fishbase.se/Photos/Pictur...7&what=species

Ruby

Näbbgäddor ? Njaeeej. De har vi runt skånes kuster. Här kallas de Horngäddor o är mycket lättfiskade, t.o.m jag har lyckats fånga några ex. så de skulle jag med säkerhet känna igen. Så det lutar nog mer åt B........r ???

Tommy
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-07-06, 08:57
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Rolig snorkling?

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Näbbgäddor ? Njaeeej. De har vi runt skånes kuster. Här kallas de Horngäddor o är mycket lättfiskade, t.o.m jag har lyckats fånga några ex. så de skulle jag med säkerhet känna igen. Så det lutar nog mer åt B........r ???
Det finns ju Europeisk barracuda i Medelhavet. (Fast det är inte den på bilden utan klicka på Se bilder.) Men ska man inte undvika att simma i sådana stimm????
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-07-06, 09:21
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Rolig snorkling?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Det finns ju Europeisk barracuda i Medelhavet. (Fast det är inte den på bilden utan klicka på Se bilder.) Men ska man inte undvika att simma i sådana stimm????

Jodå, visst var det såna som simmade och stimmade ikring mig Undvika ? Nu var de ju dels inte så stora, ett par decimeter kanske. Och sen tror jag det är en myt att de skulle se människor som potentiellt byte. Har aldrig hört att människor blivit attackerade av Barracudor.

Tack för bilderna, Elisabet.

Tommy
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-07-06, 10:16
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Rolig snorkling?

Barracuda FAQ !

//PO
-simma lugnt
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-07-06, 12:10
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Rolig snorkling?

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Jodå, visst var det såna som simmade och stimmade ikring mig Undvika ? Nu var de ju dels inte så stora, ett par decimeter kanske. Och sen tror jag det är en myt att de skulle se människor som potentiellt byte. Har aldrig hört att människor blivit attackerade av Barracudor.
Jag sa det med en viss glimt i ögat, skulle själv tycka det vore skitläckert att få se ett sånt stim. Det är bara att gratulera dig som fick vara med om det!
Jag tror inte att de ser människor som byte, men däremot har jag läst flera gånger att stora barracudor har huggit människor i tron att attiraljer som de har på sig och som blänker, till exempel ringar, är föda. Så står det ju också i länken som PO skickade och även i denna som verkar seriös.

Men ett bett kan det ju vara värt att få komma nära dem
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-07-06, 12:44
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Rolig snorkling?

Javisst var det en häftig o helt oväntad upplevelse.

Tur att jag inte hade nåt glitter på mig, kanske

Tommy
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-07-06, 21:47
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Rolig snorkling?

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Näbbgäddor ? Njaeeej. De har vi runt skånes kuster. Här kallas de Horngäddor o är mycket lättfiskade, t.o.m jag har lyckats fånga några ex. så de skulle jag med säkerhet känna igen. Så det lutar nog mer åt B........r ???
Kul för dig! Jag är dock ganska säker på att det jag såg var näbbgäddor/horngäddor.

Ruby
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-07-19, 09:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Rolig snorkling?

Citat:
Glad för alla tips även om det gäller andra platser i grekland.
Amorgos är min snorkel-favorit-ö, det var ingen slump att dykfilmen "Det stora blå" delvis spelades in på Amorgos.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT