Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-08-06, 08:49
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Var på Chaniakusten?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ja det förstår jag Monkan men vad är den speciella tjusningen med orten som verkar älskas av många och avskys av andra.

Eva
Eva.. jag svarade inte dig igår för jag ville inte hamna nåt slags ordbajseri här.
Jag tror att varje ort på Kreta har något speciellt som passar någon av oss. Vad jag gillar med Platanias är: stranden, älven som rinner ut i havet mot Gerani till, närheten till landsbygden med citrusodlingar och olivlundar, att traska upp i gamla stan och njuta av utsikten och vidare upp i olivlundarna där, lätt att ta bussen in till Chania när man så vill. Finns säkert mer som jag inte kommer på just nu.

Sen gillar jag Rethymnon bäst.. men fick ge vika för annan vilja denna gången.

Och till sist.. är det inte turisterna som gör många mindre orter väldigt levande? Det är ju faktiskt många grekers levebröd. Vi får inte glömma det. De grekerna jobbar stenhårt sommartid.. och tar det siga siga vintertid.

//Monica S
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-08-06, 09:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Var på Chaniakusten?

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg

Och till sist.. är det inte turisterna som gör många mindre orter väldigt levande? Det är ju faktiskt många grekers levebröd. Vi får inte glömma det. De grekerna jobbar stenhårt sommartid.. och tar det siga siga vintertid.

//Monica S

Naturligtvis är det så men det finns ändå gränser för när exploateringen gått för långt. Om det är så här har jag ingen personlig åsikt om jag har hört en del negativt även från andra.

Eva
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-08-06, 11:07
Acinom Acinom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Tierp
Inlägg: 42
Standard Sv: Var på Chaniakusten?

Satt o läste om olika åsikter ang Platanias, jag o min sambo har rest dit 8 gånger, där är även Agia Marina inräknat och vi vet inte heller riktigt vad det är som gör att vi alltid vill åka tillbaka, har provat många andra ställen både i Grekland, Spanien, Kroatien osv osv men längtar alltid tillbaka till just Platanias/ AM.
Jag tror att det är enkelheten, man lär känna folk på restaurangerna, helt enkelt lätt att turista där, speciellt om man bara har en vecka på sig. Provar alltid några nya restauranger men vill gärna gå och besöka några gamla ställen, dels för att träffa de otroligt trevliga människorna.
Ja, som sagt, vet bara att vi trivis oerhört bra där, sen är ju smaken olika. Sen är det ju som sagt enkelt att komma utanför turiststråken om man inte vill vara mitt i smeten, det finns andra ställen att bo på!
Nästan 60 dagar kvar till resa.......
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-08-06, 14:42
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Var på Chaniakusten?

Det som trådstarteren tydligvis vil ha hjelp til er å finne et bosted.

Jeg har bare været i området Platanias - Agia Marina en gang i forbindelse med Kalimeratreffet.

Det var restauranten Mitsos som skaffet meg bosted på

Appartements Erofili, Agia Marina 213, ligger direkte på stranden.

Telefon +30 28210 68529

E - mail erofilikreta@freemail.gr

Stedets eiere er et tysk grekisk par. Damen er tysk. Her er alt perfekt! Mannen er grekisk men han snakker så bra tysk at han sikkert har jobbet i Tyskland.

Dobbeltrom .Kjøkken bad altan.

Pris 35 euro

Erofili er nærmeste granne til restauranten Mitsos. Bussen til Chania tar 20 minutter. 10 Euro med taxi. Stort supermarket 200 meter.

Bodde der 4 dager. Anbefales på det beste. Egen strand med strandstoler er gratis for gjestene.

Det går bra å snakke engelsk eller tysk i telefonen om du vil bestille.

Om du googler erofili agia marina får du alle opplysninger.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-08-06, 15:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Var på Chaniakusten?

Citat:
Ursprungligen postat av äjlin Visa inlägg
vi funderar på vart vi skall bo, det verkar ju finnas åtminstånde 4 olika ställen
Agia Marina, Kato stalos, kato daratso och platanias.

Är det någon som kan tipsa om vilket av dessa ställena man ska åka till? (speciellt med tanke på att det är precis i slutet på säsongen. Vi vill ju inte vara ensamma på stället).

Vart är det "störst"?

Sen om ni har något tips på hotell (ving) mottages det gärna!
Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti Visa inlägg
Det som trådstarteren tydligvis vil ha hjelp til er å finne et bosted.
Jag är inte helt säker på vad tydligvis blir på svenska, men trådskaparen efterlyser Vinghotell.

Själv har jag bara varit i området två gånger, första gången bodde vi på Hotel Flamingo i Ag. Apostoli, hur lugnt det är där i oktober och om Vingresor har det hotellet vet jag tyvärr inte.
// Helén
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-08-06, 17:46
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Var på Chaniakusten?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jag är inte helt säker på vad tydligvis blir på svenska, men trådskaparen efterlyser Vinghotell.

Själv har jag bara varit i området två gånger, första gången bodde vi på Hotel Flamingo i Ag. Apostoli, hur lugnt det är där i oktober och om Vingresor har det hotellet vet jag tyvärr inte.
// Helén
Jo det är sant.. vi har halkat rejält av spåret här..
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-08-06, 22:37
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sv: Var på Chaniakusten?

Jag ska åka till Platanias för fjärde gången nu i sepember, vi älskar denna grekiska by. Har lärt känna en del lokalbefolkning. Och folk från Holland som också återkommmer varje år och tänk: Vi är ju turister!!!
Så jag förstår inte att det ska vara så fel att tycka om ett ställe där det finns många turister.
Jag tycker om små öar också i Grekland som inte har så utbyggd turism som Platanias, dom öarna besöker jag på mina båtluffningsturer. Dom har absolut sin charm och jag har många pärlor bland dem.
Så turister är bra för Grekerna och bra för oss andra turister så vi kan sitta på kvällen med något gott i glaset och titta på folklivet.
Det är semester för mig.

37 dagar kvar tills jag är i turistparadiset Platanias!!! Jag längtar.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-08-07, 07:26
KarinL KarinL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 91
Standard Sv: Var på Chaniakusten?

Jag tror det är 9:e gången vi sticker till Platanias. Dras dit på något konstigt sätt. Har även varit på Korfu, underbart vackert. Kroatien, fantastiskt, o nu senast i Juni var vi på Santorini, en så söt fin liten ö.
Man kan ju inte säga att Platanias är fint men Kreta med sin kultur....finns hur mycket som helst att upptäcka. Ja alla är vi olika o jag börjar bli van att folk kommneterar : ska du resa dit igen...det bara blir så. Fingrarna dras till boka knappen på nätet.
Den 27/8 bär det iväg igen o min gubbe o jag, ska resa själva utan våra fyra barn för första gången.Åh...vad jag längtar
// Karin
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT