Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-02, 08:05
zidio zidio är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 2
Standard Halvpension eller inte?

Hej,

Jag ska ner till Platanis i 2 veckor i sommar med start i slutet av juli.

Jag betalar redan för frukost men ser att jag kan även uppgradera till
halvpension för ca 1500:-

Det innebär att jag skulle kunna få middag för ca 1500:- i 2 veckors tid.

Vad ligger det på om man istället skulle gå ut och äta på olika restauranger varje kväll? Blir det omkring samma pris eller mkt dyrare.

Jag förstår också att det beror på vad man väljer.

Tacksam för rekommendation.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-05-02, 08:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Halvpension eller inte?

Du kanske inte får middag i 14 dagar ute för 1500 kr men dryck ingår inte i dina 1500kr, men om Du sitter på hotellet och äter varje kväll så missar Du ju hela tjusningen med att prova olika tavernor att äta på och tjusningen att sitta och se på kvällslivet i Platanias.

När mina tre barn var små så valde vi en gång halvpension lunch/eller middag men då var vi ändå inte ute på kvällarna på det sättet så det var helt ok att äta på hotellet men det var inte på långa vägar den goda maten som fanns ute och framför allt inte den miljön. Jag skulle inte välja halvpension när det gäller så lång tid.

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-05-02, 09:16
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Halvpension eller inte?

100 % enig med Lissi.
Og hva om maten på hotellet er dårlig eller kjedelig? Hotellmat er jo ikke akkurat kjent for å være fantastisk... Jeg har hørt om folk som har betalt for halvpensjon men etter noen kvelder på hotellrestauranten valgt å gå ut og spise i stedet - da blir det dyrt, da!

Uansett, det er jo langtfra sikkert at det kommer til å skje, men det er så mye god mat i Hellas, særlig hvis man unngår turisttavernaer og våger å gå på oppdagelsesferd i bakgater og ikke alltid velge det samme fra menyene, at for meg er det helt utenkelig å bestille halvpensjon.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-05-02, 10:00
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Halvpension eller inte?

Jag har haft halvpension i Grekland en gång. Det blir inga fler trots att vi bodde på ett fint hotell där maten sas vara toppen. Ofta har hotellen veckoscheman för mat, så andra veckan får du samma meny som veckan innan och nästan alltid som buffé.

Trots att det är olika typer av kött, så smakar maten nästan alltid lika eftersom kryddningen är densamma i nästan alla grytor. Vi var ute och åt ett flertal kvällar trots vår halvpension för att få lite variation på maten, smakerna och framförallt omgivningen. Nu är det säkert skillnad på olika hotell, men två veckors mat på hotellet tycker i alla fall jag är för mycket.

Vi fick dessutom en saftig räkning när vi skulle åka hem på drickan vi beställt in till måltiderna, de visste vad de kunde ta betalt för.

//Ingela
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-05-02, 11:03
zidio zidio är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 2
Standard Sv: Halvpension eller inte?

Tack för era kommentarer,

det blir ingen halvpension efter vad jag hört och jag tycker nog själv
att det vore skoj att testa lite olika matställen också
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-05-02, 12:34
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Halvpension eller inte?

Du gör så rätt i att skippa halvpensionen. Har man barn så kan det vara bekvämt och bra. Men annars är det mycket trevligare att testa olika restauranger och tavernor. Äter du från den grekiska menyn och tar in av husets vin blir det inte alls särskilt dyrt.
Jag kan tipsa om en restaurang allra högst upp i gamla stan. Kommer ej ihåg för tillfället vad den heter. Men de har (hade) väldigt god mat och en utsikt ut över havet som är enormt vacker. Kyparen var vänlig och pekade ut de olika orterna emot Chania som man kunde se därifrån. Men som sagt.. det är bara en av alla bra restauranger där. Ta gärna bussen in till Chania oickså. En restaurang som jag alltid rekommenderar där är Ela. Du kan hitta mycket bra information och bilder om den restaurangen här på Kalimera om du söker.

//Monkan S

Citat:
Ursprungligen postat av zidio Visa inlägg
Tack för era kommentarer,

det blir ingen halvpension efter vad jag hört och jag tycker nog själv
att det vore skoj att testa lite olika matställen också
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-05-02, 14:22
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Halvpension eller inte?

Högst upp i gamla byn, då måste det nog vara Bel Air. En rent förträfflig taverna som håller hög klass på mat och service. Det är ej heller dyrt att äta därstädes.

Arne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-05-02, 16:34
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Halvpension eller inte?

Nej.. hittade namnet på restaurangen i mina gamla anteckningar. Den heter Faragi. Men det var några år sedan vi var där och det kan ha skett en del förändringar sen dess. En annan restaurang som också höll hög klass är Drosia. Den ligger också i gamla stan men väldigt långt ner och på höger sida om huvudgatan uppåt. Det stod en träskylt vid tvärgatan så att man inte skulle missa den.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Högst upp i gamla byn, då måste det nog vara Bel Air. En rent förträfflig taverna som håller hög klass på mat och service. Det är ej heller dyrt att äta därstädes.

Arne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-05-02, 17:34
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Halvpension eller inte?

Hejsan
Nej jag skulle inte heller välja till halvpension. Våra middagar brukar gå på runt 20-30 Euro för två inkl dryck. Då tar vi det vi vill men nästan uteslutande grekisk mat och husets vin, öl eller ouzo. Vi brukar ta in 2-4 förrätter för de är ofta så goda och 1-2 huvudrätter.
Obs! Vi äter bara på ställen som vi vet är bra antingen av erfarenhet eller genom rekommendationer.

Lycka till!
Åse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-05-07, 11:10
habs habs är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 45
Standard Sv: Halvpension eller inte?

skulle aldrig i livet ta halv/helpension i grekland, inte med deras matkultur, ut och ät på olika restauranger, visst det blir lite dyrare men du är på semester för att njuta.

jag köper tom själv frukosten, färsk apelsin juice + nybakat bröd + feta ost + tatziki. vid sen frukost lägg till en mythos =)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT