Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-02, 10:34
milopitas avatar
milopita milopita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Ort: Östersund
Inlägg: 14
Standard kanske naxos istället?

Har en resa till Petra i slutet augusti...men har kikat på Naxos också...

Vad är bäst? nån som har lite att jämföra??
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-02, 12:37
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: kanske naxos istället?

Var ligger Petra? På fastlandet?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-02, 13:07
milopitas avatar
milopita milopita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Ort: Östersund
Inlägg: 14
Standard Sv: kanske naxos istället?

Petra en en av byarna på Lesvos.....håller på att få hjärnblödning för jag vet inte vart vi ska åka! haha
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-01-02, 18:45
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: kanske naxos istället?

Jag skulle välja Petra, låter bra! Naxos "kan man" det är för svenskt där...
Fast många andra tycker det är bra på Naxos och alla de kan väl inte ha fel?
Men beror vad ni är ute efter? Lite annat mer grekiskt... Får säkert fler svar än mitt!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-01-02, 21:30
milopitas avatar
milopita milopita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Ort: Östersund
Inlägg: 14
Standard Sv: kanske naxos istället?

Jag är ju lite nyfiken på allt som har med petra att göra, mat, sevärdigheter.....shoping var kanske inte så noga men kanske nån affär där man kan köpa sin frukost, bröd eller yoghurt,,,,
kanske kommer det lite fler svar
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-01-02, 23:34
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: kanske naxos istället?

Men ni behöver ju inte hålla er i Petra hela tiden, om ni inte vill. Ta bussen till Molyvos och gå runt och titta på alla gamla hus och gränder! Borgen högst upp på klippan är nog tyvärr fortfarande under reparation, gissar jag. Men det är i alla fall fint att klättra upp dit och njuta av utsikten.

Det bästa badet i närheten av Petra är i närliggande Anaxos. Bussen går dit också, om ni inte har hyrt annat färdmedel. Likaså går samma buss till de varma källorna bortanför Molyvos, om ni vill besöka dem.

Det finns mycket att upptäcka på Lesvos!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-01-03, 10:00
milopitas avatar
milopita milopita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Ort: Östersund
Inlägg: 14
Standard Sv: kanske naxos istället?

Låter bra det, hur långa avstånd är det mellan ställena? Petra-Anaxos
osv....
Lurar på att hyra hyra vespa,
Men visst finns det väl lite matställen i petra eller ska man bege sig till Molyvos?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-01-03, 10:41
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: kanske naxos istället?

Det är inga långa avstånd, ett par km kanske Petra - Anaxos. Lite längre till Molyvos. Helt ok att ta sig med vespa.

Matställen finns förstås på alla dessa orter. Nere vid hamnen i Molyvos är det fint att sitta och äta på kvällen. Dock har jag inget ställe att rekommendera, eftersom vi oftast åt på vårt hotell i M.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-01-03, 18:29
milopitas avatar
milopita milopita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Ort: Östersund
Inlägg: 14
Standard Sv: kanske naxos istället?

Låter kul!
Man börjar ju längta lite smått nu när snön vräker ner här i östersund....

Men fortsätt gärna med tips på Lesvos....
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-02-03, 15:59
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: kanske naxos istället?

Jag kan jämföra Naxos med Lesbos (Petra mm.) men det var 8 år sen jag var på Naxos.

Det är stora skillnader mellan dessa öar, Naxos är en av alla typiska kykladiska vyer, vitkalkade hus, fantastiska stränder, en chora som är en av övärldens absoluta trivsammaste och finaste på alla sätt. Lesbos är någonting annat, annan arkitektur, andra färger, en grönare natur, en relativt orörd ö där mycket av vardag speglar de flesta av byarna på olika sidor av ön.

Petra är en trevlig by utmed en lång strand i nordväst med Anaxos som badort någon kilometer söderut och Molyvos som är vacker och trivsam att promenera i, vidunderlig utsikt högst upp och även där fin arkitektur.

Jämföra Naxos med Lesbos - nja.....helst inte eftersom det är så stor skillnad. Man bör besöka båda för att själv bilda sig sin egen uppfattning helt enkelt. Dessutom bör man absolut jämföra Lesbos norra (nordvästra) sida med den södra där den riktiga pärlan Plomari visar en sida av lugn, bekymmerslöshet, äkthet och Agios Isidoros som pytteliten badort (en av Greklands bästa stränder !).

Det finns mycket att säga om Lesbos, här kom lite synpunkter.



Hasse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-02-05, 10:14
milopitas avatar
milopita milopita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Ort: Östersund
Inlägg: 14
Standard Sv: kanske naxos istället?

Tack för tips....jo jag har sett en del av grekland men inte den östra sidan så mycket så det ska bli skoj....Tror att jag blev såld på naxos vita stränder men vad sjutton.....Lesvos lockar mer...../Märta & Ronny
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-02-21, 15:24
Ella Ella är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 250
Standard Sv: kanske naxos istället?

Jag är en trogen Naxos-resenär som tillbringade en vecka i Petra under högsäsong i somras. Vi gillade Lesbos jättemycket! Dit ska vi åka tillbaka. Men nästa gång ska vi bo i Molyvos. Vi gillar lite liv och rörelse och hittade en favoritbar på gatan mellan hamnen och stan där alla går förbi, där vi satt med kall öl, jordnötter, bra musik och beundrade solnedgången över hav och ö. Fantastiskt! Vi var alltid lika ledsna när vi var tvungna att masa oss bort till taxikön och åka tillbaka till Petra. Inte för att det var något fel med Petra, egentligen - men vi föredrar att bo där kvällslivet är, och resa till stränderna på dagen på våran moppe. Petra var fint, men väldigt litet, och stämningen förstörs lite av bilvägen mellan stad och strand. Tycker jag.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-02-22, 07:12
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: kanske naxos istället?

Östra Grekland har sin charm på ett särskilt sätt, Lesbos som jag berättat en del om, överträffade våra vildaste förhoppningar. Mitt färska resebrev kanske kan ge en del vinklingar för andra
Ostliga öar längre söderut, dvs. Dodekaneserna är oslagbara på många sätt och just därför tycker jag det både är orättvist och omöjligt att jämföra dem med exempelvis Naxos. Varför utesluta någon av Lesbos eller Naxos, de finns ju kvar så med ett perspektiv kommer ju jämförelsen att finnas där beroende på valet av resa 2009. Lesbos i sommar och Naxos nästa och först då får ni ju se vad jag menar. Naxos är så oöverträffad i många avseenden att den förtjänar den tid det tar att "avverka" tiden där. Men det finns väl även de som inte uppskattade Naxos, respekterar fullt detta i så fall.



Hasse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT